شهر خوب و حال خوش شهروندان با بخش‌نامه شکل نمی‌گیرد/ ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی
کد خبر: 3819741
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

شهر خوب و حال خوش شهروندان با بخش‌نامه شکل نمی‌گیرد/ ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

گروه هنر ــ دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: این جشنواره درصدد است با پرداختن به ویژگی‌های شهر خوب و مسائل شهروندی زمینه‌های ایجاد شهر خوب و حال خوش شهروندان را فراهم کند.

شهر خوب و حال خوش شهروندان با بخش‌نامه شکل نمی‌گیرد/ ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هاشم میرزاخانی، دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، امروز 26 خردادماه، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

وی در ابتدای سخنانش گفت: جشنواره فیلم شهر جزء محدود رویدادهایی است که دوسالانه برگزار می‌شود و امسال هفتمین دوره فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد. برای داشتن یک شهر خوب باید فرهنگ شهرنشینی و شهروند خوب را ترویج کنیم. رسیدن به فرهنگ مطلوب شهری با بخش‌نامه و دستور تحقق نخواهد یافت و این جشنواره می‌تواند مروج فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد. 

میرزاخانی افزود: درباره فواید سبک زندگی ایرانی‌ ـ‌ اسلامی بارها بحث شده، اما متأسفانه منجر به حصول نتیجه نشده است. برای ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه شهری، جدا از برخی ظواهر باید ارزش‌های دینی را نهادینه کنیم تا همه اقشار جامعه از فواید آن آگاه شوند.

استقبالی فراتر از انتظار

دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با بیان اینکه استقبال از این رویداد چشمگیر است، بیان کرد: 4 هزار و 241 اثر از داخل و خارج از کشور به جشنواره ارسال شده است که این میزان استقبال برای خودمان هم قابل پیش‌بینی نبود و بیانگر حمایت هنرمندان از جشنواره است. جشنواره شهر در پنج بخش برگزار می‌شود. سینمای ایران، بین‌الملل، مسابقه محله، اقلام تبلیغی و بخش ویژه قسمت‌های مختلف این رویداد را رقم زده‌اند.

مدیرعامل مؤسسه تصویری شهر با بیان اینکه هیئت انتخاب آثار همانند بخش داوری از چهره‌های نامدار سینمایی شکل گرفته است، تصریح کرد: در هیئت‌های انتخاب بین سه تا پنج نفر حضور دارند که تلاش کردیم از چهره‌های تأثیرگذار سینمای ایران باشند، زیرا انتخاب آن‌ها سبب می‌شود کیفیت آثار بالاتر رود. 

شرکت 114 کشور در جشنواره

میرزاخانی اهداف جشنواره را چنین برشمرد: این رویداد سینمایی موضوعاتی چون تشویق هنرمندان، اشاعه اخلاق و حقوق شهروندی، تحکیم خانواده، ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، تأثیرگذاری انقلاب در زندگی شهری را مورد توجه قرار می‌دهد. درباره بخش بین‌الملل جشنواره هم باید بگویم که 114 کشور فیلم به این رویداد فرستاده‌اند که آمریکا، هند، اسپانیا، روسیه، آلمان بیشترین آثار را ارسال کرده‌اند.

دبیر جشنواره فیلم شهر با اعلام این خبر که امسال به سریال‌های تلویزیونی توجه خواهد شد، گفت: تأثیر مجموعه‌های تلویزیونی غیرقابل کتمان است. برای مثال در ایام ماه مبارک بسیاری از مردم اوقات استراحت خود را با دیدن مجموعه‌های تلویزیونی سپری می‌کنند. به همین جهت در جشنواره فیلم شهر سریال‌های تلویزیونی هم ارزیابی می‌شود. در ضمن کارگاه‌های  این جشنواره از 9 تا 12 اردیبهشت‌ماه در مناطق مختلف شهر تهران برگزار شد که حاصل این کارگاه‌ها آثاری است که در جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

مدیرعامل اسبق انجمن سینمایی جوانان ایران در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: جشنواره فیلم شهر با شعار «شهروند مسئول، شهر سالم» برگزار خواهد شد. این جشنواره ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد، اما حضور هنرمندان و استقبال مردم بیانگر تأثیر مطلوب این رویداد فرهنگی برای شهر تهران است. به همین دلیل علاقه‌مندیم تا کسانی ما را در برگزاری بهتر این جشنواره یاری کنند. 

میرزاخانی در ادامه اظهار کرد: مؤسسه تصویر شهر متعلق به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که از محصولات فرهنگی حمایت می‌کند. این مرکز 15 سال سابقه دارد و همانند بازویی برای شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر عمل می‌کند. در این میان 5 پردیس ملت، ری، راگا، رازی و تماشا از امکانات این مجموعه برای دستیابی به این مطلوب است. 

کلنگ 5 سالن پردیس ملت به زمین خورد

وی تأکید کرد: مؤسسه تصویر شهر به 5 پردیس خود اکتفا نمی‌کند، بلکه سعی دارد با بالا بردن ظرفیت نمایشی آن‌ها امکانات بیشتری را برای مردم تهران فراهم کند. به همین جهت در کنار 5 سالن موجود پردیس ملت، به زودی 5 سالن نمایشی دیگر نیز ساخته خواهد شد که کلنگ آن امروز با حضور خبرنگاران به زمین خواهد خورد و بالا بردن ظرفیت سالن‌های پردیس‌ها از دیگر اقدامات مؤسسه تصویر شهر است.

مدیر عامل مؤسسه تصویر شهر اعلام کرد: برای اینکه فرهنگ تماشای فیلم در سینما میان مردم رواج یابد، شهرداری تهران اقدامات متعددی انجام داده که یکی از آن‌ها نیم‌بها بودن قیمت بلیط در تمام روزهای هفته برای پردیس رازی است. همچنین پردیس راگا هر شب پس از ساعت 22  بلیط نیم‌بها ارائه می‌دهد. 

میرزاخانی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: فعالیت‌های فرهنگی پردیس‌های شهرداری سینمایی نیست، بلکه انسان‌دوستانه هم هست. برای مثال پردیس سینمایی ملت از 24 خردادماه میزبان نمایشگاه «خانه خوبان» است که درآمد آن به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد. این رویداد تا 31 خرداد برپاست و از علاقه‌مندان دعوت می‌شود با حضور در این نمایشگاه و خرید آثار آن، در این اقدام انسان‌دوستانه مشارکت کنند. 

همچنین، در انتهای این مراسم از پوستر هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و تندیس‌های آن رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha