حجت‌الاسلام صالح تأکید کرد: ضرورت آموزش کاربردی قرآن به نسل های جدید
کد خبر: 3821470
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱

حجت‌الاسلام صالح تأکید کرد: ضرورت آموزش کاربردی قرآن به نسل های جدید

گروه بین‌الملل ــ حجت‌الاسلام صالح در مراسم افتتاحیه هفته قرآنی ایران در هند تأکید کرد: قرآن باید برای نسل‌های جدید به صورت کاربردی و عملی بیان شود و از بیان مباحث کلی ، علمی و تخصصی برای عموم مردم بپرهیزیم.

به گزارش ایکنا از هند؛ نخستین هفته قرآنی ایران در هند به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در خارج از کشور از امروز، اول تیرماه، در شهر «حیدرآباد» هند آغاز به کار کرد. 

حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، نماینده جامعةالمصطفی در هند نیز در سخنرانی افتتاح این مراسم تأکید کرد: قرآن باید برای نسل‌های جدید به صورت کاربردی و عملی بیان شود و از بیان مباحث کلی ، علمی و تخصصی برای عموم مردم کمتر استفاده کنیم، زیرا این مباحث مورد استفاده مردم در زندگیشان نیست.

وی در ادامه گفت: یکی از تفاسیر قرآن بعد از انقلاب، تفسیر 10جلدی «نور» تألیف محسن قرائتی است که امروز رونمایی شد. روش تفسیر نور به این صورت است که ابتدا هر آیه ترجمه شده، سپس پیام‌های آیات به زبان ساده و روان آمده و بعد از آن نیز برداشتی از هر پیام عنوان شده است.

حجت‌الاسلام صالح تأکید کرد: این کتاب برای تدریس مناسب است و تاکنون به 30 زبان ترجمه شده و در اینترنت نیز موجود است و در رسانه‌ها نیز ارائه می‌شود.

وی در ادامه همچنین آیاتی از قرآن کریم درباره عدالت را قرائت کرد و گفت: شهادت به حق باید داد؛ هر چند که این شهادت بر علیه خود، پدر، مادر، خویشان و خانواده خودمان باشد. در تحقق عدالت و شهادت حق، هوای نفس نباید مانع شود.

صالح افزود: عدالت مخصوص مسلمانان نیست، عدالت واجب و لازم است و حتی با غیرمسلمانان هم باید با عدالت رفتار کرد.

سیدمحمود مرویان، مدیر پژوهش‌های آستان قدس رضوی یکی دیگر از سخنرانان  مراسم افتتاحیه هفته قرآنی ایران در هند گفت: محفل‌های قرآنی جلوه وحدت اهل تشیع و اهل تسنن و محمل همکاری دانشمندان و هنرمندان و علاقمندان به این معنویت از ملت‌ها و دولت‌های گوناگون است.

وی همچنین در معرفی کتاب «معجم فقه لغه القرآن و سرّ بلاغته» تأکید کرد: این کتاب بزرگ‌ترین واژ‌ه‌نامه قرآنی در سراسر تاریخ و معتبرترین فرهنگ لغات و تفاسیر قرآنی در 5 قاره جهان است. البته این کتاب، یک کار پژوهشی گروهی است که علاوه بر مدیر فرهیخته آن یعنی آیت‌الله علامه واعظ‌زاده خراسانی، محققان دیگری نیز به عنوان همکاران و دستیاران در تولید آن مشارکت داشتند.

نماینده جامعه المصطفی در هند: قرآن برای مردم عادی باید به صورت کاربردی و عملی بیان شود

.

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند نیز طی سخنانی اظهار کرد: در حوزه تفسیر، علمای بزرگی در هند اقدام به تفسیر کرده‌اند و بیش از 50 تفسیر از سوی علمای هند انجام شده است. بزرگترین مفسران قرآنی از ایران بوده‌اند و بیش از 400 تفسیر از سوی علمای ایرانی انجام شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران علی‌رغم مشکلات فراوان مانند جنگ و تحریم و امثال اینها، بیش از چهل تفسیر قرآن انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند در ادامه تصریح کرد: در زمینه حدیث، مهم‌ترین کتب احادیث اهل سنت را ایرانی‌ها نوشته‌اند و بخاری، طبری و زمخشری همه ایرانی بوده‌اند. تفسیر مجمع‌البیان و تفسیر المیزان علامه طباطبایی همه از آثار گران‌سنگ ایرانیان به شمار می‌رود.  در منطقه جنوب هند نیز حدود 450 سال پیش، کتابت قرآن کریم توسط قلی قطب شاه  انجام شد که این کتاب به آستان قدس رضوی تقدیم شده و در آنجا نگه‌داری می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: نخستین هفته قرآنی ایران در هند گام نخست برای تعامل اندیشه است و ان‌شاءالله در ایالت‌های دیگر هند نیز چنین برنامه های قرآنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha