«فصل فیروزه»؛ داستانی عرفانی از زندگی حضرت معصومه (س)
کد خبر: 3820121
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
مخدومی در نقد کتاب «فصل فیروزه» گفت:

«فصل فیروزه»؛ داستانی عرفانی از زندگی حضرت معصومه (س)

گروه ادب ــ یک منتقد در نشست نقد و بررسی کتاب «فصل فیروزه» گفت: این کتاب داستان عرفانی از زندگی حضرت معصومه (س) است که با مراجعه نویسنده به منابع معتبر مواجهیم.

«فصل فیروزه»؛ داستانی عرفانی از زندگی حضرت معصومه (س)به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «فصل فیروزه» (یکی از منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی) همزمان با برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به میزبانی کتابخانه عمومی، ولی عصر (عج) ورامین برگزار شد.
در این نشست ابتدا محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده ادبیات داستانی به معرفی نویسنده و منتقد اثر پرداخت. شرفی در معرفی رحیم مخدومی (منتقد این نشست) گفت: وی از نویسندگان مطرح ادبیات مقاومت و اهل ورامین است و علاوه بر نویسندگی در کار داوری و دبیری جشنواره‌های متعدد مشارکت دارد؛ از آثار مهم وی عبارتند از: یار کجاست؟ جنگ پا برهنه‌ها، چت مقدس نرگس و مجموعه داستانی مالک خیبر. همینطور استاد مخدومی برنده جوایزی، چون جایزه معتبر شهید حبیب غنی‌پور، جایزه کتاب دفاع مقدس و جشنواره کتاب معلم بوده است.
شرفی در معرفی نویسنده افزود: محبوبه زارع اهل یزد متولد سال ۱۳۵۸ دارای مدرک لیسانس در رشته ریاضی و دانشجوی دکترای تفسیر تطبیقی هستند. وی آثار متعددی در حوزه‌های داستانی، دینی، دفاع مقدس، جنگ نرم به رشته تحریر درآورده و همچنین دارای آثار گوناگون تحقیقی و پژوهشی است.
مخدومی در ادامه این نشست با اشاره به طرح جلد و نام کتاب گفت: نام و طرح روی جلد آمیزه‌ای از باور‌های دینی اسلامی و ایرانی است؛ چرا که فیروزه سنگی است که در میان ایرانیان مسلمان ارزش خاصی دارد و به نوعی هم جنبه دینی و اسلامی را القا می‌کند و هم به نوعی یاد آور هنر و فرهنگ ایرانی است.
وی افزود: این کتاب عنوان خوبی دارد، چرا که رنگ فیروزه برای مسلمانان یادآور مکان‌های مذهبی و آرامبخش است و طراح جلد نیز به خوبی مفهوم داستان را درک کرده است. حجم کم کتاب نیز این امکان را برای مخاطب فراهم می‌کند تا در فرصتی یک روزه کتاب را مطالعه کند.
مخدومی سپس به محتوای اثر اشاره کرد و گفت: در این کتاب دو داستان عشق به طور موازی مطرح است؛ عشق دختری از دین زرتشت به پسری فیروزه‌تراش که در داستان به دین مبین اسلام روی آوردند و علاقه حضرت معصومه به برادرشان امام رضا (ع).
وی رعایت کردن جوانب احتیاط درباره ارائه گزارشی از زندگی حضرت معصومه (س) و بیان روایات موجود و معتبر از زندگی آن بزرگوار را از نقاط قوت کتاب دانست و گفت: با توجه به اینکه نکات کمی در مورد زندگی آن عزیز وجود دارد، اما نویسنده سعی کرده تمام جوانب درستی این روایات را در داستان مورد استفاده قرار دهد.
این منتقد تصریح کرد: وجود عشق الهی و عشق زمینی و قرار دادن این دو مقوله از قدیمی‌ترین عناصر موجود در داستان‌های عرفانی است؛ فصل فیروزه در واقع می‌تواند نوعی داستان عرفانی شمرده شود.
نویسنده کتاب «یارکجاست» در ادامه سخنانش به بیان نقاط ضعف کتاب پرداخت و گفت: استحاله یکباره دختر زرتشتی در داستان و متمایل شدن ایشان به دین اسلام و مجاور شدن در حرم حضرت معصومه (س) دارای کمی نکات مبهم است. برای چنین تغییر و تحولی باید مخاطب را از ابتدای داستان آماده کرد.
مخدومی کتاب «فصل فیروزه» را اثری قابل قبول در حوزه مذهبی عنوان کرد و گفت: نوشتن داستان‌های مذهبی بسیار کار سخت و پیچیده‌ای است، چون نویسنده باید کتاب‌ها و روایات معتبر زیادی را در این حوزه مطالعه کند و به نوعی خودش به حیطه مذهبی اشراف داشته باشد تا احیاناً نکات غلطی درباره زندگی ائمه و معصومین (ع) نگاشته نشود.
محبوبه زارع، نویسنده کتاب «فصل فیروزه» نیز در این نشست با معرفی کتابش گفت: این اثر اولین کتابم با تلفیق تاریخ و تخیل است. این اثر داستان زندگی دختری به نام «سیندخت» است که با تاریخ حضرت معصومه (س) تلاقی پیدا می‌کند و حقیقت عشق در ولایت جستجو می‌شود.
زارع افزود: در این داستان دو عشق به صورت موازی پیش می‌رود، یک بخش عشق زمینی و بخش دیگر عشق آسمانی است.
وی افزود: تلفیق دو داستان موازی در یک کتاب که برگرفته از تاریخ اسلام و تخیل و هنر پردازش داستانی است، کار آسانی نبود. اما در مجموع به خاطر ارادت قلبی که به ساحت مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) دارم و همچنین با مطالعه در تاریخ اهل بیت (ع)، نقش پررنگ ایشان را در خلق داستانی با محوریت عرفان و عشق دیدم؛ ضمن آنکه همیشه در نظر داشتم کاری متفاوت برای آن بانوی مطهر انجام دهم و احساس می‌کنم تغییر سبک ادبی من در نوشتن ادبیات دینی با همین اثر اتفاق افتاده است. هرچند «فصل فیروزه» حق مطلب را آن طوری که شایسته است، ادا نکرده، اما برای نقطه شروع از آن راضی هستم و لبخند حضرت را بر این اثر احساس می‌کنم.
یادآور می‌شود؛ نشست نقد و بررسی کتاب «فصل فیروزه» با برگزاری آیین جشن امضا، اهدای لوح سپاس و هدیه از سوی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین به نویسنده، منتقد به کارخود پایان داد.
انتهای پیام

captcha