فرصت دوهفته‌ای شورای توسعه برای اعلام نهایی ادغام کشوری اتحادیه‌های قرآنی
کد خبر: 3821394
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶

فرصت دوهفته‌ای شورای توسعه برای اعلام نهایی ادغام کشوری اتحادیه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در تجمع بیش از 150 نفر از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و فعالان، مدیران و نمایندگان مؤسسات قرآنی سراسر کشور در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالبات آنها از سوی نماینده رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شنیده شد و خواسته‌های افراد در چهار بند اعلام و مقرر شد که طی دو هفته آینده، تصمیم نهایی شورا مبنی بر ادغام به مراجع رسمی و دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط اعلام شود.

ارسالی// شورای توسعه خواستار فرصت دو هفته‌ای برای اعلام تصمیم نهایی شد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، در برنامه «افق» رادیو قرآن درباره فرایند و روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی در سطح کشور اظهار کرد: سرنوشت چهار هزار مؤسسه قرآنی ـ مردمی کشور به این موضوع مرتبط است و امیدواریم وضعیت مطلوبی برای این تشکل‌های قرآنی فراهم شود.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از روند ادغام پرداخت و گفت: انقلاب ما انقلاب قرآنی بود و جمهوری اسلامی هم مردمی و هم قرآنی است و در این زمینه هم مردم نقش ویژه دارند و هم مباحث قرآن و عترت. لذا همیشه روند آن بود که فعالیت‌های قرآنی و عترتی به صورت خودجوش و مردمی انجام می‌شود، چنانکه هیئات مذهبی نیز به این گونه ادامه پیدا می‌کنند.

پیشنهاد ادغام اتحاد‌یه‌ها از سوی اتحادیه‌ تشکل‌ها مطرح شد
قربانی با اشاره به گسترش فعالیت مؤسسات قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و روند صعودی آن، بیان کرد: از دهه 80 لزوم تشکیل اتحادیه و مجموعه‌ای برای انسجام فعالیت‌های قرآنی احساس شد که آن زمان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به عنوان نخستین اتحادیه شکل گرفت تا مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحت پوشش قرار دهد. همچنین سال 88 نیز سازمان تبلیغات اسلامی نیز در زمینه صدور مجوز برای فعالیت مؤسسات قرآنی اقدام کرد و سپس اتحادیه مرتبط با آن با عنوان اتحادیه مؤسسات مردمی ـ قرآنی تشکیل شد و از سال 1391 درباره ادغام دو اتحادیه تصمیم‌گیری شد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با تأکید بر اینکه چنانکه در سراسر کشور نیز هر صنفی یک اتحادیه دارد، اظهار کرد: اتفاقاً پیشنهاد اولیه برای تشکیل اتحادیه مدغم از سوی اتحادیه تشکل‌ها مطرح شد که آن زمان به دلیل موضع‌های سازمان تبلیغات اسلامی، این امر پذیرفته نشد تا اینکه حدود دو یا سه سال اخیر این موضوع به شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به عنوان نهاد بالادستی، ارجاع شد.

برگزاری بیش از 100 جلسه در مورد ادغام
وی ادامه داد: تشکیل هیئت رسیدگی به منظور تدوین اساسنامه و پیشبرد روند ادغام در اتحادیه‌های استانی و برگزاری بیش از 80 جلسه، صرف هزینه‌ها و وقت‌ و تشکیل حدود 22 جلسه از سوی شورای توسعه از جمله مواردی بود که در زمینه ادغام ادتحادیه‌های قرآنی انجام شد.

قربانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در 31 استان ادغام اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها انجام شده، اظهار کرد: سپس به مرحله تشکیل ادغام اتحادیه‌ها در سطح کشور رسیدیم که به دلایلی به تعویق افتاد و موجب شد به دلیل حرف و حدیث‌هایی مجمع عمومی اتحادیه‌ قرآنی کشور با تأخیر در هشتم آذرماه سال 97 در جوار حرم حضرت معصومه(س) برگزار شود و سپس 18 نفر از کاندیداها با رأی اکثریت حاضران از نمایندگان فعالان، مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان‌ها در مجمع عمومی سال گذشته به عنوان اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور انتخاب شدند.

ارسالی// شورای توسعه خواستار فرصت دو هفته‌ای برای اعلام تصمیم نهایی شدوی با اشاره به جزئیات بیشتر از مجوز 107 عضو هیئت مدیره اتحادیه‌های استانی، بیان کرد: از این تعداد حدود 90 نفر دارای مؤسسه با مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی‌اند و سایرین مجوزشان را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرده‌اند.

چرایی به هم زدن روند ادغام
قربانی درباره چرایی به هم زدن روند ادغام از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، اضافه کرد: سؤالمان از این افراد این است که اگر این سیر روند ادغام اتحادیه‌ها مشکل داشت، چرا سر جریان ادغام در اتحادیه کشور این مسائل مطرح شد؟ در حالی که خودشان در جریان این روند حضور داشتند و مصوبات آن را نیز امضا کرده‌اند؟!

وی با تأکید بر اینکه ادغام، مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، اظهار کرد: احساس می‌شود شاید به دلیل اینکه آن‌گونه که می‌خواستند جریان ادغام در سطح کشور پیش نرفت، با وجود امضایشان بر مصوبات بر تعهداتشان باقی نماندند و به اصطلاح خود از آن خارج شده‌اند.

تعلل و اهمال شورای توسعه در به سرانجام رسیدن ادغام
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به اعتراضاتی که گاه از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خصوص ادغام در استان‌ها رخ داد، بیان کرد: دو اتحادیه مجموعه به خوبی پیش می‌رفتند که نوعی هم‌افزایی ویژه بود که اگر اتفاق می‌افتد تشکل قوی و منسجمی رخ می‌داد اما تعلل و اهمال از سوی برخی از مسئولان و اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در به سرانجام رسیدن این جریان بی‌تأثیر نیست. مسئولان و اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید پای کار بیایند و قاطعانه در این زمینه، که مصوبه قطعی شورای بوده، عمل کنند.

قربانی با اشاره به تجمع هفته گذشته بیش از 150 نفر از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و فعالان، مدیران و نمایندگان مؤسسات قرآنی سراسر کشور با هدف مطالبه قرآنی، اظهار کرد: این تجمع در داخل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد و تنها خواسته آن‌ها محقق شدن خواسته و مطالبه آن‌ها درباره اجرای مصوبه خود شورا توسعه بوده است تا بلکه جریان ادغام اتحادیه‌ها در سطح کشور نیز محقق شود. این تجمع در حاشیه مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت و مراسم تجدید میثاق با بنیانگذار کبیر انقلاب و نیز در حاشیه نشست نقش مؤسسات در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و ... در 29 خردادماه برگزار شد.

وی ادامه داد: طی این تجمع در حضور نماینده رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مطالبات دوستان و خواسته‌های افراد در چهار بند مطرح و مقرر شد طی دو هفته آینده، تصمیم قاطع شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر ادغام به مراجع رسمی اعلام شود. اگر این موضوع از جانب شورای توسعه عملی شد، اکنون از آن‌ها تشکر می‌کنیم، وگرنه دوستان تا زمانی که به حق خودشان نرسند و خواسته‌‌هایشان محقق نشود، کوتاه نخواهند آمد و پیگیر مطالباتشان خواهند بود.

یادآور می‌شود این گفت‌وگو با موضوع «ادغام اتحادیه‌های قرآنی در سطح کشور» در برنامه رادیویی «افق» امروز، اول تیرماه، به صورت زنده پخش شد. همچنین به گفته عوامل برنامه افق، برای دریافت پاسخ‌ با حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، تماس حاصل شده است که وی اظهار کرده است که برنامه را می‌شنود و در صورت نیاز به ارائه پاسخ با برنامه تماس حاصل می‌کند.

برنامه «افق»، که تهیه‌کنندگی آن را فاطمه رحمانی برعهده دارد، کاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است که شنبه‌ها از ساعت 14:30از رادیو قرآن به سمع شنوندگان می‌رسد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha