آغاز هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران
کد خبر: 3819833
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹

آغاز هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران

به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ ترکمنستان، هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران صبح امروز، 26 خرداد در تالار وحدت تهران، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ آیین افتتاحیه رسمی هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران (26 خردادماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آتا گلدی شاه مراداف، وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان، احمد قربان اُف، سفیر ترکمنستان در تهران و جمعی از سفرای کشورهای خارجی و شخصیت‌های فرهنگی در محل تالار وحدت تهران برگزار شد.

ابراهیمی‌ترکمان با خیرمقدم و تقدیر و تشکر از وزیر فرهنگ ترکمنستان و رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: کشور ترکمنستان از لحظه استقلال تاکنون رابطه خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است و جمهوری اسلامی ایران هم جزو دو کشور اولی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و از بدو این استقلال روابط این دو کشور همواره بر اساس دوستی و علاقمندی بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به دلیل وجود مرز طولانی و مشترکی که با این کشور داریم، روابط فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه مشترکات فرهنگی ما بسیار است.

وی افزود: ما دو ملت هستیم در یک بدن و امیدواریم که در سال‌ها و روزهای آینده روابط فرهنگی بین ایران و ترکمنستان رو به گسترش هر چه بیشتری پیدا کند.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در جهان اسلام جزو کشورهای بسیار تأثیرگذار هستند و ۶ کتابی که در جهان اسلام وجود دارد و بسیار ارزشمند است پنج نفر از نویسندگان این کتاب‌ها در خاک ایران و ترکمنستان است و روابط فرهنگی می‌تواند فرصتی باشد برای توسعه همکاری‌ها در سایر مسائل.

در ادامه این مراسم، وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان با بیان این که خوشبختانه از قدیم تا به حال رابطه دوستی بسیار خوبی بین ایران و ترکمنستان وجود داشته است و روابط دوستی ما هر سال رو به افزایش است، در این باره توضیح داد: فرهنگ ملی، رسوم و سنت‌های ملی ایران و ترکمنستان در هزار ساله گذشته همواره مورد تحکیم بوده است. صنایع دستی و هنرهای ایران و ترکمنستان همواره جایگاه خود را در بین مردم این دو کشور حفظ کرده است.

آتا گلدی شاه مراداف خاطرنشان کرد: افزایش هر چه بیشتر دولت ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حُسن همجواری را افزایش داده و حضور هنرمندان در عرصه فرهنگ در پرتو توسعه روابط بین این دو کشور همواره مثمرثمر است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۸ مراسم روزهای جمهوری اسلامی در ترکمنستان به خوبی برگزار شد و همچنین در ماه آپریل امسال نیز مراسم کنسرت و جشن در مرز مشترک ایران و ترکمنستان به خوبی برگزار شد و هدف از برگزاری این مراسم توسعه تکامل و آشنایی با سنت‌های قدیمی و مشترک این دو کشور و ارائه آن به جهان بوده است.

وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: امروز با مدرن شدن کشورها، روابط دوستی ایران و ترکمنستان نیز به صورت مدرن به کار خود ادامه می‌دهد و همین روابط فرهنگی می‌تواند زمینه‌های مشترک در سایر عرصه‌ها را فراهم کند.

وی تأکید کرد: تحکیم روابط ایران و ترکمنستان نشان دهنده این است که این دو کشور با یکدیگر مشترکات فرهنگی بسیار زیادی دارند. در طی این سه روز نمایشگاهی در محل خانه هنرمندان ایران، مراسم رونمایی کتاب‌های ربیس جمهور ترکمنستان در کتابخانه ملی و دیدار وزیر با مشاور ربیس جمهور، کارگاه‌های هنری، نشست با هنرمندان ایرانی، اجرای موسیقی در خانه هنرمندان، میزگردی با موضوع «جاده ابریشم» با هنرمندان و تاریخ دانان ایرانی، نمایش فیلم‌های ترکمنی و بازدید از برج میلاد جزو برنامه‌هایی است که در هفته فرهنگی ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران داریم.

بنابر اعلام این خبر، این مراسم با اجرای موسیقی سنتی ترکمنی توسط هنرمندان و نوازندگان مشهور این کشور به پایان رسید.

گفتنی است، این هفته فرهنگی تا 28 خردادماه با همکاری اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان، وزارت فرهنگ ترکمنستان و سفارت ترکمنستان در تهران ادامه دارد.

انتهای پیام

captcha