سنت‌های معنوی؛ حلقه گمشده سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3819929
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸

سنت‌های معنوی؛ حلقه گمشده سبک زندگی اسلامی

گروه اجتماعی ــ یک محقق سبک زندگی با بیان اینکه سنت‌های معنوی، حلقه گمشده سبک زندگی امروز هستند، گفت: هیچ‌وقت در زندگی قوانین مادی را فراموش نمی‌کنیم، اما چرا سنت‌های معنوی در سبک زندگی ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند؟ این مسئله به این دلیل است که مجموعه‌های آموزشی ما سنت‌های معنوی را آموزش نمی‌دهند.

سنت‌های معنوی؛ حلقه گمشده سبک زندگی اسلامیبه گزارش ایکنا از خوزستان، نخستین نشست سیزدهمین دوره آموزشی «بازخوانی قرآن؛ بازسازی زندگی»، عصر روز گذشته، 26 خردادماه، از سوی اندیشکده سبک زندگی اسلامی اهواز برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، مدرس این دوره، در آغاز به توضیح مفهوم «سبک زندگی» پرداخت و گفت: در هستی دو گونه قانون یا سنت داریم که شامل قوانین یا سنت‌های مادی مثل قانون جاذبه و قوانین یا سنت‌های معنوی است که تنها منبع آن قرآن کریم است.

بی‌توجهی به سنت‌های معنوی در سبک زندگی

وی با تصریح به اینکه سنت‌های معنوی، حلقه گمشده سبک زندگی امروز هستند، گفت: هیچ‌وقت در زندگی قوانین مادی را فراموش نمی‌کنیم، اما چرا سنت‌های معنوی در سبک زندگی ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند؟ این مسئله به این دلیل است که مجموعه‌های آموزشی ما، سنت‌های معنوی را آموزش نمی‌دهند. سبک زندگی غربی متمرکز بر سنت‌های مادی عالم هستی پیش می‌رود و هر چه تمرکز بر این سنت‌ها بیشتر باشد، سبک زندگی ما غیرتوحیدی‌تر می‌شود.

این محقق سبک زندگی در ادامه درباره اینکه چگونه می‌توان به سنت‌های معنوی دست یافت، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ»(بقره، 151) جمله پایانی این آیه بیان می‌کند رسول خدا(ص) آنچه را(از سوی بشر) یادگرفتنی نیست به شما یاد می‌دهد. توضیح اینکه سنت‌های مادی از سوی بشر قابل کشف هستند؛ اما احدی از انسان‌ها نمی‌تواند به سنت‌های معنوی جهان دست پیدا کند مگر انبیای الهی.

ادبیات اقتصادی قرآن 

عباسی‌اصل به بیان مثالی از سنت‌های مادی جهان پرداخت و گفت: امروز اقتصاد چنین تعریف می‌شود؛ مدیریت منابع محدود برای نیازهای نامحدود. اما در ادبیات قرآن کریم ما مفاهیمی مثل برکت را داریم که از آیه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ»(اعراف، 96) و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‏ گشوديم. در چنین ادبیاتی است که صدقه و زکات معنا پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تحریف سبک زندگی پرداخت و گفت: برای ورود به مبانی سبک زندگی اسلامی در گام اول نیازمند شناسایی تحریف‌ها و آسیب‌های به وجود آمده در سبک زندگی خود هستیم. این آسیب‌ها در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی امروز دامن‌گیر سبک زندگی افراد شده‌اند. در حوزه فردی آسیب‌هایی مثل استرس، فردیت، خانه‌های مجردی، افزایش سن ازدواج، مصرف بالای موسیقی، خود ارضایی و ... و در حوزه خانوادگی، طلاق، طلاق عاطفی، همسرگریزی، همسرستیزی، ارتباط نامشروع، قطع صله‌رحم، خانه سالمندان و ... و در حوزه اجتماعی می‌توان به آسیب‌هایی چون قانون‌گریزی، پارتی، رشوه، قومیت‌گرایی، مدگرایی و ... اشاره کرد.

این محقق سبک زندگی گفت: مبانی سبک زندگی اسلامی شامل اصولی هستند که برگرفته از آیات قرآن کریم‌اند و نخستین آنها اصلی به نام «ترحم» است که براساس آن عالم هستی براساس رحمانیت و رحیمیت پروردگار جهان می‌گردد.

براساس این گزارش، سیزدهمین دوره آموزشی «بازخوانی قرآن؛ بازسازی زندگی» قرار است طی هشت جلسه روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار شود.

انتهای پیام

captcha