لزوم استفاده از دستگاه فکری روش‌شناسانه در پاسخ به شبهات
کد خبر: 3820585
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
یک کارشناس دینی مطرح کرد:

لزوم استفاده از دستگاه فکری روش‌شناسانه در پاسخ به شبهات

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام کاظمی‌مقدم با تأکید بر استفاده از یک دستگاه فکری روش‌شناسانه در پاسخ به شبهات، گفت: شناخت روش و فرآیند هر مبحث علمی به محقق کمک می‌کند که راه کوتاه‌تر و درست را انتخاب کند و از انحراف در بحث علمی پرهیز کند که پاسخ به شبهات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در راستای برنامه‌های مرکز تخصصی زن و خانواده مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) مشهد در سال 98، نشست علمی «روش‌شناسی پاسخ‌گويی به شبهات در حوزه زن و خانواده» در ساختمان پژوهش این مدرسه برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام ایمان کاظمی‌مقدم، کارشناس دینی با تأکید بر استفاده از یک دستگاه فکری روش‌شناسانه در پاسخ به شبهات، گفت: شناخت روش و فرآیند هر مبحث علمی به محقق کمک می‌کند که راه کوتاه‌تر و درست را انتخاب کند و از انحراف در بحث علمی پرهیز کند که پاسخ به شبهات نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی بیان کرد: نیاز اصلی در این زمینه عبارت است از 1) گرفتن محتوای غنی و ارزشمند در رابطه با مسائل زن و خانواده و استفاده روشمند از کلیه اطلاعات در جهت عمق بخشیدن به محتوا و 2) استفاده از یک دستگاه فکری روش‌شناسانه در رابطه با پاسخ به شبهات پیرامون آن، که خود دارای چندین مؤلفه و عنصر مهم است.
این کارشناس دینی افزود: اولین عنصر مهم برای پاسخ به شبهات معرفت‌شناسی است. گام دوم و عنصر بعدی تفکر صحیح است؛ دقت در روش تفکر در دو حوزه تصورات و تصدیقات به‌‌صورت قدم به قدم تفکر را  تحلیل می‌کند. نتیجه تفکر صحیح نیز کشف واقعیت است؛ همان‌گونه که نتیجه تفکر عقیم، توهم واقعیت یا همان مغالطه است.
حجت‌الاسلام کاظمی‌مقدم گفت: ما معتقدیم در شبهات، خطایی اتفاق افتاده که نتیجه همان مغالطه است؛ البته شناخت مغالطات محتوایی و روان‌شناختی و... و نیز شیوه برخورد با آن‌ها، متفاوت است.
وی اظهار کرد: هرچه توان تبیین و توجیه بیشتری داشته باشیم، برتری نظر دین بهتر مشخص می‌شود؛ ویراستاری و درست‌نویسی نیز از ابزار مهم در این زمینه است. یعنی از ابتدا تا انتهای کلام طوری بیان شود تا برای مخاطبان قابل فهم باشد.
همچنین در این جلسه صدیقه مقدسی، مدیرمسئول مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) بیان کرد: هدف از پاسخ‌گویی به شبهه دو چیز است. اول پاسخ دادن به پرسش مخاطب و اقناع علمی و دوم روشنگری و رفع ابهام از دیگران تا به گمراهی گرفتار نشوند یا حداقل حجت بر افراد تمام شود. بنابراین، کسی که قصد دارد در رابطه با پاسخ به شبهات در حوزه زنان فعالیت کند، بایستی اشراف کامل به موضوعات داشته باشد .
فاطمه عطارزاده
انتهای پیام
captcha