جدیت علمی و تواضع آیت‌الله بروجردی برای روحانیت درس‌آموز است
کد خبر: 3820380
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
رئیس موسسه کتابشناسی شیعه:

جدیت علمی و تواضع آیت‌الله بروجردی برای روحانیت درس‌آموز است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه با بیان اینکه تمام ابعاد زندگانی آیت‌الله بروجردی به ویژه بعد علمی و اخلاقی ایشان برای روحانیت امروز درس‌آموز است، گفت: جدیت در درس خواندن، اهتمام به مطالعه و کتاب، تهیه کتب گوناگون به وسیله اشخاص مختلف از جمله ویژگی‌های ایشان بوده است.

جدیت علمی و تواضع آیت‌الله بروجردی برای روحانیت درس استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه، شامگاه دوشنبه، 27 خرداد، در مراسم رونمایی از کتاب «دیباج؛ شرح زندگانی آیت‌الله بروجردی» اظهار کرد: همه ابعاد زندگانی آیت‌الله بروجردی، به ویژه بُعد علمی و اخلاقی این بزرگمرد تاریخ مرجعیت شیعه برای روحانیت امروز درس‌آموز است.

وی افزود: جدیت در درس خواندن، اهتمام به مطالعه و کتاب، تهیه کتب گوناگون به وسیله اشخاص مختلف از جمله ویژگی‌های ایشان بوده است؛ آیت‌الله خرازی نقل می‌کرد که آیت‌الله بروجردی گفتند که یک شب کتاب «المراجعات» سیدشرف الدین به دستم رسید و در آن شب تا همه کتاب را نخواندم آن را زمین نگذاشتم؛ همچنین نقل است ایشان شب‌های زیادی می‌شد که غرق مطالعه می‌شد تا با اذان نماز صبح دست از کتاب می‌کشید.

وی با بیان اینکه آیت‌الله بروجردی مطالعه خود را صرفاً به محدود به آثار فقهی نکرده بود، بیان کرد: نداشتن حجاب معاصرت از جمله ویژگی‌های آن مرحوم بود. ایشان آثار هم دوره‌ای‌های خود را می‌خواند که در اوج قله علمی بودن نیازمند تهذیب نفس و تواضع است؛ آخوند خراسانی در دو نامه به پدر بزرگوار ایشان در حدود سال‌های 1328 قمری وقتی آیت‌الله بروجردی سی و چندساله بود تعبیراتی مانند فخرالمحققین و مجتهد را در مورد ایشان به کار برده و فرموده بودند که اگر در حوزه دو نفر واقعاً درس‌خوان باشند یکی آقای بروجردی است.

مختاری بیان کرد: آیت‌الله بروجردی با آن همه عمق علمی به هیچ وجه دنبال این نبود که بلافاصله اثرش به چاپ برسد و می‌گفتند که باید این اثر نقد و اشکالاتش گرفته و سپس چاپ شود؛ در هنگام نوشتن طبقات الرجال، وقتی متوجه شدند که کار مشابهی از سوی مرحوم اردبیلی انجام شده، دستور دادند که کار مرحوم اردبیلی چاپ شود با اینکه این کجا و آن کجا. همچنین نقل شده است که وقتی فرزند آخوند خراسانی به قم مشرف شد ایشان با اینکه به هیچ وجه درس خود را تعطیل نمی‌کرد، درس را تعطیل و به استقبال فرزند استاد خود رفت. در سفر دیگر عده‌ای از اصحاب خود را به دیدار ایشان فرستادند و خودشان همان شب اولین روز سفر فرزند استاد خود به ملاقات وی رفت.

رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه بیان کرد: مرحوم آقای فلسفی در خاطرات خود گفتند که در ابتدای تشرف آیت‌الله بروجردی به قم سه نامه به من رسید که مضمون هر سه نامه یکی است؛ امام با مقدمات طولانی مبنی بر حفظ حوزه و ... مرقوم فرموده بود که امروز حوزه مقروض و در وضع بدی قرار دارد شما تجار تهران را جمع کنید و علاوه بر وجوهات از آنان پول قرض بگیرید و به حوزه بدهید تا مشکل برطرف شود؛ آقای فلسفی گفته من نزد آقای بروجردی آمدم و مطرح کردم ولی ایشان فرمود لازم نیست این کار بشود. من به خدا اعتماد دارم و درست می‌شود و ظاهراً بعد از چند روز وجوهی از کشورهای دیگر به دست ایشان رسید و مسئله رفع شد. ایشان در دوره قحطی در بروجرد نیز خیلی به فکر مردم بود.

این استاد حوزه ادامه داد: از جمله ویژگی ایشان احترام به آرای قدما بود. با وجود اینکه برخی را قبول نداشت، اما اگر اشکالی در مورد علمای دیگر به ذهنمان می‌رسید و با تعابیر بدی مورد نقد قرار می‌دهیم، ولی ایشان وقتی می‌‍خواست اشکالی بر آراء شیخ طوسی بگیرد بعد از کلی تعریف و تمجید آن را نقد و حتی توجیه می‌کرد و هیچ وقت باعث تنقیص و تحقیر مقام علمی علما نمی‌شدند.

وی افزود: معاصرین را احترام و تکریم می‌کردند و در مواقع سختی هم به صورت پنهانی به آنان کمک می‌کردند که در آثار مرتبط با ایشان قید شده است، همچنین تعبد شدید آن مرحوم مثال‌زدنی است؛ اینکه به واسطه مقداری از گل سر یکی از عزاداران امام حسین(ع) که به چشمانش مالیدند، در طول عمر چنان شفا یافت که چشمش ضعیف و مبتلا به درد نشد.

مختاری با بیان اینکه ایشان اهل تهجد و نوافل بود، تصریح کرد: مرحوم سیدمحسن امین «مفتاح الکرامه» را در مصر چاپ کرده بود، ولی کسی به آن توجه نداشت و در انبار مانده بود، ولی ایشان خرید و نشر داد و آثار قدما مانند خلاف شیخ طوسی را هم منتشر می‌کردند. همچنین ایشان اهتمام فوق‌العاده به حدیث داشت که تشکیل گروه جامع الاحادیث یک نمونه است.

این استاد حوزه بیان کرد: نقل شده که ایشان چون آیت‌الله محمدتقی خوانساری در قم اقامه نماز جمعه داشت. ایشان هم بحث فقه نماز جمعه را می‌گفت و چون احساس کرد، ممکن است دیدگاه‌های ایشان مخالف با آقای خوانساری باشد این بحث را تعطیل کرد.

وی تأکید کرد: تکریم علمای بلاد و گذشته و معاصر دروسی است که برای همه درس‌آموز است تا در احیای نام و آثار ایشان کوشاتر باشیم و امیدواریم همه آثار ایشان به صورت منقح‌تر منتشر شود تا در حوزه مورد استفاده بیشتر قرار بگیرد؛ زیرا حوزه امروز بیش از گذشته به چنین افراد و آثاری نیاز دارد.

انتهای پیام

captcha