خاورمیانه دیگر تحمل جنگ ندارد
کد خبر: 3820236
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
مولوی عبدالحمید:

خاورمیانه دیگر تحمل جنگ ندارد

گروه سیاست و اقتصاد ــ جنگ ویرانگر است و هیچ دستاوردی جز تخریب سرزمین‌ها و گرفتار شدن مردم به انواع مشکلات ندارد؛ خاورمیانه دیگر تحمل جنگ ندارد؛ حاکمان سرزمین‌های اسلامی منطقه باید به گفتمان روی بیاورند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز در جمع نمازگزاران مسجد مکی این شهر گفت: کشورهای اسلامی منطقه متأسفانه امروز وضعیت خوبی ندارند؛ در اکثر کشورها تنش وجود دارد و مردم از گرسنگی و مشکلات معیشتی رنج می‌برند.
وی ادامه داد: دنیای امروز، دنیای ارتباط، تعامل و گفتمان است؛ راه حل تنش‌هایی که در منطقه وجود دارد، گفتمان و مذاکره است؛ پیام ما به همه کشورهای اسلامی منطقه این است که از جنگ دوری و خودداری کرده و به گفتمان، عقلانیت، استدلال و منطق توجه کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: جنگ ویرانگر است و هیچ دستاوردی جز تخریب سرزمین‌ها و گرفتار شدن مردم به انواع مشکلات ندارد؛ خاورمیانه دیگر تحمل جنگ ندارد؛ حاکمان سرزمین‌های اسلامی منطقه باید به گفتمان روی بیاورند.
وی افزود: اگر در منطقه جنگی رخ دهد، منافع تمام کشورها به خطر می‌افتد. تمام منطقه ضرر می‌کند. آن‌هایی که از دور به این منطقه آمده و منافعی دارند، آن‌ها هم ضرر می‌کنند. خاورمیانه، خلیج فارس و تمام دنیا متضرر می‌شود، زیرا این منطقه، جایی است که منافع تمام دنیا به آن وابسته است.
مولوی عبدالحمید تصریح کرد: خداوند متعال ذخیره بزرگ نفت را در این منطقه قرار داده است. اینجا گلوگاه و گذرگاه بزرگ تجاری دنیاست؛ لذا اگر اینجا اتفاقی رخ دهد، تمام دنیا متضرر می‌شود.
وی ادامه داد: تمام کشورهای منقطه به‌قدری جنگ و مشکلات دیده‌اند که تحمل جنگ دیگری را ندارند. پس بهتر است که صبر و خویشتن‌داری، مذاکره و گفتمان در پیش گرفته شود.
این عالم اهل سنت با اشاره به جنگ‌طلبی و ماجراجویی برخی از آمریکایی‌ها و حکام منطقه، افزود: بعضی از صحبت‌ها، حرکت‌ها و موضع‌گیری‌ها تحریک‌کننده جنگ در منطقه هستند که باید از آن‌ها پرهیز شود.
وی عنوان کرد: بارها گفته شده است که جنگ در منطقه پیروز و برنده‌ای ندارد؛ اگر امروز یک طرف پیروز شود، فردا ورق بر می‌گردد. راه حل ماندگار و پایه‌داری که ملت‌ها، اقوام و مذاهب و ادیان را با هم نزدیک بکند، مذاکره، گفتمان، ایثار و گذشت است.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: باید قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا بدانند که منافع‌شان در صلح منطقه است. منافع‌شان در این است که مسلمانان کنار هم باشند. اگر جنگی در منطقه رخ دهد، همه متضرر می‌شوند. آن‌هایی که اینجا آمدند تا منطقه را به‌هم زنند، از خدا و دعای بد این ملت‌ها بترسند.

انتهای پیام

captcha