جریان‌های سیاسی به‌دنبال بازتولید اندیشه‌های روزآمد بر مبنای اصول انقلاب باشند/ ریشه رکود فکری احزاب
کد خبر: 3820147
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
عباس مقتدایی:

جریان‌های سیاسی به‌دنبال بازتولید اندیشه‌های روزآمد بر مبنای اصول انقلاب باشند/ ریشه رکود فکری احزاب

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در اینکه احزاب و جریانات سیاسی در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند پابه پای تحولات جامعه قدم بردارند و رشد کنند شکی نیست. از سوی دیگر مردم نیز در حوادث و رخدادهای عمده انقلاب جلوتر از خواص و احزاب بوده‌اند به گونه‌ای که در بسیاری از تحولات سیاسی داخلی مردم صف خود را از برخی احزاب و جریانات جدا کرده‌اند، لیکن آنچه که امروز نیاز جامعه ماست بازتولید نگاه‌های دقیق و روزآمد به اصول و آرمان‌های انقلاب است.

عباس مقتدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سخنگوی سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آفت رکود و خمودگی فکری بر جریانات و احزاب سیاسی کشور و ضرورت تزریق نیروی جوانی و افکار نو به آنها برای پیشبرد کشور در چهل سال دوم گفت: البته به شکل کلی و قاطع نمی‌توان گفت که مسائل و مشکلات احزاب آنقدر زیاد است که نمی‌تواند راهگشا باشند، اما می‌توان در یک تحلیل کلی به این نکته اشاره کرد که بخشی از کارکردهای احزاب و جریانات سیاسی که در دهه‌های گذشته به طور مستقیم توسط خودشان انجام می‌شد اینک به فضای مجازی، مجموعه‌های آموزشی و بخش‌های فرهنگی واگذار شده است.

جریانات سیاسی از تحولات داخلی عقب مانده‌اند

وی بیان کرد: در اینکه احزاب و جریانات سیاسی در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند پابه پای تحولات جامعه قدم بردارند و رشد کنند شکی نیست. از سوی دیگر مردم نیز در حوادث و رخدادهای عمده انقلاب جلوتر از خواص و احزاب بوده‌اند به گونه‌ای که در بسیاری از تحولات سیاسی داخلی مردم صف خود را از برخی احزاب و جریانات جدا کرده‌اند. لیکن آنچه که امروز نیاز جامعه ماست بازتولید نگاه‌های دقیق و روزآمد به اصول و آرمان‌های انقلاب است.

مقتدایی اظهار کرد: آنچه که مبانی انقلاب اسلامی را شکل داده و ارزش‌های نظام اسلامی شناخته می‌شود باید بار دیگر توسط جریان‌های سیاسی معتقد و متعهد به گونه هوشمندانه و روزآمد بازتولید شود و قطعا چنین اقدامی نیازمند استفاده از نیروهای جوان مبتکر، بااستعداد و معتقد به مبانی انقلاب و نظام در جریانات سیاسی است.

عملکرد احزاب در نظام اسلامی با الگوی غربی ضد ارزش است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره دلایل ناموفق بودن احزاب و جریانات سیاسی در تربیت کادر و نیروی سیاسی و مدیریتی جوان مورد نیاز نظام گفت: الگوی حزب در تفکر اسلامی با الگوی حزب در تفکر لیبرال غربی متفاوت است. کارکرد حزب در جوامع غربی و نظام‌های سکولار، به دست گرفتن قدرت از سوی افرادی است که توسط احزاب تربیت شده‌اند و از این منظر شایسته‌سالاری تنها در درون حزب معنا می‌یابد. در حالی که در رویکرد تقوامحور و نگرش امت‌محور نظام اسلامی، احزاب اگر بخواهند با نگاه غربی فعالیت کنند در واقع ضد ارزش‌های جامعه و نظام حاکم گام برمی‌دارند.

وی تأکید کرد: ما نیازمند شکل‌دهی احزاب و جریانات سیاسی متناسب با اصول، آرمان‌ها و اخلاق اسلامی در جامعه هستیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد احزاب می‌توانند مدیران در تراز انقلاب که انسان‌های موحد، باتقوا و معتقد به معاد و مسئولیت‌پذیر در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت هستند، تربیت کنند. کارکرد احزاب در جامعه اسلامی این است که افراد را عدالت‌طلب، صلح‌جو، حقیقت‌جو، عاقل و ظلم‌ستیز پرورش دهد. از نگاه نظام اسلامی حقیقت‌جوبی و عقلانیت از کارکردهای مهم احزاب است که باید در تربیت نیروی مورد نیاز نظام سیاسی مورد توجه قرار گیرد.

مقتدایی یادآور شد: اگر احزاب نتوانند انسان‌های جمع‌گرا و جهانی‌اندیش را تربیت کنند از اهداف انقلاب دور شده‌اند. همانطور که ولایتمداری و تلاش برای تحقق حکومت عدل جهانی از جمله اهدافی است که هر حزب و جریان سیاسی فعال در نظام اسلامی باید دنبال کند.این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که در یک نگاه کلی احزاب امروز در جامعه ایران با هویت اسلامی فاصله قابل ملاحظه‌ای دارند. حزب و تشکل مورد نظر اسلام علاوه بر پاکدامنی و شایسته‌سالاری می‌بایست متخلق به اخلاق باشد و افرادی قانونمدار و نظم‌پذیر را تربیت کند.

نهادهای انقلابی می‌توانند جایگزین احزاب در تربیت نیرو باشند

این نماینده سابق مجلس ابراز کرد: به دلیل همین فاصله و عدم تطابق احزاب کشور با اصول و آموزه‌های اسلامی، آن‌ها عمدتاً دچار فرسودگی، پیری و خمودگی شد‌ه‌اند و نمی‌توانند ارائه‌دهنده راهکار و برنامه‌ای برای حل مسائل و مشکلات کشور باشند.

مقتدایی در پایان اظهار کرد: از این منظر الگوهای پدیدآمده پس انقلاب اسلامی که بخشی از آن‌ها در قالب نهادهای انقلابی و مردمی قابل مشاهده است، قابلیت تطبیق بیشتری با هویت جامعه ایرانی اسلامی دارند و می‌توان در خلأ احزاب کارآمد در نظام اسلامی، نیروهای جوان مستعد و متعهد را از درون این نهادها به عرصه‌های سیاسی و مدیریتی کشور رهنمون ساخت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha