شهرک تخصصی دارویی «برکت» افتتاح شد
کد خبر: 3820300
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

شهرک تخصصی دارویی «برکت» افتتاح شد

گروه جامعه ــ شهرک تخصصی دارویی برکت امروز، 28 خردادماه، با حضور جمعی از مسئولان کشوری به منزله بزرگترین شهرک دارویی منطقه خاورمیانه و با ظرفیت احداث صدها کارخانه محصولات سلامت افتتاح شد.

شهرک تخصصی دارویی «برکت» افتتاح شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاح شهرک صنعتی دارویی برکت امروز، ‌28 خردادماه، همراه با رونمایی از ۹ قلم دارو با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در کرج برگزار شد.

نصرالله فتحیان، مدیرعامل شهرک صنعتی دارویی برکت، در ابتدای این مراسم اظهار کرد: ساخت شهرک دارویی برکت گامی بلند در مسیر خودکفایی دارویی محسوب می‌شود. ایجاد بستری به مساحت 200 هکتار برای استقرار صنایع دارو کار آسانی نبود. زمین این مجموعه تصرفی نبود و به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از مسکن و شهرسازی خریداری شد. برای تأسیس این شهرک، 31 مجوز لازم بود که طی یک سال و نیم اخذ شد و ساخت آن دو سال و نیم به طول انجامید.

وی با اشاره به اینکه ایده تأسیس شهرک دارویی از سوی محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مطرح شده بود، اظهار کرد: وی از سال‌ها پیش در مورد داروی مورد نیاز بیماران کشورمان دغدغه داشت و به همین منظور دستور تشکیل جلسات همفکری را برای تأسیس شهرک دارویی صادر کرد. پس از آن موفق شدیم تمام صاحب‌نظران و پیشکسوتان عرصه داروی کشور را به جلسات همفکری دعوت کنیم و از نظرات آن‌ها بهره بگیریم تا جوانب تأسیس شهرک را بسنجیم؛ صاحب‌نظران به اتفاق آرا نظر دادند که احداث شهرکی تخصصی برای استقرار صنایع دارویی لازمه امروز کشور است.

فتحیان در ادامه گفت: انتقال دانش فنی و توسعه علمی، کاهش هزینه دارو برای بیماران و ایجاد هفت هزار فرصت شغلی برای جوانان از اهداف این شهرک است. برای ساخت شهرک برکت تاکنون 400 میلیارد تومان هزینه شده و از جدیدترین تکنولوژی‌های آب، برق و فیبر نوری استفاده شده است. 27 درصد فضای شهرک، فضای سبز، 20 درصد آن فضای عمومی و 53 درصد آن، فضای صنعتی است؛ یعنی حدود 54 هکتار از فضای شهرک به فضای سبز و باغ تبدیل می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرعامل شهرک صنعتی دارویی برکت اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی ما برای شهرک تأمین آب بود و به این منظور دو مخزن زمینی 500 متر مکعبی، 12 ایستگاه پمپاژ، مخزن 120 مترمکعبی هوایی و یک حوضچه 25 هزار متر مکعبی احداث کردیم. همچنین احداث شبکه توزیع آب، تصفیه‌خانه فاضلاب، پست اختصاصی برق با توان 63.2 کیلووات، شبکه دوربین‌های مداربسته و شبکه فیبرنوری از دیگر اقدامات زیرساختی شهرک بود.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: از همه دست‌اندرکاران و افرادی که در پروژه عظیم شهرک دارویی برکت همکاری کردند صمیمانه سپاسگزارم. روزی که از دنیا بروم، دلم فقط به تأسیس این شهرک خوش است، زیرا این مجموعه می‌تواند میزبان ده‌ها شرکت داخلی و خارجی در زمینه سلامت و بهداشت مردم باشد و از هزینه‌های درمانی بیماران بکاهد و بر اقتدار کشورمان در منطقه و جهان بیفزاید.

ورود سود بخش دارویی به ستاد ممنوع است

وی تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به دنبال سودآوری برای خود از فعالیت در بخش سلامت نیست؛ دستور داده‌ام که ورود سود بخش دارویی به ستاد ممنوع شود تا ثابت کنم هیچ انتفاعی از این مقوله نداریم و فقط به بیماران این کشور، سلامت مردم و اقتدار کشورمان در دوران تحریم و جنگ همه‌جانبه اقتصادی دشمن می‌اندیشیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ادامه گفت: باید قبول کنیم که در جنگی وسیعتر از جنگ تحمیلی قرار داریم؛ در آن زمان همه کشور درگیر جنگ نبودند، اما در حال حاضر همه کشور درگیر تحریم و جنگ اقتصادی است. در این میان یک نکته ما را دلگرم می‌کند که می‌توانیم در این جنگ پیروز بمانیم و آن این است که مقام معظم رهبری همچون امام راحل فرماندهی کشور را به عهده دارند و نفوذ بین‌المللی جمهوری اسلامی و توان دفاعی و علمی کشور چندین برابر شده است.

مخبر افزود: آمریکا جرئت جنگ نظامی با ایران را ندارد، اما باید در زمینه خودکفا کردن کشور و مبارزه با توطئه‌های اقتصادی هوشیار باشیم. یکی از نمونه‌های فعالیت عزتمندانه در دوران تحریم، ساخت شهرک تخصصی برکت به دست جوانان کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر وزیر بهداشت و مسئولان مربوطه قول همکاری بدهند، می‌توانیم تا یک سال آینده جلوی 500 میلیون دلار واردات دارو را بگیریم و خدمات جدید و گسترده‌تری را در زمینه دارو به مردم کشورمان ارائه دهیم.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: خداوند را سپاسگزاریم که این روز شکوهمند را برای ما رقم زد. جوانان انقلاب اسلامی در دوران تحریم توانستند فضایی را به وجود بیاورند که می‌تواند ده‌ها و صدها کارخانه و تولیدی محصولات سلامت را در دل خود جای دهد.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، که یادگار دفاع مقدس است و جمعی از خدمتگزاران انقلاب اسلامی در آن فعالیت می‌کنند، بدون هیچ چشم‌داشت مادی، شهرک تخصصی دارویی برکت را راه‌اندازی کردند. من پیشتر در گروه دارویی برکت که آن زمان اسم دیگری داشت مسئولیت داشتم، مسئول مافوق من درخواست داشت تا به افراد بی‌کفایت و کوتاه قد در مدیریت، مسئولیت بدهم اما زیر بار نرفتم و راه خود را جدا کردم. همان روز از خدا خواستم این گروه دارویی را به دست افرادی برساند که شایستگی خدمت به کشور را داشته باشند و خوشحالم که امروز افراد پاکدست و پرتوان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گروه برکت را راهبری می‌کنند.

تأسیس قرارگاهی برای رصد لحظه‌ای دارو در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآوری کرد: قرارگاهی برای رصد لحظه‌ای دارو در کشور تأسیس شده است که تمام نیازهای کشور و میزان واردات و صادرات دارو را به دقت زیر نظر دارد. هدف این قرارگاه این است که از واردات بی‌مورد دارو جلوگیری کند و بر صادرات آن بیفزاید، اما در کنار همه این موارد، وجود یک پلتفرم برای تولید دارو لازم بود تا بتواند زیرساخت‌های دارویی کشور را توسعه دهد و از زمان تولید دارو بکاهد؛ لذا اقدام ستاد اجرایی حضرت امام(ره) بی‌نظیر است.

حمیدرضا جمشیدی، مدیر گروه دارویی برکت نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح یکی از پرافتخارترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی هستیم که بر خداباوری و مردم‌باوری استوار است. ایران به واسطه شهرک برکت می‌تواند به قطب نظام سلامت در منطقه تبدیل شود.

مدیر گروه دارویی برکت در ادامه به بعضی خدمات این مجموعه در کشور اشاره کرد و گفت: احداث 10 بیمارستان در مناطق محروم کشور، 158 مرکز درمانی، تأمین هزینه درمان هزاران بیمار سرطانی و حمایت مالی از درمان زوج‌های نازا از جمله خدمات گروه دارویی برکت است، ضمن اینکه ما به طور شفاف سالانه 85 میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنیم. همچنین این گروه در سال‌‌های اخیر بر فناوری‌های نوین تمرکز کرده و بر جذب مشارکت‌های مردمی نیز افزوده است.

در ادامه این مراسم، عزیزالله شهبازی، استاندار البرز نیز در سخنان کوتاهی از خدمات ماندگار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در کشور قدردانی کرد و از فعالان اقتصادی درخواست کرد با توجه به ظرفیت‌های صنعتی استان البرز، به سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در این استان اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha