«داره می‌ریزه» نتیجه ولنگاری و نبود فیلتر در جامعه مداحی است
کد خبر: 3820955
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
معضل مداحان اینستاگرامی؛

«داره می‌ریزه» نتیجه ولنگاری و نبود فیلتر در جامعه مداحی است

گروه جامعه ــ جواد تلطفی، مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه مداحی «داره می‌ریزه...» و امثال آن نتیجه ولنگاری و نبود فیلتر در جامعه مداحی است، گفت: وقتی افرادی به اسم اهل بیت(ع) معروف می‌شوند، اما خارج از شئون آن‌ها رفتار می‌کنند، باید مجموعه‌ای در این حوزه فعالیت‌های نظارتی ویژه‌ای را شروع کند. متأسفانه داعیه‌داران این حوزه کاری نمی‌کنند و مدام وظایف خود را به دیگری پاس می‎دهند.

به گزارش ایکنا؛ چند روزی است که یک کلیپ مولودی‌خوانی به‌ مناسبت ولادت یکی از ائمه طاهرین(ع) انتشار یافته و ریتم تند آن موجب شده تا صدای این مداح در کلیپ‌های بی‌ربط و طنزآمیز با صحنه‌های گاه زننده میکس و منتشر شود. «داره می‌ریزه از آسمون ستاره ملک می‌ریزه/ داره می‌ریزه...»؛ این مطلع ترانه‌ای است که پیش‌تر یکی از مداحان جوان در جشن میلاد امام رضا(ع) خوانده و در روز‌های اخیر از سوی یکی دیگر از مداحان بازخوانی شده است. عبارت «داره می‌ریزه» در این مداحی و تکرار آن در متن شعر موجب شده تا کلیپ‌هایی طنز‌آمیز و حتی زشت و زننده در فضای مجازی انتشار پیدا کند و طبیعتاً اصل و نفس مولودی‌خوانی آن مداحان به تمسخر گرفته شود!

نشر صوت و صدای این مداحان جوان در دابسمش‌هایی که عمدتاً به نیت شادی‌آفرینی ساخته می‌شوند، شاید قابل‌ اغماض باشد که بتوان از آن به‌ عنوان اتفاقی زودگذر یاد کرد؛ اما وقتی عباراتی از آن به‌صورت هشتگ در فضای مجازی دنبال می‌شود یا حتی صفحه‌ای برای آن ایجاد می‌شود، می‌توان فهمید که چنین ترانه‌ها و مولودی‌خوانی‌هایی موجب وهن اهل‌بیت(ع) و مجلس شادی آن‌ها خواهد شد. دراین‌باره، به سراغ جواد تلطفی، ستایشگر و مداح اهل بیت(ع)، رفتیم تا ضمن پرسش در خصوص چرایی وقوع چنین اتفاقاتی، وضعیت فعلی شعر، نظارت و فعالیت‌های مداحان را هم جویا شویم.

شأنیت اهل بیت(ع) برای برخی مداحان اولویت نیست

وی با بیان اینکه به‌ وجود آمدن این اتفاقات به خاطر نبود چند عامل مهم و ضروری است، گفت: امروز بسیاری از مداحان ما تحت‌نظر هیچ استادی نیستند و هرکسی براساس تبلیغات فضای مجازی رشد کرده و خود را چهره می‌کند. فضای مجازی که امروزه در عرصه رسانه‌ حاکم شده، قصه کار و تبلیغ در عرصه مداحی را هم از آن خود کرده است و به مانند یک موج به این جریان سمت و سو می‌دهد. اگر در گذشته مداحان تحت نظر اساتید مطالبی را یاد می‌گرفتند، نسبت به آن معارف و مطالبی که فرامی‌گرفتند محتوا و مداحی را به مخاطبان خود ارائه می‌کردند؛ اما امروز فرد برای اینکه مخاطب جذب کند و به‌نوعی مشتری کار خودش را بالا ببرد و مستمعش را زیاد کند از هر سبک و شعری استفاده می‌کند و بعد آن را در فضای مجازی منتشر می‌کند. این افراد برایشان تفاوتی نمی‌کند، سبکی که می‌خوانند آیا در شان اهل بیت(ع) هست یا خیر و متاسفانه شأنیت اهل بیت(ع)، برای برخی از مداحان ما دیگر اولویت نیست و همین موضوع به یک آفت تبدیل شده و جامعه مداحی را متزلزل کرده است.

سهل‌انگاری نهادهای ذی‌ربط

تلطفی با بیان اینکه برخی از مداحان امروزی برای اینکه خودشان را معروف و مشهور کرده و به شهرت برسند دست به هرکاری می‌زند، تا در این فضا رشد کنند، اظهار کرد: اساتید ما بارها گفته‌اند که مداح و ستایشگری در این عرصه موفق است و می‎تواند در فضای اجتماعی تاثیرگذار باشد که در وهله اول کاری بکند که شأن اهل بیت(ع) حفظ شود؛ این یعنی شعر و مطلبی که بیان می‌کند و حتی سبک خواندنش به‌گونه‌ای نباشد که کسی را زیر سؤال ببرد و یا چهره اهل بیت(ع) را با مخدوش کند. متأسفانه این روند و جریان بار‌ها اتفاق افتاده است.

این مداح اهل بیت(ع) با ابراز تأسف از اینکه نهادهایی که مداحان زیر نظر آن‌ها هستند، بسیار در این حوزه سهل‌انگاری کرده‌اند، گفت: از بنیاد دعبل گرفته تا کانون مداحان، خانه مداحان و در بعضی مواقع هیئت رزمندگان و حتی سازمان‌هایی که قشر مداحان و ستایشگران زیر نظر آن‌ها فعالیت می‌کنند در این عرصه کم‌کاری بسیار زیادی کرده‌اند، به نوعی که گویا آنها را به حال خود رها کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هیچ نظارتی در فعالیت‌های این جامعه وجود ندارد، گفت: جایگاه نظارتی سال‌هاست که باید در این عرصه وجود داشته باشد، اما شاهد آن نیستیم. در حالی که باید اشخاصی که چنین اتفاقاتی را رقم می‌زنند شناسایی شوند. با  آنها  درباره این مسائل گفت‎وگو شود. باید از آنها مطالبه کنند و بخواهند که مطالب و محتوای خوب و اصیل را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

قصه فراموش شده جامعه مداحی

تلطفی با اشاره به اینکه در کشور به‌قدری شاعر و آهنگساز خوب در همه زمینه‌ها و زبان‌ها داریم که می‌توانند در این عرصه اثرگذار باشند، گفت: امروز فضایی که بخواهد از همه این ظرفیت‌ها استفاده کند موجود نیست و این قصه به نوعی در جامعه مداحی ما فراموش شده و مغفول مانده است. جالب این است که هیچ کس هم پیگیر کار جلسات و برنامه‌های این چنین نبوده و هر دستگاهی به نحوی از پذیرش مسئولیت در این عرصه سر باز می‎زند. در نهایت درست کار نکردن مجموعه‌هایی که جامعه مداحان زیر نظر آن‌ها فعالیت می‌کنند موجب می‌شود که ما امروز شاهد به وجود آمدن چنین مداحی‌های مانند همین مداحی اخیر که در فضای مجازی منتشر شده باشیم.

این مداح اهل بیت(ع)، اضافه کرد: چطور وقتی طلبه‌ای اگر در جمعی سخنرانی بکند که متن آن متناسب با جامعه نیست نهادهای مسئول در حوزه روحانیت با او برخورد و نشست برگزار می‌کنند و چرایی ارائه چنین محتوایی را از او خواستار می‌شوند، اما در مداحی باید کارد به استخوان برسد تا مسئولان این حوزه احساس وظیفه کنند.

ضرورت وجود فیلتر

وی با تأکید بر اینکه قصه مداحی جامعه ما باید فیلتر داشته باشد، گفت: امروز نزدیک به شش مجموعه در این حوزه مسئول هستند و باید فعالیت این قشر را انجام دهند، اما می‌بینیم که هیچ کدام کار خودشان را به درستی انجام نمی‌دهند؛ لذا باید یک مجمع، جامعه و حداقل یک تشکل در این عرصه فعالیت نظارتی داشته باشد. هر چند که امروز بخش وسیعی از این عرصه از دست مسئولان خارج شده است و هر کسی به راحتی از طریق فضای مجازی معروف و مشهور می‌شود و هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد، اما آیا نباید در مقابل اتفاقات و آسیب‌هایی که این جامعه را به شدت متزلزل کرده ایستاد؟ برای مثال وقتی شاهد هستیم که یک مداح در فلان استان یا فلان شهر متنی را می‌خواند که در شان اهل بیت(ع) نیست، آیا سازمان تبلیغات اسلامی آن استان یا شهر نمی‌تواند در مقابل این مداح بایستد؟

تلطفی ادامه داد: چرا وقتی در کشور، یک آهنگساز تصمیم به خواندن ترانه‌ای می‌کند چندین مجموعه روی آن نظارت می‌کنند و برای انتشار آن تاییدیه صادر می‌کنند، اما در عرصه مداحی که فعالیت آن‌ها از حساسیت بسیاری برخوردار است چنین چیزی را شاهد نیستیم؟ امروز در مداحی هر کسی از طریق رابطه، باندبازی، تبلیغات و مانند اینها مجموعه‌هایی را به عناوین مختلف دور خودشان درست کرده‎اند و هر فعالیتی که دلشان می‌خواهد در آنجا انجام می‌دهند بدون اینکه نظارتی بر آن‌ها باشد.

وی گفت: امروز خیلی از مداحان ما اینستاگرامی شده‌اند. یعنی از طریق این فضا مشهور و معروف شده‌اند و مخاطب برای خودشان جذب کرده‌اند. این در حالی است که فضای مجازی مخاطبان خاص خودش را دارد و زمانی که افراد در این فضا هنوز آمادگی پذیرش معارف دینی و اهل بیتی را به صورت‌های مختلف ندارند یک مداح با سبک خاص خودش این افراد را جذب می‌کند و هر خوراکی که از نظر خودش درست است وارد ذهن و روح و روان این افراد می‌کند و در نهایت باعث می‌شود که خوراک جامعه مذهبی هم تغییر بدهند که همچنان هم تغییر می‎دهند؛ تمام این اتفاقات و جریان‌ها به علت سهل‌انگاری و ولنگاری مسئولان این حوزه است.

این مداح اهل بیت با بیان اینکه مسئولان و داعیه‌داران جامعه مداحان وظایف خود را به دیگری پاس می‌دهند، گفت: هیچ کس مسئولیت این جامعه را به واقع قبول نمی‌کند و از هرکسی که می‌پرسید آیا شما در این حوزه محصول هستید از آن سرباز می‌زند و یا اعلام می‌کند که اینگونه اتفاقات در فضای کاری و مسئولیتی ما قرار ندارد؛ پس سؤال اینجاست که این اتفاقات در فضای کاری چه دستگاهی است و یا چه کسی باید بر این جامعه و فعالیت‌های آن نظارت بکند.

تلطفی با تأکید بر اینکه امروز باید مجموعه‌ای در این حوزه فعالیتهای نظارتی ویژهای را شروع کند افزود: وقتی که شاهد این هستیم افراد به اسم اهل بیت(ع)، معروف و مشهور می‌شوند، اما خارج از شئون آن‌ها رفتار می‌کنند چرا باید سکوت کرد. ضروری است که نظارت و بازخواست از کسانی که، معارف دینی و اهل بیت(ع) را زیر سؤال می‌برند به شدت انجام شود. متاسفانه فضای مجازی جامعه مداحی را به جایی رسانده‌اند که برخی از آن‌ها حتی از آهنگ‌های غربی برای معروف شدن در این فضا، در هیئت‌ها استفاده می‌کنند. چند وقت پیش هم شاهد این بودیم که یک کلیپ به اسم مجلس شادی اهل بیت در فضای مجازی منتشر شد، که اگر اعلام نمیکردند این مجلس اهل بیت(ع) است فکر میکردیم یک پارتی و یا جشن عروسی باشد. استفاده از نورافشانی‌های مختلف و حالات عجیب در این مجلس واقعا جای تأسف داشت چراکه به هیچ وجه در شأن اهل بیت(ع) نبود. ما در کشور چنین جشن‌هایی نداشتیم، اما متاسفانه همه این اتفاقات به دلیل عدم نظارت رخ می‌دهد.

لزوم نظارت عملی بر فعالیت مداحان 

وی اظهار کرد: اگر این نظارت انجام نشود مطمئن باشید که وضعیت در آینده به شدت بحرانی‌تر و نگران‌کننده‌تر خواهد شد. البته نظارت هم نباید فقط کلامی باشد بلکه نیازمند نظارت‌های عملی در این خصوص هستیم. در شرایط فعلی با حرف و کلام نمی‌توان به تنهایی نظارت کرد و ضروری است که برای چنین اتفاقاتی نظارت عملی هم صورت گیرد. تخلف یک مداح مانند تخلف یک روحانی است، اما با این تفاوت که در دادگاه روحانیت با تخلف یک روحانی برخورد می‌شود، اما جامعه مداح فعلاً چنین چیزی وجود ندارد. سؤال اینجاست که چرا وقتی یک مداح با خواندن آهنگی مردم را در برابر اهل بیت و شعائر دینی بی‌میل و حتی دلزده می‌کند نباید با او برخورد کرد.

این مداح اهل بیت(ع) افزود: همه این اتفاقات به دلیل نبود نظارت است، تمام دستگاه‌هایی که جامعه مداحی زیر نظر آن‌ها فعالیت می‌کنند، اقدامات خودشان را محدود به برگزاری یک همایش سالانه در یک نقطه از کشور کرده‌اند، در حالی که سال‌هاست کار اجرایی و اثرگذاری در این حوزه انجام نمی‌شود. در نتیجه، شاهد چنین اتفاقاتی هم خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha