آئین بزرگداشت آیت‌الله بروجری برگزار شد
کد خبر: 3820569
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
در مسجد اعظم؛

آئین بزرگداشت آیت‌الله بروجری برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیین بزرگداشت ارتحال آیت‌الله العظمی حسین بروجردی از مراجع بزرگ شیعه شامگاه سه‌شنبه، 28 خرداد، در مسجد اعظم قم برگزار شد.

آئین بزرگداشت آیت‌الله بروجری برگزار شدبه گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت پنجاه و هشتمین سال ارتحال آیت‌الله العظمی بروجردی، شامگاه 28 خردادماه با حضور جمعی از مراجع و شاگردان آن مرحوم، استادان و فضلای حوزه، نمایندگان بیوت مراجع، اعضای مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین همچنین جمعی از مدیران استانی در مسجد اعظم برگزار شد.
 
نمایندگان بیوت مراجع عظام آیات عظام مکارم شیرازی و وحیدخراسانی، صافی گلپایگانی، آیت‌الله حکیم، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله گلپایگانی، همچنین آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله علوی گرگانی در این مراسم حضور داشتند.
 
آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه علمیه، آیت‌الله خرازی، استاد برجسته حوزه، آیت‌الله فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار، آیت‌الله علوی بروجردی، نوه آن مرحوم، حجت الاسلام مدنی، رئیس الزهراء(س)، آیت‌الله کعبی از دیگران حاضران در این مراسم بودند.
 
سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس قم و بهرام سرمست استاندار قم و برخی از مسئولان استانی در این مراسم حضور داشتند و با قرائت قرآن و نثار فاتحه برای روح آن مرحوم علو درجات را از خداوند درخواست کردند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در این مراسم در سخنانی به جامعیت آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی ایشان آن بود که با تقریب بین مذاهب توانست شیعه را به مذهبی رسمی در میان مذاهب اسلامی به صورت رسمی بگنجاند.
 
وی افزود: شیعه در طول تاریخ اسلام به عنوان روافض شناخته می‌شد ولی با موضع درست و هومندانه آیت‌الله بروجردی در تقریب مذاهب، سبب شد بعد از 12 قرن این مارک تغییر کرده و به مکتبی رسمی در جهان اسلام بدل شود.
 
انصاریان با بیان اینکه آیت‌الله بروجردی در مصر و برخی کشورهای عربی دیگر عاشقان زیادی داشت، تصریح کرد: این رویکرد تقریبی سبب شد تا شیعه از غربت و انزوا خارج شود و پیروان اهل بیت(ع) پس از قرن‌ها فعالیت مخفی ابراز وجود کنند.
 
وی تاکید کرد: جامعیت این شخصیت بزرگ جهان اسلام ستودنی است؛ زیرا از دوره نوجوانی اهل عبادت و پارسایی بود و در علم، تحصیل، کمک به دیگران، ابتکارات علمی و ... سرآمد دوران بود. گویی خداوند همه ویژگی‌های معنوی، ربانی و ملکوتی را یکجا به وی بخشیده بود.
 
حجت‌الاسلام انصاریان تواضع و فروتنی آن بزرگ مرجع را از دیگر ویژگی‌های وی برشمرد و اظهار کرد: تواضع او آن قدر زیاد بود که در برابر طلاب معمولی و ساده حوزه هم ابراز اعتذار و فروتنی می‌کرد؛ زیرا حق در نظر او جلوه داشت و بزرگ بود.
 
یادآور می‌شود، مراسم مشابهی دوشنبه شب، 27 خردادماه، با حضور استادان حوزه و اقشار مختلف مردم در بیت آن مرحوم برگزار شده بود.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی معروف به آیت‌الله بروجردی از مراجع عظام شیعه بود که قریب هفده سال زعامت حوزه علمیه قم را به‌عهده داشت و پس از درگذشت آیت‌الله سیدحسین قمی مرجعیت عامه شیعیان را عهده‌دار شد. ایشان در فروردین‌ماه 1340 دار فانی را وداع و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شدند.

انتهای پیام

captcha