مشکلات فرهنگی پیوند عضو/ مرگ روزانه 8 تا 10 نفر در اثر فقدان عضو اهدایی
کد خبر: 3820369
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
رئیس مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت تشریح کرد:

مشکلات فرهنگی پیوند عضو/ مرگ روزانه 8 تا 10 نفر در اثر فقدان عضو اهدایی

گروه سلامت ــ رئیس مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت، 50 درصد مسئله پیوند عضو را مشکلات فرهنگی دانست و گفت: روزانه در ایران هشت تا 10 بیمار به دلیل نبود عضو اهدایی و انجام نشدن عمل پیوند جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایکنا؛ مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند اعضا و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، در اولین کنگره ملی اهدای عضو وزارت بهداشت، که از امروز سه‌شنبه 28 خردادماه، در وزارت بهداشت آغاز شده است و به مدت سه روز ادامه دارد، در جمع خبرنگاران، حوزه پیوند اعضا را یکی از افتخارات بخش سلامت کشور دانست و گفت: در حال حاضر تقریباً زمینه انجام تمام عمل‌های جراحی پیوند اعضا در کشور مهیا شده است و مراکز متعددی در استان‌های گوناگون نسبت به ارائه خدمت در این زمینه اقدام می‌کنند.

وی پیوند اعضا را قله علم پزشکی دانست و گفت: این کار فرآیندی هماهنگ و گروهی، با استفاده از دانش و تکنولوژی بالاست که همه امکانات آن در کشور فراهم است و زیرساخت‌های آن به اندازه کافی وجود دارد.

مرگ روزانه هفت تا 10 نفر به دلیل پیوند نشدن

شادنوش یکی از مسائل مهم حوزه پیوند اعضا که 50 درصد کل این موضوع را تحت تأثیر قرار می‌دهد، فرهنگ‌سازی بیان کرد و گفت: امروز بیماران زیادی برای دریافت عضو در کشور وجود دارند؛ لیست انتظار دریافت عضو در کشور ما 25 هزار نفر است و متأسفانه روزانه هفت تا 10 نفر از افراد جزو این لیست، فوت می‌کنند، این در حالی است که زیرساخت‌های کافی و پزشکان زبردست برای پیوند وجود دارد، اما با مسئله اهدای عضو مشکل داریم.

تنها یک چهارم مرگ‌های مغزی عضو اهدا می‌کنند

وی ادامه داد: اگر چه طی سال‌های اخیر اهدای عضو 60 برابر شده است ولی تا نقطه مطلوب شاخص‌های جهانی فاصله زیادی داریم و به طور تقریبی 25 درصد راه را طی کرده‌ایم. از حدود چهار هزار مرگ مغزی قابل اهدا در سال که در کشور اتفاق می‌افتد، در سال 96 و 97 که بالاترین میزان اهدا را داشتیم، تنها یک چهارم اهدای عضو کرده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت ادامه داد: این مسئله به عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، جامعه‌شناسی و باورهای سنتی که در کشور وجود دارد مربوط می‌شود و با اطلاع‌رسانی مناسب در کشور این مسئله بهتر فرهنگ‌سازی خواهدشد.

وی اظهار امیدواری کرد که هیچوقت، هیچ اتفاق ناگواری برای اعضای هیچ خانواده‌ای رخ ندهد و افزود: در انتهای یک مرگ قطعی که اصطلاحاً آن را مرگ مغزی می‌گوییم، امکان اهدای زندگی به نیازمندان وجود دارد؛ همواره با وقوع مرگ عزیزان، به دنبال آن هستیم که یادگاری‌هایی از عزیزانمان را در دنیا حفظ کنیم؛ چه یادگاری بالاتر از اینکه با تپیدن قلب عزیز ما در بدن فرد نیازمند دیگری، یا اهدای کلیه، به افراد و خانواده‌ها زندگی بخشیده شود و یاد عزیز سفر کرده ما باقی بماند.

مرگ مغزی با کما متفاوت است

شادنوش افزود: ما از مردم برای اهدای عضو، دعوت عام کرده‌ایم. مردم باید بدانند، کسی که براساس دیدگاه تیم‌های کارشناسی دانشگاه‌ها به عنوان مرگ مغزی معرفی شده است، امکان بازگشت به زندگی ندارد. مرگ مغزی با کما بسیار متفاوت است؛ در کما امکان بازگشت فرد وجود دارد اما با آزمایش‌هایی که برای مرگ مغزی انجام می‌شود، اگر مرگ مغزی فردی تأیید شد هیچ امکانی برای بازگشت او به زندگی وجود ندارد.

وی برای مثال مسئله نیازمندان به پیوند کلیه را بیان کرد و گفت: روزانه تعداد زیادی از افراد در کشور دیالیز می‌شوند و هر دیالیز نیز حدود 500 هزار تومان برای خزانه دولت هزینه دربر دارد، این در حالی است که پیوند کلیه یک هفتم این هزینه را برای یک دوره پنج ساله به خزانه دولت وارد می‌کند.

شادنوش افزود: کسی که دیالیز می‌شود تقریباً امکان سرپرستی خانواده خود را از دست می‌دهد در حالی که با یک پیوند ساده فرد به زندگی عادی خود بازمی‌گردد. در چنین شرایطی است که باید مردم احساس مسئولیت کنند و در این امر خداپسندانه و انسانی شریک شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تکنیک‌های مختلفی در دنیا برای اخذ رضایت‌ وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حوزه دریافت رضایت از خانواده‌ها در زمینه پیوند نیز نیاز به تبادل نظر در قالب نشست‌های تخصصی و فوق تخصصی داریم. برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مرتبط با پیوند عضو، فرصتی برای وزارت بهداشت است که از نزدیک در جریان نظرات همکاران قرار گیرد و مشکلات این حوزه را رصد کند.

مرکز ابن‌سینای شیراز؛ رتبه اول پیوند اعضا در جهان

شادنوش در بخش پایانی سخنان خود گفت: در سال‌های اخیر رتبه پیوند عضو ایران بین 20 تا 23 در جهان است. در منطقه خودمان رقیب نداریم و به سرعت در حال پیشرفت هستیم و این افتخار بزرگی است که تاکنون بیش از 50 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است که از این تعداد 60 درصد از اهدای ما مربوط به اهدا از مرگ مغزی بوده است. رتبه اول جهان برای پیوند کبد نیز به مرکز ابن‌سینای شیراز اختصاص دارد که در جهان بی‌رقیب است، چرا که رتبه بعدی مربوط به یک مرکز در ایالات متحده با 400 پیوند در سال است.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر برخی از تکنیک‌هایی که اساتید ما ابداع کرده‌اند در دنیا مورد آموزش و تجربه قرار می‌گیرد، برای مثال در پیوند کلیه با روش میکرولاپروسکوپی، بدون برجا گذاشتن اثری بر روی بدن، عمل اهدا انجام می‌شود.

انتهای پیام 

captcha