خاکسپاری پیکر محمد مرسی در شرق قاهره
کد خبر: 3820249
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

خاکسپاری پیکر محمد مرسی در شرق قاهره

گروه بین‌الملل ـ منابع خبری از خاکسپاری پیکر محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر، در میان تدابیر شدید امنیتی در مقبره‌ای در شرق قاهره خبر دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه؛ محمد مرسی، که عصر دیروز(27 خردادماه) به هنگام جلسه محاکمه فوت کرد، صبح امروز در میان تدابیر شدید امنیتی و با حضور اعضای خانواده و وکلایش به خاک سپرده شد.

تلویزیون رسمی مصر به نقل از یک منبع پزشکی اعلام کرد: محمد مرسی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

این منبع پزشکی مدعی شد: مرسی توده خوش‌خیم داشت و به طور مداوم تحت مراقبت‌های پرشکی بود و هیچ قصوری در زمینه مداوای او نشده و به طور منظم در داخل و خارج زندان تحت مراقبت‌های پزشکی و درمان‌های لازم بود.
 
به گزارش تلویزیون دولتی مصر، وی در جلسه دادگاه از هوش رفته و جان باخته است. مرسی در این دادگاه به اتهام «جاسوسی» محاکمه می‌شد.
پیکر محمد مرسی در شرق قاهره دفن شد
یادآور می‌شود مرسی در نخستین انتخابات دموکراتیک تاریخ مصر در 17 ژوئن 2012 به‌ عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد، اما در سوم ژوئیه 2013 ژنرال عبدالفتاح السیسی علیه او کودتا کرد. محمد مرسی از زمان کودتا تاکنون در زندان به سر می‌برد. وی نخستین رئیس‌جمهور مصر پس از انقلاب 2011 و پنجمین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور بود.

احمد، پسر بزرگ محمد مرسی، درباره درگذشت پدرش در فیسبوک نوشت: «پدرم در دادگاه بیهوش شد و جان باخت و ما را به غم و اندوه عمیق فروبرد. پدرم، در حضور خدا با هم دیدار خواهیم کرد».
 
آخرین سخنان مرسی قبل از مرگش

محمد مرسی در جریان جلسه محاکمه‌ خود از قاضی اجازه خواست که صحبت کند. او برای چند دقیقه صحبت کرد اما در میان صحبت‌هایش بیهوش شد و درگذشت.
 
پیکر محمد مرسی در شرق قاهره دفن شد
مرسی در آخرین اظهاراتش گفت: «حتی اگر مورد ظلم قرار بگیرد و به او ستم روا شود، به کشورش پایبند است و هرگز اسرار کشورش را تا زمان مرگش فاش نمی‌کند».
 
توضیح دادستان کل مصر
 
دادستانی کل مصر اعلام کرد: مرسی در داخل قفس اتهام از حال رفت و روی زمین افتاد و فوراً به بیمارستان منتقل شد. گزارش اولیه پزشک قانونی حاکی از آن است که مرسی در ساعت 4:50 دقیقه عصر به وقت محلی به بیمارستان منتقل شد و پیش از انتقال به بیمارستان فوت کرد. در گزارش پزشک قانونی آمده است که هیچ علائمی از جراحت و آسیب‌دیدگی در جسد مرسی دیده نمی‌شود.

واکنش اخوان‌المسلمین و رئیس‌جمهور ترکیه

جنبش اخوان‌المسلمین مصر در اولین واکنش خود به مرگ محمد مرسی اعلام کرد که شرایط جسمی وی در جریان بازداشت و بازپرسی‌ها بدتر و به مرگ وی ختم شده است.
 
رئیس‌جمهور ترکیه نیز اعلام کرد: مرسی شهیدی بود که در راه مبارزه جان باخت. تاریخ ستمکارانی را که باعث شهادت وی شدند هرگز فراموش نخواهد کرد.
 
خبرگزاری آناتولی نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در مرکز کنگره خلیچ در استانبول اعلام کرد: محمد مرسی که به اعدام محکوم شده بود، آخرین نفس خود را در جلسه دادگاه کشید. این نشانه ظلم علیه وی و مردم مصر است.
 
پیکر محمد مرسی در شرق قاهره دفن شد
 
وی گفت: مرسی شهیدی بود که در راه مبارزه جان باخت. تاریخ، ستمکارانی که باعث شهادت وی شدند را هرگز فراموش نخواهد کرد. ظالمان می‌توانند قصد جان مظلومان را بکنند. حتی قادرند با کشتن آنها باعث شهادتشان شوند، اما نمی‌توانند به عظمت مبارزات چنین افرادی خلل وارد کنند.
 
اعلام وضعیت فوق‌العاده در مصر

وزارت کشور مصر در پی درگذشت محمد مرسی، در سراسر کشور وضعیت فوق‌العاده و آماده‌باش را اعلام کرد و در همین راستا، هزاران تیم امنیتی سیار و ثابت در سراسر مصر به حالت آماده‌باش درآمدند. همچنین، وزارت کشور مصر مرخصی افسران و مأموران امنیتی را لغو کرده است. 
 
پیکر محمد مرسی در شرق قاهره دفن شد
 
تسلیت حماس
 
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس درگذشت محمد مرسی را به ملت این کشور، فلسطین، سراسر امت اسلامی و تمامی آزادگان جهان تسلیت گفت.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این جنبش در بیانیه‌ای تأکید کرد: مرسی پس از عمری مبارزه در مسیر خدمت به مصر و قضایای امت اسلام و فلسطین و مقابله با دشمن صهیونیستی و دفاع از قدس و مسجدالاقصی دیده از جهان فروبست.

حماس تأکید کرد: غزه هرگز تلاش‌های مرسی در راستای پایان دادن به محاصره این منطقه و ایستادگی در برابر تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه آن به ویژه جنگ سال 2012 را از یاد نخواهد برد.

در پایان این بیانیه حماس از درگاه خداوند برای مرسی طلب رحمت و مغفرت و مسئلت کرد تا او را در زمره صالحان و در بهشت برین جای دهد و به خانواده و بازماندگانش نیز صبر جمیل عطا فرماید.

مُرسی، آگوست 1951 در روستای العدوه در استان «الشرقیه» مصر به دنیا آمد. او پنجمین رئیس‌جمهور مصر و نخستین رئیس‌جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه 2011 و نخستین رئیس‌جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفت.
 
پیکر محمد مرسی در شرق قاهره دفن شد
وی پیش از ریاست‌جمهوری، عضو دفتر ارشاد جماعت اخوان‌المسلمین بود و ریاست حزب آزادی و عدالت را پس از تأسیس آن برعهده گرفت. در کارنامه فعالیت‌های سیاسی وی حضور در پارلمان مصر موسوم به مجلس‌الشعب طی سال‌های 2000 تا 2005 به چشم می‌خورد.

در سال 2013 و در اقدامی، که طرفداران مرسی آن را کودتا می‌خوانند، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور کنونی مصر، او را برکنار و روانه زندان کرد.
 
انتهای پیام
captcha