گفت‌و‌گو با بانوی فرهنگ و زبان اساطیری ایران زمین
کد خبر: 3821535
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

گفت‌و‌گو با بانوی فرهنگ و زبان اساطیری ایران زمین

گروه هنر ــ دومین قسمت از مجموعه «حکایت دل» این هفته به معرفی استاد ژاله آموزگار اختصاص یافته است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، «حکایت دل» به تهیه‌کنندگی علی‌رضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب ۲۰ قسمت مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.
دومین قسمت از این مجموعه تلویزیونی یکشنبه ۲ تیر ماه با عنوان «آموزگار سخن در اساطیر ایران» به معرفی و زندگی استاد ژاله آموزگار پرداخته است.
ژاله آموزگار پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی است. او دکتری زبان‌های باستانی (به‌طور دقیق‌تر، زبان‌های ایرانی و ادبیات مزدیسنی) از دانشگاه سوربن دارد و بیش از ۳۰ سال در دانشگاه تهران تدریس کرده‌ است. از جمله آثار تألیفی او می‌توان به «تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام»، «زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن» و «تاریخ اساطیری ایران» اشاره کرد. همچنین کتاب‌هایی همچون «نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار» اثر آرتور کریستن‌سن، «شناخت اساطیر ایران» نوشته جان هینلز و «ارداویراف‌نامه» ویرایش فیلیپ ژینیو از آثار ترجمه‌ای این استاد کهنه‌کار دانشگاه تهران است.
آموزگار، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است و از سال ۱۳۴۹ تا امروز به مدت ۴۶ سال است که به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول است و بسیاری از استادان رشته‌های گوناگون این دانشکده، از شاگردان او بوده‌اند.
مجموعه «حکایت دل» برای اولین بار از شبکه چهار سیما به روی آنتن می‌رود و روز دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما بازپخش می‌شود.
این مجموعه زیر نظر حسین کرمی طراحی و تولید شده است و عوامل عبارتند از؛ تهیه کننده: سید علی‌رضا حسینی، کارگردان: بیژن شکرریز، مشاور علمی: دکتر شهین اعوانی. پژوهشو طراحی سوالات: محبوبه کلانتری، مدیر تصویر برداری: جواد صفا، تدوین:راضیه فرمانی، مشاور تدوین، علیرضا حسینی، برنامه ریزی و گروکارگردانی: نگار نباتی، سید محمد میر معصومی. مدیرتولید حمیدرضا سهرابی. صدابرداران: کاظم بیتاری، فریال خزایی، مصطفی بهمنی، فاطمهرسول زاده. عکس: فهیمه حسینی، حمید سهرابی. دستیاران نور و تصویر.. حمیدرضا رحمتی و مهدی نیلوفری .. میکس و امر فنی: مهسا علیپور، گرافیست: حمید حسینی. انتخاب موسیقی: بیژن شکرریز...
انتهای پیام
captcha