اهدای عضو 25 درصد از موارد مرگ مغزی/ 27 هزار بیمار در نوبت پیوند
کد خبر: 3820272
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
در کنگره اهدای عضو مطرح شد:

اهدای عضو 25 درصد از موارد مرگ مغزی/ 27 هزار بیمار در نوبت پیوند

گروه سلامت ــ اولین کنگره ملی اهدای عضو امروز، 28 خردادماه، برگزار و اعلام شد:‌ فقط 25 درصد از موارد مرگ مغزی منجر به اهدا می‌شود.

اولین کنگره ملی اهدای عضو برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین کنگره ملی اهدای عضو امروز، 28 خردادماه، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار شد.

علی جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، طی سخنانی به ارائه گزارش 18 ساله پیوند اعضای داخل شکمی بیمارستان امام خمینی(ره) پرداخت و ضمن گرامیداشت یاد و زحمات دکتر میرخانی، که برای اولین بار مسئله پیوند عضو در کشور را به صورت سیستماتیک طراحی کرده‌اند، گفت: طی 18 سال اخیر 900 پیوند کبد در این بیمارستان انجام شده است که 60 درصد بیماران را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بعد از سال 91 تاکنون، پیوند کبد به واسطه حضور تعدادی از استادان و به‌روز شدن مباحث، رشد صعودی داشته است، گفت: در حال حاضر تعداد پیوند کبد در سال به 176 مورد رسیده است، در حالی که در سال‌های پیشتر یک یا دو پیوند در سال انجام می‌شد؛ این افزایش نشان‌دهنده ظرفیت بالای مراکز است.

جعفریان بالاترین عامل نارسایی کبد را که منجر به پیوند می‌شود کبد چرب دانست و با بیان اینکه 25 درصد پیوند‌های کبد به این موضوع اختصاص دارد، اعلام کرد: این آمار بسیار نگران‌کننده است و باید به مسئله کبد چرب توجه ویژه شود.

وی کمترین میزان علت پیوند کبد را کبد الکلی برشمرد و گفت: در جهان کمترین میزان پیوند کبد را به دلیل مشکلات مصرف الکل داریم.

استفاده غیراصولی از داروهای گیاهی

این جراح پیوند کشورمان ضمن هشدار درباره استفاده غیراصولی از داروهای گیاهی که به کبد صدمه می‌زند، گفت: کاهش زمان عمل جراحی اتفاق خوبی است که در کشور رخ داده و اکنون هر عمل جراحی به طور تقریبی چهار ساعت و نیم به طول می‌انجامد.

وی در ادامه سخنان خود به میزان بقای بیماران پیوندی اشاره کرد و گفت: پیشتر برخی از بیماران پیوند نمی‌شدند، اما اکنون هر مریضی که نیاز به پیوند داشته باشد، جراحی می‌شود. از سال 91 تا 97 بقای بیماران پیوندی ما 80 درصد بوده که از آمارهای بین‌المللی بالاتر است.

جعفریان از تمام کسانی که کوشیدند تا تمام هزینه پیوندها را وزارت بهداشت پرداخت کند تقدیر کرد و گفت:‌ این اتفاق در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد و قدر مسلم باقیات و صالحاتی برای مسببان آن است.

وی به درآمدزا نبودن عمل پیوند در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: در سایر کشورها عمل پیوند اعضا درآمدزاست، اما در کشور ما بیشتر هزینه‌ها صرف پروسه عمل می‌شود و به همین دلیل نیاز به حمایت داریم.

این عضو پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه هنوز تعدادی از مراجع اجازه استفاده از اعضای بدن فرد مرگ مغزی شده را نداده‌اند، گفت: نیاز داریم با مراجع در این خصوص صحبت کنیم.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه روزی فرارسد که اعضای بدن قابل پیوند را دفن نکنیم، گفت: باید همت بالایی شکل گیرد و سایر گروه‌ها نیز ما را یاری کنند تا با مراجع صحبت کنیم.

انجام پنج هزار عمل اهدای عضو تاکنون

همچنین، علی‌اکبر ولایتی، رئیس کنگره ملی اهدای عضو، از سخنرانان این مراسم بود که موفق به حضور در مراسم نشد و با ارسالی پیامی به این کنگره اظهار کرد:‌ آموزه‌های دینی و فرهنگی ما همواره بر رعایت حقوق انسان‌ها و کمک به نیازمندان تأکید داشته، تا جایی که در قرآن کریم (مائده، 32) زنده داشتن یک نفر همانند زندگی بخشیدن به همه مردم قلمداد می‌شود. در همین راستا با تلاش شبانه‌روزی مسئولان نظام سلامت و همکاری مردم شریف ایران، تا حد زیادی فرهنگ اهدای عضو به جایگاه شایسته خویش نزدیک شده و این امر به فعلی موجه و تحسین‌برانگیز مبدل شده است. در حال حاضر حدود 27 هزار بیمار در نوبت انتظار پیوند قرار دارند و فقط 25 درصد موارد مرگ مغزی منجر به اهدا می‌شود. در بیمارستان مسیح دانشوری فقط در سال 1397 تعداد موارد اهدا به 350 عضو و با احتساب موارد قبل، از ابتدا تاکنون، به بیش از پنج هزار مورد اهدای عضو رسیده است.

وی برگزاری همایش سراسری پیوند اعضا را فرصت مناسبی برای اشتراک دستاوردهای علمی و تجربی در این زمینه و یافتن راهکارهای مناسب جهت حل مشکلات موجود با توجه به توان داخلی دانست که باید از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد و گفت:‌ امید است این گردهمایی، که کنگره ملی اهدای عضو نام گرفته است، گشایشی در جهت آشنایی بیشتر فرهیختگان عزیز کشور و مسئولان محترم با مسائل و مشکلات اهدای عضو و اتخاذ عزم ملی در جهت گسترش اهدا باشد.

انتهای پیام

captcha