درخواست برای رسیدگی به بحران روهینگیا در اجلاس سران «آسه‌آن»
کد خبر: 3820863
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴

درخواست برای رسیدگی به بحران روهینگیا در اجلاس سران «آسه‌آن»

گروه بین‌الملل- گروه‌های حقوق بشری در آستانه اجلاس کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) که فردا، 30 خرداد،‌ در بانکوک، پایتخت تایلند آغاز می‌شود، از اعضای این اتحادیه خواستند چشم خود را به روی درد و رنج مسلمانان روهینگیا نبندند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره؛ پیش‌بینی می‌شود موضوع بحران روهینگیا، به خصوص بازگشت آوارگان روهینگیا از بنگلادش به میانمار، در این اجلاس چهارروزه در تایلند جزو موضوعات اصلی باشد.

میانمار، مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می‌داند که از شبه قاره هند وارد این کشور شده‌اند.

از سال 2012 تاکنون که خشونت‌ها علیه مسلمانان شدت گرفته،  ده‌ها هزار نفر از مسلمانان این کشور به کمپ‌های جنوب ایالت راخین فرستاده‌ شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر نیز آواره شده‌ و به کشورهای دیگر به ویژه بنگلادش گریخته‌اند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند که این کشورها نباید در بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار بدون در نظر گرفتن علل اصلی این بحران و چاره‌جویی برای آن، تعجیل کنند. آن‌‌ها تاکید می‌کنند که امنیت آوارگان در صورت بازگشت به میانمار باید تضمین شود. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 700 هزار مسلمان روهینگیایی در سال 2017 میلادی پس از سرکوب‌های نظامیان میانمار علیه مسلمانان این کشور، به بنگلادش فرار کردند. 

انتهای پیام

captcha