نویسندگان تا چه حد از آموزه‌های دینی به درستی استفاده می‌کنند
کد خبر: 3821498
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

نویسندگان تا چه حد از آموزه‌های دینی به درستی استفاده می‌کنند

گروه فرهنگی ــ کارگردان گروه نمایشی «سقای اراک» با اشاره به بهره‌مندی نویسندگان از آموزه‌های دینی ـ اسلامی، گفت: در این مورد حق مطلب ادا نمی‌شود، چراکه غیر از تولیدات اندک در حوزه تلویزیون، سینما و تئاتر اتفاق آنچنان مهمی در این حوزه نیفتاده است گرچه تولیدات مکتبی، آئینی و مذهبی داریم اما تعداد آن‌ها زیاد نیست.

علی گودرزی‌زاده، کارگردان گروه نمایشی سقای اراک و مجری سیمای شبکه آفتاب، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه گروه نمایشی سقا کار هنری را صرفاً جهت اجرا در جشنواره‌ها و فستیوال‌‌ها انجام نمی‌دهد، گفت: مخاطب‌های تئاتر مذهبی با المان‌ها و قراردادهای خاص درام و تئاتر آشنا نیستند، ما برای آنانی که نمی‌دانند نماد چیست اجرا داریم؛ لذا باید برای جذب این افراد زبان خود را به زبان آنان نزدیک کنیم و رفتار خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که با اعتقاد مردم همسان بوده و بیان ما را متوجه شوند.

اشاعه‌دهنده فرهنگ اسلامی باشیم

کارگردان گروه نمایشی سقای اراک ادامه داد: مردم با روضه و یا حسین‌گویان بزرگ شده و در تکایا زندگی کرده و پای دیگ نذری نفس کشیده‌اند، آنچه تا بحال مردم شنیده‌اند را بازسازی می‌کنیم برای همین گاه نمایش‌ها رنگ و بوی سوگنامه به خود می‌گیرد، سراغ پیچش‌های درام نمی‌رویم و از پارامترهای نور، دکور، لباس، بازی و ... برای اینکه بتوانیم اشاعه‌دهنده فرهنگ اسلامی باشیم استفاده می‌کنیم.

گودرزی‌زاده اضافه کرد: برای همین موضوع مخاطب برای ما مهم است، بهتر است دنبال پیچش‌هایی نرویم که مخاطب با آن بیگانه است، از المان‌ها و نمادهایی استفاده نکنیم که مخاطب نمی‌شناسد، دنبال این هستیم که فضا را فضای رئالیستی نگه داریم؛ چراکه مخاطب در فضای رئال زندگی می‌کند و از سوی دیگر مخاطب اجرهای حرفه‌ای تئاتر را نمی‌شناسد، برای عموم اجرا می‌کنیم که مخاطبین اهل روضه و هیئت بوده و خیلی با تکنیک آشنا نیستند؛ لذا نباید آنان را به سختی انداخته و خیلی کلام را با اطناب و تکلف بیان کنیم، از همین‌رو بیان مفاهیم باید درفضای آرام صورت گیرد تا بیان صحیحی ارائه شود.

وی در خصوص فعالیت این گروه در حوزه کودک و نوجوان نیز گفت: سال 97 نگاه ویژه‌ای به کودکان شده است اما باید قبول کرد که نمایش‌های مذهبی مخاطب خاص خود را دارد، به طور مثال در محوطه کناری اجرای سوگ‌نامه نمایش «کوثر...کوچه آه» فضایی برای کودکان اختصاص داده شده بود تا از نزدیک با معارف و اندیشه‌های دینی آشنا شوند، سن کودکی بهترین سنی است که می‌توان روی آن کار کرد، اگر می‌خواهیم جامعه دینی برای آینده داشته باشیم باید کاری کنیم و اگر دست روی دست بگذاریم زمانی به خودمان می‌آییم که برخی از برنامه‌های تلویزیونی بچه‌ها را برده‌اند.

بهره‌گیری از ابزار کودکانه

گودرزی‌زاده ادامه داد: مشاور هنر گروه نمایشی سقای اراک متخصص تئاتر کودک و نوجوان است، این گروه نمایشی فعالیتی در زمینه تئاتر و عروسک‌گردانی در بخش کودک و نوجوان با پرداختن به داستان حضرت نوح(ع)، حضرت هود(ع)، حضرت ابراهیم(ع) در قالب تکنیک سایه برای جامعه هدف کودکان و نوجوانان روی صحنه برده است، با استفاده از ابزار مورد‌علاقه کودکان می‌توان آموزه‌های خاص دینی را به آنان آموزش داد.

وی در پاسخ به این سؤال که نویسندگان تا چه حد از آموزه‌های دینی اسلامی درست استفاده می‌کنند و آیا حق مطلب ادا می‌شود یا خیر؟ گفت: حق مطلب ادا نمی‌شود، غیر از تولیدات اندک در حوزه رسانه، تلویزیون، سینما و تئاتر اتفاق آنچنان مهمی در این حوزه نیفتاده است. تولیدات مکتبی، آیینی و مذهبی داریم اما تعداد آن‌ها زیاد نیست و قالب تفکر جامعه در تئاتر، سینما و سریال‌های پخش شده در شبکه‌های خانگی برای برخی مردم قابل مشاهده نیست، برخی از سریال‌ها نشان از بی‌تعهدی زن در فضای جامعه دارد و این امر در حال نشر دادن است و این فضا در حال اپیدمی شدن است.

آموزش صحیح به نویسندگان دینی

گودرزی‌زاده اضافه کرد: تعدادی از نویسندگان جوان آیینی و مکتبی علاقه‌مند به قلم‌فرسایی در حوزه دینی و اسلامی هستند اما آموزش درست و اصولی برای این افراد از سوی متولیان امر نیست، برای استفاده درست از افراد باید آموزش‌های لازم از سوی متولیان امر صورت گیرد تا توقع ما در خصوص انتقال مبانی و پیام‌های دینی برآورده شود. گاه بودجه صرف آنجایی می‌شود که نتیجه‌ای ندارد؛ لذا بهتر است استعدادها کشف شده و در مسیر خود قرار گیرد و تولیداتی ایجاد شود، ضمن اینکه نویسنده جوان آیینی باید تکنیک‌های روز دنیا را بداند.

وی ادامه داد: نویسندگان ما به دلیل اتصال به معارف وحیانی و مکاتب رحمانی دارای منابع و محتوای بسیار غنی بوده و پشتوانه خوبی داریم. بزرگترین گنجینه همچون قرآن و اهل‌بیت(ع) را در اختیار داریم اما قالب‌ها، قالب‌های درستی نیست باید نویسندگان متعهد استعدادیابی شده و در معرض آموزش و حمایت قرار گیرند تا بعدها شاهد تولید آثار فاخر دینی در سطح جامعه باشیم البته این اقدامات باید در کنار این باشد که تعهد هم در جامعه به وجود آید.

گودرزی‌زاده در پاسخ به این سؤال که چرا نویسندگان کمتر به نوشتن مضامین دینی روی می‌آورند؟ گفت: کسی که دلش با این خانواده باشد با کمترین هزینه‌ها کار می‌کند، متأسفانه دغدغه نوشتن وجود ندارد، هستند افرادی که دغدغه نوشتن نمایش‌نامه‌های دینی، آیینی و مذهبی دارند اما از سوی دیگر دغدغه امرار معاش هم دارند که مسئولان باید این افراد را حمایت بیشتری کنند.

آشتی بین هنر و خانواده‌های مذهبی

کارگردان گروه نمایشی سقای اراک آشتی بین هنر و خانواده‌های مذهبی و سنتی را ضروری خواند و اظهار کرد: درست است که عصر، عصر تکنولوژی و رسانه است اما هستند برخی خانواده‌ها که هنوز هم که هنوز است با تئاتر بدین شکل و سیاق کنار نیامده و آن را مطربی و نمایش تخته حوضی می‌دانند این نگاه باید تغییر پیدا کند گروه‌هایی همچون گروه سقا کارشان نشر فرهنگ دینی است این جایگاه برای تئاتر نیست بلکه مکانی برای نوکری امام حسین(ع) است.

گودرزی‌زاده در پایان گفت: برنامه‌ها و نمایش‌های دینی تنها منحصر به ایام محرم و صفر و ایام فاطمیه نیست در دیگر ایام هم می‌توان مضامین دیگر اسلامی را تولید کرد. تولید تئاتری طنز فاخر در دستور کار ما قرار دارد تا اینکه همه افراد با هر نوع جایگاه اجتماعی بتوانند از آن استفاده کنند. بین شادی و شادمانی تفاوت‌هایی وجود دارد که باید در جایگاه خود بررسی شود، به طور مثال فرح و شادی که پس از گریه بر روضه امام حسین(ع) به انسان دست می‌دهد غیر قابل توصیف است و با هیچ شادی کاذبی قابل قیاس نیست جنس خوشحالی در گریه امام حسین(ع) ماندنی است در صورتی‌که جنس دیگر شادی‌ها آنی و لحظه‌ای است.

انتهای پیام

captcha