کد خبر: 3820199
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
گروه جامعه ــ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن بیان جزئیات طرح ترافیک جدید با عنوان طرح محدوده کنترل آلودگی هوا گفت: این طرح از ابتدای تیرماه اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری، با بیان اینکه سال گذشته شاهد اجرای مرحله اول طرح ترافیک بودیم که با سوالات و ابهامات زیادی شروع شد، گفت: قدرت هوشمندی که در این طرح به کار گرفته شد، پا به پای بهترین طرح‌های دنیا حرکت کرد که باعث شد کنترل ترافیک را بتوانیم با موفقیت به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: نتیجه نهایی طرح سال گذشته این بود که آلودگی هوای تهران در بعد سواری‌ها کاهش پیدا کرد و در مرکز شهر هم ترافیک کاهش پیدا کرد. در نیمه دوم سال گذشته ۲۲ درصد کاهش تردد در محدوده مرکزی شهر را داشتیم که رقم قابل توجهی بود. بر همین اساس طرح جدید به این شکل شد که خودرو‌ها دیگر بر اساس پلاکشان وارد محدوده نشوند. در این طرح، هر خودرویی خارج از اینکه چه پلاکی دارد، ۲۰ روز در هر فصل در محدوده زوج و فرد سابق که به محدوده کنترل آلودگی هوا تغییر نام پیدا کرده می‌تواند تردد داشته باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: در این طرح هرکسی به جای اینکه محدود به روز خودش باشد، در هر روزی که کاری داشته باشد، می‌تواند به صورت رایگان تا ۲۰ روز وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شود. البته اگر مازاد از ۲۰ روز لازم بود خوردویی وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شود، نصف عوارض طرح ترافیک را پرداخت می‌کند و این آزادی را به مردم داده‌ایم که روز‌های بیشتری را می‌توانند وارد این محدوده شوند، اما باید نصف عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنند.

پورسید‌آقایی با بیان اینکه همه شهروندان برای اینکه بتوانند از این مزایا استفاده کنند، باید در سامانه تهران من ثبت نام و خودرویشان را در این سامانه به ثبت برسانند، اظهار کرد: اگر در سامانه تهران من ثبت نام انجام نشود، از روز اول اجرایی شدن این طرح، عوارض به حساب فرد ثبت می‌شود. پس برای استفاده از مزایا و دریافت ۲۰ روز تردد رایگان حتماً در سامانه تهران من باید ثبت نام انجام شود.

وی با بیان اینکه امسال طرح ترافیک در پنجشنبه‌ها اجرایی نمی‌شود، اما محدوده کنترل آلودگی هوا در این روز اجرایی خواهد شد، افزود: اگر خودرویی در این روز وارد این محدوده شود، از ۲۰ روز تردد رایگانش کم خواهد شد. افرادی که در شهر تردد می‌کنند و حسابشان شارژ نداشته باشد هم تا ۳۰ روز مجاز هستند که بدهی خودشان را پرداخت کنند.

معاون شهردار تهران گفت: معابری که شرایط پارک حاشیه‌ای داشته‌اند شناسایی کرده‌ایم و از شنبه اول تیرماه هر خودرویی که در آنجا پارک کنند، برای مالک پیامک عوارض پارک خودرو ارسال می‌شود و فرد می‌تواند از طریق سامانه تهران من نسبت به پرداخت عوارض اقدام کند.

وی ادامه داد: درآمد وصولی از عوارض طرح ترافیک سال ۹۷، ۲۹۶ میلیارد تومان بود که از این محل، ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین خریداری شد که انشاءالله فردا از آن‌ها رونمایی می‌شود و بخش مهمی از این مبلغ به مترو برای توسعه ساخت داده شد و بخش دیگری از آن به بهره‌برداری مترو برای خرید قطعات یدکی و بخشی هم به اتوبوسرانی برای بازسازی ناوگان پرداخت شد.

وی در ادامه با بیان این‌که براساس مصوبه شورای شهر تهران افرادی که حساب شهروندیشان قبل از تردد در محدوده ترافیکی شارژ شده باشد، می‌توانند از ۲۰ درصد تخفیف در پرداخت بهای عوارض بهره‌مند شوند، گفت: براساس مصوبه شورا، افرادی که برای تردد در محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا حساب شهروندیشان شارژ نباشد تا ۳۰ روز فرصت دارند که نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند و می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی استفاده کنند، اما اگر بعد از ۳۰ روز عوارض خود را پرداخت نکنند، علاوه بر این که از تخفیف بهره‌مند نمی‌شوند، اطلاعات آنان برای اعمال جریمه به پلیس ارسال می‌شود و علاوه بر عوارض، جریمه نیز می‌شوند.

پورسیدآقایی با اشاره به این‌که داشتن معاینه فنی برتر سبب می‌شود که افراد از تخفیف ۲۵ درصدی بهره‌مند شوند، اظهارکرد: ما به دنبال هوای پاک هستیم و معتقدیم که این تشویق‌ها در راستای اخذ معاینه فنی برتر می‌تواند بیشتر شود، چرا که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معاینه فنی خودرو‌های سنگین نیز چک می‌شود، گفت: همه کامیون‌ها تحت پوشش دوربین‌ها کنترل می‌شود، اما در گذشته روش معاینه فنی کامیون‌های دیزلی درست نبود. چرا که با آرام فشار دادن پدال گاز می‌توانستند از تست‌های آلایندگی موفق بیرون بیایند و ما با پدیده‌ای مواجه شدیم که کامیون‌های دیزلی معاینه فنی داشتند، اما دودزا بودند. خوشبختانه با همکاری نزدیک با وزارت راه علاوه بر این که در مراکز معاینه فنی دیزلی نظارت سختگیرانه‌تر شد، وسیله‌ای ابداع کردیم که راننده براساس منحنی سرعت پدال گاز را فشار دهد و توانستیم در کنترل معاینه فنی خودرو‌های دیزلی در سال گذشته موفق‌تر باشیم.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که چرا توسعه حمل و نقل عمومی متناسب با اعمال محدودیت نیست و این حقوق مالکانه را دچار خدشه می‌کند، اظهارکرد: ما محدودیت ایجاد نکردیم، بلکه عنوان کردیم هر کسی که می‌خواهد می‌تواند از خودروی شخصی خود استفاده کند، اما باید هزینه عارضه‌هایی که به شهر وارد می‌کند را پرداخت کند و ممکن است به نظرمان عوارض پایین باشد، چرا که هزینه اقتصادی و بهداشتی که آلودگی هوا به مردم وارد می‌کند، براساس اعلام رسمی بانک جهانی در تهران ۲.۶ میلیارد دلار در سال است که این رقم بسیار زیاد است.

وی با بیان این که توسعه حمل و نقل عمومی نیز در حال انجام است؛ گفت: سال ۹۶ و ۹۷ قطار مترو وارد چرخه شد و امسال نیز ۱۰ قطار اضافه می‌کنیم. این در حالی است که از محل درآمد‌های طرح ترافیک که حدود ۲۹۶ میلیارد تومان است، ۱۳ اتوبوس دو کابینه خریداری کردیم و حالا نیز به کمک بخش خصوصی رفتیم تا نسبت به نوسازی مینی‌بوس‌های جدید - که مجهز به فیلتر دوده هستند، اقدام شود.

پورسیدآقایی در مورد سرانجام آلایندگی موتورسیکلت‌ها نیز با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری به‌شدت به دنبال توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند که خوشبختانه پس از کش و قوس‌های فراوان این مهم محقق شد، اظهارکرد: یکی دیگر از راه حل‌های عبور از موتور سیکلت‌های کاربراتوری این است که براساس قانون به ازای شماره‌گذاری هر موتورسیلکت جدید یک موتور کاربراتوری از چرخه خارج شود که قرار بود در دی ماه سال گذشته این مهم محقق شود، اما با فشار رسانه‌ای بخش موتورسازی این اتفاق مهم یک سال به تعویق افتاد و به نظر می‌رسد می‌توانیم با کمک رسانه‌ها این مطالبه را ایجاد کنیم تا در زمستان امسال حداقل این مصوبه خوب اجرایی شود و مطمئن هستیم اگر این اتفاق بیفتد ظرف دو تا سه سال همه موتور‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: