مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اولین جلسه قرآن خانگی نفحات‌القرآن برگزار می‌شود
کد خبر: 3820512
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اولین جلسه قرآن خانگی نفحات‌القرآن برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «برگزاری اولین جلسه قرآن خانگی نفحات‌القرآن» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 28 خردادماه اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز جاری بسیار کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و تا ساعت 15:30 فقط تعداد سه خبر با عناوین «ضعف مسئولان سیستم‌های نظارتی و قضایی دلایل فساد در جامعه است»، «شرایط امر به معروف و نهی از منکر از منظر قرآن/ خصوصیات زنان و مردان با ایمان» و «ترتیل صفحه ۶۱ قرآن کریم باصدای حامد ولیزاده+صوت و متن آیات» را منتشر کرده است.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «طرح ملّی غنی‌سازی اوقات فراغت بچه‌های مسجد در پلدختر افتتاح می‌شود» آمده است: حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با اشاره به افتتاح طرح ملّی اوقات فراغت گفت: طرح ملّی اوقات فراغت امسال با عنوان "طرح ملّی غنی‌سازی اوقات فراغت بچه‌های مسجد" و با شعار «اخلاق، نشاط و معنویت» در کانون‌های مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود. این طرح قرار است در 24000 کانون فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور با هدف جذب حداکثری نسل جوان و نوجوان برگزار شود. فعالیت اوقات فراغت‌کانون‌های مساجد در 6 محور اصلی قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی، شبکه‌سازی و فضای مجازی، کتاب و کتاب‌خوانی، هنرمتعالی و فعالیت‌های اجتماعی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی اول تیر را آغاز فعالیت‌های تابستانه کانون‌های مساجد و ثبت‌نام در کلاس‌های اوقات فراغت اعلام کرد و گفت: مراسم افتتاحیه این طرح ملی از 1 تیر تا 10 تیر در مساجد دارای کانون استان‌ها و با محوریت کانون برگزار می‌شود. امسال به جهت ماجرای سیل در برخی استان‌های کشور، قرار است روز یکشنبه دوم تیر افتتاحیه این مراسم با حضور مسئولان کشوری در استان لرستان شهرستان پلدختر برگزار شود.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «تمرین تلاوت قرآن با خانواده مالزیایی در خودرو +فیلم»، «دومین همایش جبهه جهانی "شباب‌المقاومه" با حضور آیت‌الله عیسی قاسم»، «برخورد جالب امام سجاد(ع) با فردی که به ایشان ناسزا گفت» و «عفاف و حجاب احساسی بر آمده از حیای ذاتی است» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تا این ساعت اساساً به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.

خبرگزاری ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز دو خبر منتشر کرده است. در یکی از این این موارد در گفت‌وگویی با عباس منوچهری، استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، به بررسی افکار و اندیشه‌های دکتر شریعتی پرداخته شده که در بخشی از آن آمده است: نوع اندیشه‌ورزی شریعتی و نگاهش به اسلام از ابتدا اساساً نگاهی عرفانی بوده است. نکته اساسی در اینجاست که عرفان یک نوع و یک نگاه نیست. خود شریعتی تقسیم‌بندی‌ای دارد و می‌گوید ما در مقابل عرفان انزوا، عرفانی سازنده هم داریم. عرفان انزوا هنگامی شکل می‌گیرد که شخص بدون ارتباط با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند به دنبال ارتباط با خداوند است. شریعتی معتقد است همه عرفان این نیست. در سنت عرفان ایرانی، ما عرفان خراسان را هم داریم که ابوسعید، عطار و سنایی نمونه‌ای از نمایندگان آن هستند. شریعتی عرفان این افراد را سازنده می‌داند. عرفانی که دغدغه وضعیت بشر و جامعه را هم علاوه بر نیازهای معنوی فرد مدنظر قرار می‌دهد. به این معنا شریعتی نوع نگاه خود به عرفان و دین را ادامه جریان عرفان سازنده می‌داند. علاوه بر این، او در یکی از آخرین نوشته‌هایش که در کتاب خودسازی انقلابی مندرج است، تز جدیدی را طرح می‌کند. شریعتی از سه‌گانه عرفان، برابری و آزادی نام می‌برد. شریعتی معتقد است مکاتبی مانند سوسیالیسم که بر برابری تاکید دارند و نیز مکاتب آزادی‌گرا مانند اگزیستانسیالیسم نمی‌توانند به تنهایی پاسخگوی نیازهای بشر باشند و حتی دوگانه برابری و آزادی نیز نمی‌توانند پاسخگو باشند. از سوی دیگر عرفان نیز بدون این دو به انزوا و بریدگی از اجتماع منتهی می‌شود. بر همین مبنا شریعتی معتقد است که همراهی این سه با هم است که می‌تواند پاسخی به نیازهای بشری ارائه دهد. شریعتی قائل به عقل نقاد دینی است و این عقل نقاد دینی در عرفانش هم مستتر است.

«نمایشگاهی دائمی درباره زندگی آیت‌الله بروجردی در کتابخانه مسجد اعظم قم افتتاح شد» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز فقط یک خبر با تیتر «ویژه برنامه‌های ایام رحلت محدث والامقام حضرت عبدالعظیم(ع)» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: در سالروز رحلت حضرت سیدالکریم(ع) مصادف با ۲۹ خرداد از ساعت ۱۱:۱۵ و در مصلای بزرگ ری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی قمی به سخنرانی، حاج علی مهدوی نژاد به مرثیه سرایی، آقای علی اصغر نیلچی پور به قرائت زیارتنامه حضرت عبدالعظیم(ع) و حاج ولی‌الله کلامی زنجانی به شعرخوانی خواهند پرداخت و همچنین در همین روز مراسم سوگواری ویژه کودکان از ساعت ۱۶:۳۰ در سالن اندیشه جوان واقع در صحن مصلای آستان مقدس برپا می‌شود. برگزاری ویژه برنامه‌ای با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال موسویان و قرائت دعای کمیل با نوای حاج احمد زین العابدین فرد پنجشنبه ۳۰ خرداد بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) از دیگر برنامه‌ای این ایام در آستان مقدس می‌باشد. همچنین جمعه ۳۱ خرداد ماه نیز به همت هیئت رزمندگان اسلام از ساعت ۶ صبح مراسم دعای ندبه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و قرائت دعای ندبه توسط حاج محمد رضا غلامرضازاده در این بارگاه ملکوتی برقرار خواهد شد و در همین روز بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز و بین المللی کشورمان، آقایان حمیدرضا احمدی وفا و محمد کاظمی و حافظ نوجوان محمدحسن گودرزی برگزار می‌شود.

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا نیز امروز به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «اولین جلسه قرآن خانگی نفحات القرآن برگزار می‌شود» آمده است: اولین جلسه قرآن خانگی نفحات القرآن، پنجشنبه ۳۰ خردادماه از اذان مغرب و عشا در منزل حاج اسماعیل درودیان واقع در میدان شهدا، خیابان شهید کفایی امانی، خیابان سادات، کوچه یاوری، پلاک ۶ طبقه پنجم با حضور قرآن دوستان برگزار خواهد شد. این جلسه با محوریت سوره مبارکه واقعه خواهد بود و نکات و تفاسیر آیات نیز شرح داده خواهد شد. گفتنی است این دوره‌های خانگی قرآن کریم قرار است به صورت ماهی دوبار در منازل قرآن دوستان تشکیل شود.
شش خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «زندانی واقعی چه کسی است؟»، «راه اندازی پویش حمایت ۵ هزار مداح حسینی در محکومیت کشف حجاب»، «دلایل رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از وجود فساد در جامعه»، «مراسم عزاداری هیئت رزمندگان اسلام به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)»، «اشعار برگزیده به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» و «وعده قرآن به حکمفرمایی اسلام در جهان + فیلم» هستند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز پرکار بوده و یازده خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. در خبری با عنوان «آموزه‌های قرآنی با نیازهای زمان تطبیق داده شود» آمده است: آیت‌الله سیدمحمد سعیدی ظهر امروز در نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی استان قم که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت قرآنی دستگاه‌های مختلف در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: انعکاس این فعالیت‌ها با استفاده از ظرفیت صدا و سیما نیز موجب تشویق مجموعه‌ها و افراد شد.
امام‌جمعه قم با بیان اینکه بر اساس کلام اهل‌بیت(ع)، قرآن به زمان و طایفه خاصی اختصاص ندارد، اضافه کرد: قرآن کریم به‌روز است به همین علت ما باید ارتباط خود را با قرآن کریم به‌روز کنیم تا بتوانیم در هر زمانی به شیوه مطلوب از آموزه‌های آن استفاده کنیم و آن‌ها را در میان اقشار مختلف ترویج دهیم.آیت‌الله سعیدی با تأکید بر اینکه به‌روزرسانی آموزه‌های قرآن کریم از رسالت‌های مهم مفسران و مروجان قرآن کریم است، خاطرنشان کرد: آموزه‌های قرآنی باید با نیازهای زمان تطبیق داده شود و بر اساس نیازهای موجود در جامعه، ترویج آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) با اشاره به اینکه برجام نفع بیشتری برای دشمنان داشته است، ادامه داد: ترامپ به اندک منافعی که برجام برای ما داشته قانع نبود و اکنون نیز دستاوردهای موشکی ما را هدف گرفته و می‌خواهد ما از هیچ امکان دفاعی خاصی برخوردار نباشیم.
در خبری دیگر با عنوان «ضرورت آموزش مستمر برای داوران مسابقات قرآن» آمده است: احمد ابوالقاسمی داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: با توجه به پیشرفت‌های حوزه صوت و لحن، داوران اگر بخواهند در این جایگاه داوری کنند، باید تسلطشان افزایش پیدا کند و بیش از متسابقین باشد، به همین جهت برگزاری جلسات آموزشی برای آن‌ها ضروری است. دوره آموزش تخصصی و ارتقای سطح داوری ویژه داوران مرحله شهرستانی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم احمد ابوالقاسمی در حسینیه موقوفه امینی‌ها در قزوین برگزار شد. با توجه به پیشرفت‌های حوزه صوت و لحن، داوران اگر بخواهند در این جایگاه داوری کنند باید تسلطشان افزایش پیدا کند و بیش از متسابقین باشد به همین جهت برگزاری جلسات آموزشی برای آن‌ها ضروری است.

9 خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «استمرار پیشرفت جامعه نیازمند بی‌توجهی به نگاه‌های حزبی است»، «شرح زندگانی آیت‌الله‌العظمی بروجردی رونمایی شد»، «رشته‌های دانشگاهی باید کاربردی و در جهت رفع مشکلات جامعه باشد»، «اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی آیت‌الله‌العظمی بروجردی بررسی شد»، «الگوبرداری مساجد و بقاع متبرکه از آیین ترتیل‌خوانی حرم بانوی کرامت»، «لزوم افزایش تعامل دانشگاه و حوزه علمیه»، «ما و بحران‌های تو در تو»، «تولیت آستان قدس رضوی با علمای قم دیدار کرد»، و «‌مردی از تبار انقلاب» هستند.

انتهای پیام

captcha