۴۳ درصد از پست‌های قضایی استان مرکزی خالی است
کد خبر: 3821391
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹

۴۳ درصد از پست‌های قضایی استان مرکزی خالی است

گروه اجتماعی ــ رئیس کل دادگستری استان مرکزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قوه قضاییه گفت: این استان با ۲۱۹ قاضی و ۵۷ درصد پست مصوب به مردم این خطه خدمات قضایی ارائه می‌کند در حالی که ۴۳ درصد از پست‌های قضایی استان خالی است.

43 درصد از پست‌های قضایی استان مرکزی خالی است/ کاهش 14 درصدی آمار ازدواج و طلاق در سال 97

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، امروز، اول تیر ماه در مراسم بزرگداشت استانی هفته قوه قضاییه که در سالن اجتماعات دادگستری استان برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قوه قضاییه، گفت: این استان با ۲۱۹ قاضی ۵۷ درصد پست مصوب به مردم این خطه خدمات قضایی ارائه می‌کند در حالی که ۴۳ درصد از پست‌های قضایی استان خالی است.

وی آمار ورودی پرونده‌های سال گذشته را 266 هزار و 723 پرونده و آمار مختومه‌ها را 262 هزار و 931 پرونده اعلام کرد و افزود: بیش از 55 هزار پرونده باقی مانده است، ورودی پرونده‌ها در 2 ماه نخست امسال نیز 42 هزار و 418 پرونده است که نسبت به مشابه سال قبل، افزایش ورودی گزارش شده است.

حجت‌الاسلام عبداللهی نرخ رسیدگی به پروند‌های قضایی استان را 98.6 درصد دانست و اظهار کرد: ۷۸ هزار و ۱۷۳ فقره پرونده سال گذشته در شوراهای حل اختلاف استان وارد و ۷۸ هزار و ۸۸ فقره پرونده مختومه شد.

کاهش 14 درصدی آمار ازدواج و طلاق در سال 97

وی با اشاره به اینکه متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته 98 روز است، بیان کرد: ۹ هزار و ۶۰۵ مشاوره سال گذشته در استان انجام شد که 4 هزار و ۶۸۱ مشاوره آن مربوط به خانواده و در راستای سند کاهش طلاق استان بوده است، آمار طلاق در سال 97، 14 درصد کاهش داشته است اما از سوی دیگر آمار ازدواج نیز 14 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به فعالیت مددکاری اجتماعی دادگستری استان، اضافه کرد: 1196 فقره پرونده در استان تشکیل شده و به امورات زنان بی‌سرپرست و تحت حمایت کمیته امداد و ... رسیدگی شد. ساماندهی زندانیان تحت قرار 6 هزار و 585 نفر بوده است که کاهش 9 درصدی را نسبت به سال 96 نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در خصوص فعالیت گروه سفیران نجات با مدیریت دادستان هم گفت: ۹۶ نفر در استان حکم قصاص دارند که سال گذشته ۶ نفر از آنان مورد رضایت قطعی قرار گرفت و 5 نفر هم حکمشان اجرا شد.

حقوق شهروندی؛ در اولویت دستگاه قضایی

وی در خصوص فعالیت شورای سیاست‌گذاری حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی اظهار کرد: برای 1590 هکتار از اراضی ملی با پیگیری این شورا احکام قطعی صادر و خلعیت صورت گرفته است، همچنین 54 هزار پرونده ورودی کمیسیون‌های شبه‌قضایی در استان است که منجر به مختومه شدن 54 هزار و 427 پرونده شد، 16 هزار و 797 پرونده نیز باقی مانده است که در این کمیسیون‌ها 137 قاضی مشارکت داشتند. حقوق شهروندی از دیگر واحدهای مهمی است که یکی از اولویت‌های دستگاه قضا محسوب می‌شود.

عبداللهی در خصوص فعالیت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم گفت: 39 کارگاه برای 590 شرکت کننده و در قالب 1440 نفر ساعت سبک زندگی اسلامی برای همکاران اداری، قضایی و...برگزار شده است، مشارکت در استقرار سامانه پیشگیری از وقوع طلاق با 41 مصوبه، پیگیری استمرار پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی در مدارس، هماهنگی و مشارکت در نهادینه‌سازی آموزش پیش از ازدواج و برگزاری کارگاه تربیت فرزند بخشی از فعالیت‌های این معاونت به شمار می‌آید. یکی از مطالبات مقام معظم رهبری کاهش آسیب‌های اجتماعی است که در استان با تدبیر اسناد و پیگیری با حضور مسئولان ذی‌ربط بتوانیم در این راستا قدم‌های بهتری برداریم.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به افتتاح ساختمان شماره سه دادگستری استان با مساحت 12 هزار متر، در تشریح اقدامات ستاد دیه استان هم تصریح کرد: ۴۱۷ نفر زندانی جرایم مالی استان سال گذشته با کمک ستاد دیه کشور و استان از زندان آزاد شدند، امسال هم قریب 2 میلیارد و 700 میلیون تومان کمک‌های مالی را جمع‌آوری کرده‌ایم، در حال‌حاضر 218 محبوس مالی با بدهکاری قریب 55 میلیارد تومان در زندان‌های استان به سر می‌برند.

حجت‌الاسلام عبدالهی در خصوص فعالیت‌های قرآنی زندان‌های استان هم گفت: برنامه‌های قرآنی در استان بسیار منظم و خوب برگزار می‌شود، 493 نفر از زندانیان از کلاس‌های قرآنی استفاده می‌کنند. 37 نفر در مسابقات شرکت کردند، آمار شرکت‌کنندگان روخوانی 988 نفر، روان خوانی 838 نفر، تجوید 277 نفر، تفسیر 273، درک مفاهیم 663 نفر، حفظ کل قرآن 3 نفر، حفظ 20 جزء 2 نفر، حفظ یک جزء 147 نفر و حفظ سه جزء 32 نفر است.

انتهای پیام

captcha