داروهای تولید داخل مطابق با استاندارهای بین‌المللی هستند
کد خبر: 3819966
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
حریرچی:

داروهای تولید داخل مطابق با استاندارهای بین‌المللی هستند

گروه سلامت ــ معاون‌کل وزارت بهداشت گفت: تبلیغات منفی در خصوص کیفیت داروهای داخلی و همچنین برخی مشکلات فرهنگی موجب افزایش تقاضا برای مصرف داروی خارجی می‌شود.

داروهای تولید داخل مطابق با استاندارهای بین المللی هستندبه گزارش ایکنا؛ به نقل از وبدا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۸ و سه دهم درصد عدد بازار مصرف دارویی و ۷۰ درصد ارزش ریالی را در بازار دارویی کشور، دارو‌های تولید داخلی تشکیل می‌دهند، گفت: با قاطعیت و شفافیت اعلام می‌کنم که دارو‌های تولید داخل مطابق با استاندار‌های بین‌المللی هستند و مردم شریف کشور به دانشمندان ایرانی که فرزندان خودشان هستند اعتماد داشته باشند.

وی افزود: شرکت‌های خارجی و واردکنندگان دارو به دلیل بهره‌مندی از سود چندبرابری دارو‌های وارداتی و همچنین تبلیغات منفی که در خصوص کیفیت دارو‌های داخلی بعضا انجام می‌شود، به علاوه برخی مشکلات فرهنگی که داریم موجب افزایش تقاضا برای مصرف داروی خارجی می‌شوند.
 
معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در حوزه داروسازی از نظر علمی از جایگاه بالایی برخوردار هستیم و کشور‌های همسایه مثل عراق، آذربایجان، پاکستان، افغانستان و لبنان اعتماد بالایی نسبت به دارو‌های تولید ایران دارند.
 
حریرچی با اشاره به اینکه، کارخانجات دارویی ما سه برابر ظرفیت فعلی مصرف کشور توانایی تولید دارند، گفت: این پتانسیل خوبی است که می‌توان از آن استفاده کرد، ضمن اینکه صادرات دارو عمدتا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و برخی شبه دولتی‌ها هم در آن مؤثر هستند.

وی در ادامه افزود: هدفگیری ما افزایش میزان صادارات نسبت به واردات دارو است، اما گاهی برخی رقبای خارجی برای به دست گرفتن بازار دارویی دامپینگ می‌کنند، یعنی دارو را به ضرر خود وارد بازار کشور‌های دیگر می‌کنند تا بازار انحصاری دست آن‌ها باشد که البته ملاحظات سیاسی نیز گاهی در آن‌ها نقش دارد.
 
معاون‌کل وزارت بهداشت راه نجات را بازاریابی مناسب دانست و گفت: صادرات دارو ضمن اینکه برای کشور ارزآوری به دنبال دارد، دارای اصول و قواعدی نیز هست به گونه‌ای که به حمایت سیاسی و دولت و همچنین نقدینگی و وام نیاز دارد که در این خصوص هم در دوره قبل هم در دوره فعلی با توجه به تخصص شخص وزیر در این حوزه جلسات متعددی با تولیدکنندگان داشته و داریم که بازاریابی مناسبی در این حوزه داشته باشند شاید در دوره قبل عمده سفر‌های خارجی به همین منظور انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه دشمنان ما می‌گویند دارو تحریم نیست، دروغ محض است، گفت: شرایط فعلی کشور از نظر ارز و تحریم‌ها بسیار خطیر است و اتفاقا آن‌ها همین موارد را نشانه گیری می‌کنند که به آن تحریم دردناک گفته می‌شود. در حال حاضر با ایجاد قرارگاهی در سازمان غذا و دارو در تلاش هستیم که چالش‌ها را به حداقل برسانیم و یکی از حمایت‌های جدید ما از تولیدکنندگان داخلی دارو این است که به هیچ وجه اجازه ورود داروی خارجی که مشابه داخلی آن وجود دارد، داده نمی‌شود.
 
معاون‌کل وزارت بهداشت بیان کرد: متأسفانه برخی پزشکان به دلیل مشکلات فرهنگی و برخی نیز به دلیل تقاضای القایی، دارو‌های خارجی تجویز می‌کنند که البته اثبات این موضوع کمی سخت است، اما اگر رابطه مالی دارو با تجویز کننده ثابت شود قوانین سختی داریم که منجر به ابطال پروانه طبابت هم می‌شود.

انتهای پیام
captcha