10 نکته کلیدی در گزارش فرستاده سازمان ملل درباره خاشقچی
کد خبر: 3821007
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

10 نکته کلیدی در گزارش فرستاده سازمان ملل درباره خاشقچی

گروه بین‌الملل – گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش 100 صفحه‌ای خود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و برخی مقامات عالی‌رتبه دیگر سعودی را مسئول مستقیم قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی عنوان کرد، به 10 نکته کلیدی اشاره داشت.

 به گزارش ایکنا به نقل از سی‌ان‌ان؛ گزارش تازه سازمان ملل درباره قتل خاشقچی، نخستین گزارش مستقل در این باره است. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در این گزارش نه تنها ثابت می‌کند که مقامات سعودی در عالی‌ترین سطوح، در برنامه‌ریزی و اجرای قتل دخیل بوده‌اند بلکه نشان می‌دهد آنها چگونه به دقت برای مخفی کردن قتل از جامعه بین‌المللی برنامه‌ریزی کردند.

در ادامه به 10 نکته کلیدی در این گزارش می‌پردازیم:
 
1-    محمد بن سلمان مسئول قتل خاشقچی است و باید تحت بازجویی قرار گیرد
این گزارش نتیجه‌گیری کرده است که قتل خاشقچی کاملا برنامه‌ریزی شده بوده و توسط کسانی اجرا شده که مستقیما از بالاترین مقامات حکومتی به‌ویژه شخص بن سلمان دستور می‌گرفتند.

2-    مقامات سعودی پیش از کشتن خاشقچی به او دروغ گفته بودند
پس از ورود خاشقچی به کنسولگری عربستان در استانبول، مقامات عربستان به دروغ به او گفته بودند که پلیس بین‌الملل، حکم استرداد او به عربستان را صادر کرده است. آنها به خاشقچی پیشنهاد کردند این موضوع را با پیامک به پسر خود اطلاع بدهد تا ناپدید شدن او را طبیعی‌تر جلوه بدهند.

3-    به خاشقچی آرام‌بخش داده شد و سپس  او را خفه کردند
بلافاصله پس از پیشنهاد ارسال پیامک به پسرش، خاشقچی به آنها مشکوک شده بود. در صداهای ضبط شده که از کنسولگری به‌دست آمده وی به ماموران گفت: این یک دستمال است. آیا می‌خواهید من را بیهوش کنید. آنها به او جواب دادند: می‌خواهیم تو را بیهوش کنیم. مقامات ترکیه معتقدند احتمالا او با استفاده از یک کیسه پلاستیکی خفه شده است.

4-    درباره برنامه تکه تکه کردن جسد خاشقچی پیش از ورود او به کنسولگری عربستان در استانبول بحث شده بود
 بر اساس صداهای ضبط شده از کنسولگری که کالامارد آنها را شنیده، پیش از ورود خاشقچی، دو فرد عربستانی درباره برنامه تکه تکه کردن او بحث می‌کردند.

5-    قتل او کاملا به صورت مخفیانه انجام شد
در روز اول اکتبر 2018، مقامات سعودی در کنسولگری درباره جزئیات قتل که قرار بود روز بعد انجام شود بحث کردند. آنها گفتند: فردا یک مامور از عربستان خواهد آمد تا در کنسولگری کاری را انجام دهد. آنها به کارمندان غیر عربستانی گفته بودند که آن روز سر کار نیایند یا ظهر آن روز همه را مرخص کردند.

6-    برنامه‌ریزی برای قتل او از روز 28 سپتامبر (6 مهر 1397) شروع شده بود
 خاشقچی روز 28 سپتامبر به کنسولگری مراجعه کرده بود تا نامه‌ای مبنی بر مجرد بودن خود بگیرد تا بتواند با «خدیجه چنگیز» نامزد خود ازدواج کند. مسئولان به او گفتند باید روز 2 اکتبر (10 مهر 1397) مجددا برگردد تا نامه را بگیرد. شب آن روز، «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در تماس با یکی از اعضای کنسولگری گفته بود: رئیس سازمان امنیت ملی عربستان با من تماس گرفته و ماموریتی را به من محول کرده است.

7-    احتمالا آمریکا و ترکیه از این قتل اطلاع قبلی نداشتند
همواره این سخن مطرح می‌شود که بنا بر قوانین بین‌المللی، آمریکا و ترکیه وظیفه داشتند از خاشقچی محافظت کنند. از آنجا که این دو کشور، رفتار سعودی‌ها را زیر نظر داشتند متهم به کوتاهی در حفظ جان خاشقچی شده‌اند. در این گزارش آمده که بعید است این دو کشور در آن زمان از این واقعه اطلاع داشتند اما باید بعدا تحقیقاتی در این باره صورت گیرد.

8-    مجازات‌های دستگاه قضایی سعودی علیه مقصران احتمالی باید متوقف شود
 در این گزارش آمده به علت عدم مطابقت مجازات‌های اعمال شده از سوی مقامات سعودی برای متهمان با قوانین بین‌المللی، این مجازات‌ها باید متوقف شود.

9-    برخی کشورها ممکن است در عدم موفقیت در اجرای عدالت مقصر باشند
 کالامارد می‌گوید در حالی که عربستان، اعضای شورای امنیت سازمان ملل را دعوت کرد تا برای شنیدن برخی توضیحات جمع شوند، حضور آنها را به عدم افشای محتوای جلسه مشروط کرده بود. موافقت آنها با این شرط، بدان معنی است که نظرات این اعضا نمی‌تواند در تحقیقات معتبر شناخته شود و این امر بر اجرای عدالت تاثیر می‌گذارد.

10جهان باید بن سلمان را تحریم کند
 کالامارد در این گزارش می‌گوید که تحریم‌های کنونی علیه برخی مقامات سعودی ناکافی است و پیشنهاد می‌کند تا زمان روشن شدن موضوع ، بن‌سلمان و دارایی‌هایش تحریم شود.
 
یادآوری می‌شود؛ یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود در واکنش به نتیجه تحقیقات گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول به خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: ما در حال بررسی دقیق این گزارش هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: آمریکا از ماموریت جهانی «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه اعدام‌های بدون محاکمه حمایت می‌کند.

وی با طرح ادعائی مضحک مدعی شد: مصمم هستیم تا هر کسی را که مسئول این حادثه باشد را به دست عدالت بسپریم!

انتهای پیام
captcha