طرح زیست شبانه خطری برای سلامت روح و جسم است‌
کد خبر: 3820760
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

طرح زیست شبانه خطری برای سلامت روح و جسم است‌

حجت‌الاسلام سرلک معتقد است طراحان موضوع زیست شبانه می‌خواهند ایران را به کشورهای خارجی شبیه کنند اما این طرح نیز مانند همه نمادهای مدرنیته تلاشی برای گردش پول و سرمایه‌سالاری است.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: وقتی از استحاله فرهنگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نفوذ سخن به‌میان می‌آید، گزاره‌هایی همچون براندازی نظام، دین‌زدایی، سکولاریزه کردن جامعه و سبک زندگی غربی اصلی‌ترین اهداف آن محسوب می‌شود، در واقع منظور از استحاله فرهنگی، تلاش دشمنان یک ملت برای گرفتن اعتقادات و ارزش‌های مردم آن جامعه است، مردمی که با پشتوانه اعتقادات دینی و ملی خود، سرمایه عظیمی از فرهنگ و دستاوردهای فرهنگی را با خود دارند. می‌توان گفت استحاله فرهنگی باعث جابه‌جایی ارزش‌ها از رویکردهای دینی به‌سوی رویکردهای الحادی می‌شود و زمینه را برای ناهنجاری‌های بعدی فراهم می‌کند.

 مدتی است طرحی با عنوان زیست شبانه در شهر تهران روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفته است. در صد و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران در سال گذشته،  طرح  "زیست شبانه" در تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و کلیات لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» با 14 رأی موافق در شورای شهر تصویب شد. قرار است این طرح از بازه زمانی ساعت 24 تا 3 نیمه‌شب و چه‌بسا بیشتر در راستای دستیابی به حیات شبانه اجرا شود.

با آغاز ماه مبارک رمضان و بر اساس اعلام شهرداری تهران، طرح حیات شبانه در 3 منطقه آغاز شد و با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، شهرداری تهران بنا بر ادامه اجرای طرح حیات شبانه را در دستور کاری خود قرار داد اما این‌بار نیروی انتظامی با ادامه و اجرای طرح پس از ماه مبارک رمضان مخالفت کرد. پس از مخالفت نیروی انتظامی با ادامه اجرای طرح، زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران مجدداً به این موضوع واکنش نشان داد و در این زمینه گفت: سه‌شنبه 21 خرداد جلسه‌ای با سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ داشتیم که در این جلسه جزئیات اجرای طرح زیست شبانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نژادبهرام عضو شورای شهر تهران درباره آخرین اقدامات صورت‌گرفته درباره اجرای طرح زیست شبانه در پایتخت گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد، کلیات ضوابط و چگونگی اجرای طرح و دلایل مخالفت نیروی انتظامی با ادامه طرح زیست شبانه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تصمیم بر آن شد اجرای طرح زیست شبانه در پایتخت ادامه پیدا کند.

* محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران پیش از این درباره اجرای این طرح گفته بود: مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت 10 می‌خوابم و 5 صبح بیدار می‌شوم بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به‌نظرم این مسأله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به‌تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.

اما سؤالی که همچنان باقی است این است که؛ این طرح و تفکری که پشت اجرای این طرح است، از کجا ناشی می‌شود و چگونه با سبک زندگی ایرانی اسلامی ما همخوانی دارد؟

حجت‌الاسلام علی سرلک استاد دانشگاه و کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به تصویب کلیات طرح "زیست شبانه" گفت: جریان مدرنیته و به‌طور کلی گردش جریانات بر اساس منفعت و سود است، بالاخره آن چرخه معیوبی که در زندگی ما تعریف شده اقتضائاتی را به‌دنبال دارد، مثلاً پدیده‌ای مثل خانه‌های مجردی که گسست نسلی را دارد نشان می‌دهد در جریان فرهنگی مدرنیته یک آرزوی طبیعی قلمداد می‌شود یا افزایش نرخ طلاق یا خیانت و... یکی از عوارض و پیامدهای زندگی بر اساس تفکر مدرنیته‌ای، ماجرای طرح زیست شبانه یا بیداری شب یا شهرهای بیدار است.

وی افزود: به‌دلیل اینکه برخی انسان‌ها در طول روز نمی‌توانند اوقات فراغتشان را به‌خوبی بگذرانند، چنین طرحی ایجاد شده که بتوانند مابه‌ازای آن را در ساعات پایانی شب تا صبح انجام دهند، چنین ایده‌ای ظاهر مطلوبی دارد ولی در واقع چرخه سلامت روح و جسم را به خطر می‌اندازد. خداوند حکیم و انسان‌آفرین(!) در قرآن شریف از آرامش انسان در شب و خواب شبانه سخن گفته است و با اجرای این طرح، خواب و استراحتی که باید در این بازه زمانی برای هر فردی صورت گیرد، گرفته می‌شود.

این کارشناس حوزه خانواده گفت: زندگی طبیعی ما انسان‌ها اقتضائاتی دارد مثلا‌ً با گوش می‌شنویم، یا با چشم می‌بینیم و...، حالا ممکن است روزی انسان‌ها تصمیم بگیرند روی دست راه بروند یا مثلاً از چشمشان دیگر برای دیدن استفاده نکنند، شاید برخی از اینها تخیل باشد اما در هر صورت نشان می‌دهد که انسان‌ها چقدر می‌توانند از طبیعت خودشان فاصله بگیرند.

حجت‌الاسلام سرلک خاطرنشان کرد: در روایت داریم که خوب است با هدفی مشخص مثلاً برای مرزبانی یا عبادت و... از ظرف و موقعیت شب استفاده کنید، در این کار طبیعت شب به هم نمی‌خورد اما از آن به‌درستی هم استفاده می‌شود، اما اگر ظرف شب را مثل ظرف روز به فرصتی برای تلاطم و رفت‌وآمد تعریف کنیم از طبیعت شب خارج شده‌ایم و انسان را به کوفتگی‌ها و لختی‌های جسم و روح کشانده‌ایم.

بیداری شب با طبیعت انسانی همخوانی ندارد

وی افزود: ما باید نسبت به این مسأله معرفت پیدا کنیم که برنامه برای بیداری در شب به‌عنوان یک اتفاق مطلوب برنامه‌ای غلط است و نباید برنامه‌ریزان ما به این سمت حرکت کنند، چراکه این امر با طبیعت انسانی و سبک زندگی اسلامی همخوانی ندارد، حتی تلویزیون هم باید برنامه‌های شبانه‌اش را تغییر دهد. نباید به‌سمت جریان آبی حرکت کنیم که ما را به‌سمت یک آبشار مخوف و هولناک می‌برد.

این استاد دانشگاه گفت: این‌گونه طرح‌ها معمولاً به این صورت است که در ابتدا یک در باغ سبزی را نشان می‌دهند و فوائدی از آن را مطرح می‌کنند، اما بعد کار خود را انجام می‌دهند، اینکه بخواهند طرحی را اجرا کنند با این تعریف‌ها و پررنگ کردن جنبه‌های مثبت و بعد کار و هدف خود را دنبال می‌کنند.

نتیجه فعالیت سینماها و کنسرت‌ها در نیمه‌های شب ناکارآمدی جامعه است

حجت‌الاسلام سرلک تصریح کرد: خانواده به‌عنوان یک کانون گرم و محل آرامش اصلی است، اجرای این‌گونه طرح‌ها محفل گفت‌وشنود درون خانواده‌ها را از بین می‌برد، این‌که ساعات فعالیت سینماها، کنسرت‌ها و شهربازی‌ها و... دارد به نیمه‌های شب و حتی تا طلوع صبح کشیده می‌شود، جامعه را به یک جامعه خسته، کوفته‌ و ناکارآمد تبدیل می‌کند، چون از خواب شب بهره کافی برده نشده است، شبیه بلایی که از طرف مشغول شدن بی‌حدوحصر بعضی در شبکه‌های مجازی رخ داده است.

این کارشناس حوزه خانواده بر این باور است که این مسأله را هم می‌توان با تحلیل انسان‌شناسی واکاوی کرد و هم با تجربیات میدانی در کشورهایی که این طرح در آنها اجرا شده است، باید بررسی کرد که اجرای این طرح در سایر کشورها چه نتایجی در پی داشته است. اگر یک روزی به بیماران که دچار مشکلات روانی شده قرص‌هایی بدهیم تا ساعاتی آرام باشند، این به‌معنی این نیست که به‌وسیله این قرص‌ها آن را درمان کرده‌ایم بلکه باید ببینیم چه عواملی آنها را ناآرام و افسرده کرده است، ما نباید این فریب را بخوریم که برخی مُسکّن‌ها به‌مثابه درمان است، معمولاً‌ مُسکّن‌ها دردها را گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌کنند اگرچه به‌صورت موقت علائم آن دردها را پنهان می‌کنند.

وی افزود: آیا ما امروز از تمام ظرفیت‌های روز استفاده کافی می‌کنیم که زمانی را هم برای شب بگذاریم؟ گمان می‌کنم طراحان این طرح در تفکر نگاه مدرنیته‌ای و نگاه انسان‌هایی که مسائل مادی برایشان اهمیت بالایی دارد تنفس می‌کنند و به‌قول خودشان می‌خواهند ایران را شبیه برخی کشورهای خارجی کنند. ما فرهنگ اصیل خودمان را داریم و نباید از آن فاصله بگیریم. شادی و نشاط طبیعی و عمیق حق ماست و برای آن باید برنامه‌ریزی شود نه شادی‌های کسل‌کننده و خلاف طبیعت، حق جامعه ما گل و درخت طبیعی است نه درختچه‌های مصنوعی که نه رشد دارند و نه هوا را پاکیزه و خنک می‌کنند.

انتهای پیام

captcha