مقاومت؛ اصلی جاری در زندگی یک مسلمان/ وقتی فشارهای دنیوی شکست می‌خورند
کد خبر: 3820944
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

مقاومت؛ اصلی جاری در زندگی یک مسلمان/ وقتی فشارهای دنیوی شکست می‌خورند

گروه اجتماعی ـ در اصطلاح قرآنی و فرهنگ آن، مقاومت به معنای ایستادگی، به حالتی گفته می‌شود که شخص برای انجام کارها و تحقق اموری اقداماتی را انجام می‌دهد که شامل ایجاد مقتضی و از میان بردن مانع و ایستادگی در برابر فشارهاست. واژه مقاومت از واژه عربی «قوم» به معنای ایستادن و راست ایستادن گرفته شده است. قیام و قعود به معنای ایستادن و نشستن از حالات متضاد است.

مقاومت؛ اصلی جاری در زندگی یک مسلمان/ وقتی فشارهای دنیوی شکست می‌خورنددر اصطلاح قرآنی و فرهنگ آن، مقاومت به معنای ایستادگی، به حالتی گفته می‌شود که شخص برای انجام کارها و تحقق اموری اقداماتی را انجام می‌دهد که شامل ایجاد مقتضی و از میان بردن مانع و ایستادگی در برابر فشارهاست.
لزوما مقاومت و ایستادگی و استقامت به معنای قیام و ایستادن نیست، بلکه ممکن است فرد نشسته باشد، ولی از مطلب و مقصد و مقصود خود دست برندارد. بنابراین می‌توان گفت که مراد از استقامت، مقاومت و ایستادگی در معنای اصطلاحی آن، استمرار و پایداری بر مطالب، مقاصد، اصول، موضع‌گیری‌ها و مانند آن است.
مقاومت در کلام رهبری
مقام معظم رهبری در تمام سال‌های گذشته، چه در زمان ریاست‌جمهوریشان و چه در مقام رهبری انقلاب، درباره‌ مقاومت و فرهنگ مقاومت صحبت‌های ارزشمندی داشته‌اند. ایشان با توجه به اشراف‌ همه‌جانبه‌شان به مسائل مملکتی و با نگاه به تاریخی که این مردم از سر گذرانده‌اند و این مملکت به خویش دیده است، مقاومت را جزء واژه‌های ضروری و حیاتی در زنده نگه‌ داشتن استقلال و پیشرفت مملکت می‌دانند و لازمه‌ مقاومت را، تقویت فرهنگ مقاومت می‌دانند.
مقام معظم رهبری ضرورت مقاومت را در کشور چنین بیان می‌کنند و تنها مقاومت کردن را مطرح نمی‌کنند، بلکه دفاع و مقاومت به تنهایی کافی نیست، آنچه در کنار مقاومت باید به آن دقت شود. یافتن نقطه‌ ضعف دشمن و حمله به آن است: «این ملت، برای این‌که حیثیّتش و کیان حقیقی و انسانی و اسلامی و انقلابی و فرهنگ ملی‌اش حفظ شود، احتیاج به مجاهدت و مقاومت و ایستادگی در مقابل تهاجم دشمن و تهاجم کردن به نقاط ضعف دشمن دارد. این را خودی‌ها می‌توانند بکنند».
آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند که مردم ما با فرهنگ مقاومت آشنایی دارند. بلدند که چطور و در چه زمینه‌ای باید مقام باشند و نیاز روز را تشخیص می‌دهند. ایشان این سخنان را در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کنند: «خوشبختانه ملت ما با فرهنگ مجاهدت آشناست. ما از مجاهدت، بیگانه نیستیم. ملت ما در میدان‌های جهاد؛ هم جهاد نظامی، در دوران هشت سال دفاع مقدس؛ هم جهاد سیاسی، در طول این مدت؛ هم جهاد اقتصادی و علمی، یک ملتِ امتحان‌ داده است. ما آشنا هستیم با جهاد. این جهادی که امروز باید انجام دهیم - جهاد اقتصادی - از جهادهایی که تا امروز ملت ایران انجام داده، مشکل‌تر نیست؛ اما باید بدانیم چه کار می خواهیم بکنیم».

مقاومت؛ اصلی جاری در زندگی یک مسلمان/ وقتی فشارهای دنیوی شکست می‌خورند
معانی متفاوت مقاومت در زندگی
حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: معنا و مفهوم مقاومت در مقابل جریانات و حوادثی که پیرامون انسان می‌گذرد، معنای خاصی می‌یاید.
وی افزود: از نظر قرآن، مقاومت یعنی اینکه فرد نظر خدا و نظر حق را دنبال و آنچه خداوند می‌خواهد پیگیری کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: این معانی عمیق در شرایط مختلف، براساس رضای خدا معنای خود را پیدا می‌کند.
عبدالرزاق‌نژاد ادامه داد: مقاومت در برابر مصیبت‌ها به معنای صبر کردن بوده و اینکه فرد در برابر این مصائب از پای درنیاید و این مسائل سد حرکت فرد برای ادامه زندگی نباشد.
وی افزود: مقاومت برای دستورات الهی نوعی دیگر از مقاومت است که در این مضمون نیز نباید انسان خسته شود و حق الله، حق الناس و حق النفس را رعایت کند و انجام این اعمال نباید فرد مسلمان را خسته کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: مقاومت در برابر گناهان نوع دیگری از مقاومت است که فرد باید در برابر وسوسه گناهان مقاوم بوده و تحمل داشته باشد.
عبدالرزاق‌نژاد بیان کرد: مقاومت سیاسی که در دنیای امروز مطرح است، توسط کشورهای آزادی‌خواه امروزی در برابر سردمداران روزگار انجام می‌شود و به معنای ایستادگی در برابر خواسته‌های نابجای ستمگران است.
وی افزود: انسان باید به داده‌ها و ظرفیت‌های خود تکیه کند چراکه دست دراز کردن به سمت دولت‌های مستکبر انسان را خوار می‌کند.
تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: تاکید اسلام و قرآن این است که فرد مسلمان به ظرفیت‌های خود تکیه کند و تا می‌تواند دست نیاز به سوی پروردگار دراز کند و خواسته‌های خود را از او بخواهد.
عبدالرزاق‌نژاد خاطرنشان کرد: مسلمانان باید با رعایت و حفظ استقلال و هویت خود، دست نیاز به سوی مستکبران بیگانه دراز نکرده و تنها بر روی پای خود با کمک پروردگار بایستند.
کلام آخر...
مقاومت از هر نوعی که باشد، معنایی عمیق و جایگاهی خاص در زندگی یک مسلمان آزاده دارد، جایگاهی که اگر به آن توجه کنیم، در برابر مصیبت‌ها، گناهان و هر چیزی که با مبانی اسلام در تضاد است، مقاوم و مستحکم خواهیم بود. این معنای عمیق و واژه پرمعنا تنها یک واژه نیست، بلکه معنایی به وسعت زندگی یک انسان مسلمان دارد، به خصوص در دنیایی که ظلم و استکبار تمام آن را گرفته و اگر هوشیار نباشیم، شالوده مسلمانی ما را به یغما خواهد برد.
گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha