گردهمایی محبان فاطمه(س) در «ماه مستور»/ شناسایی ضعف اطلاعاتی جهانی درباره اهل بیت(ع)
کد خبر: 3821616
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

گردهمایی محبان فاطمه(س) در «ماه مستور»/ شناسایی ضعف اطلاعاتی جهانی درباره اهل بیت(ع)

گروه بین‌الملل ــ مدیرکل امور اجتماعی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه فراخوان همایش بین‌المللی «ماه مستور» در خارج از کشور منتشر شده است، گفت: یکی از اهداف این همایش شناسایی ضعف اطلاعاتی کشورها درباره اهل بیت(ع) است.

همایش «ماه مستور»؛ ظرفیت شناسایی ضعف اطلاعاتی کشورها درباره اهل بیت/ آمادهبه گزارش ایکنا؛ همایش بین‌المللی «ماه مستور» مهرماه سال جاری به منظور دانش‌افزایی اتباع غیرایرانی و مخاطبان در اقصی نقاط جهان درباره حضرت زهرا(س) در محورهایی همچون مقاومت و پایداری در سیره حضرت زهرا(س)، الگوسازی سبک زندگی بر مبنای سیره حیات آن حضرت، دلایل تلاش حضرت زهرا(س) برای حفظ سرزمین فدک، تحلیل فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی حضرت زهرا(س) و نقش آن حضرت در جهاد فرهنگی و اقتصادی به همت مؤسسه فرهنگی هنری امید نور مهدی(عج) و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تهران برگزار می‌شود.

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، بوستان قرآن یزد، بنیاد ملی نخبگان، استانداری خراسان رضوی،‌ اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی،‌ دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسه فرهنگی امید نور مهدی(عج)، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،‌ پایگاه خبری تحلیلی دنیای اسرار، آستان قدس رضوی،‌ وزارت کشور، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، مجمع مشورتی زنان خراسان رضوی، بسیج جامعه زنان خراسان رضوی، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، فرمانداری شهرستان رشتخوار در خراسان رضوی، آموزش و پرورش اردکان، مرکز مطالعاتی پژوهشی آثار شهید مطهری شهرستان اردکان و سایت مرجع دانش، ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور (سیویلیکا ــ civilica) از دیگر نهادهای همکاری‌کننده در برگزاری این همایش هستند.

برای آشنایی بیشتر با بعد جهانی «ماه مستور» با «ایران رکن‌آبادی»، مدیرکل امور اجتماعی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، که از نهادهای همکاری‌کننده در برگزاری همایش است، گفت‌وگو کردیم. وی اظهار کرد: این همایش مهرماه برگزار می‌شود. افتتاحیه آن در تهران و اختتامیه آن در مشهد برپا خواهد شد. دلیل انتخاب خراسان رضوی نیز آن بود که تعدادی از شرکت‌کنندگان اگرچه شیعه نیستند،‌ از محبان اهل بیت به شمار می‌روند و زیارت حرم رضوی می‌تواند برای آنان جذابیت داشته باشد.

ایران رکن‌آبادی افزود: فراخوان این همایش در خارج از کشور منتشر شده است و علاقه‌مندان زیادی آمادگی خود را برای ارائه مقاله و شرکت در آن اعلام کرده‌اند.

همایش «ماه مستور»؛ ظرفیت شناسایی ضعف اطلاعاتی کشورها درباره اهل بیت/ آماده

وی تصریح کرد: این فراخوان را از طریق فعالان مجمع در خارج از کشور و همچنین جمعیت بانوان، که با این مرکز همکاری می‌کنند، اعلام کرده‌ایم و جامعة الزهرا(س) و مکتب‌ النرجس از جمله مراکز داخلی به شمار می‌آیند که با اتباع غیرایرانی درباره این همایش در ارتباط هستند.

ارائه مقاله به چند زبان

رکن‌آبادی از علاقه‌مندی کشورهای مختلف برای شرکت در این همایش خبر داد و گفت: ابتدا قرار بود که مقالات به دو زبان عربی و انگلیسی ارائه شوند؛ اما وقتی شدت اشتیاق خارجی‌ها را دیدیم، تصمیم گرفتیم محدودیت زبان را برداریم و با استفاده از مبلغانی که در خارج از کشور داریم، زبان‌های مختلف را تحت پوشش همایش درآوریم و اجازه دهیم همه علاقه‌مندان در این راستا قلم‌فرسایی کنند.

وی از آمادگی کشورهایی همچون فرانسه، کوزوو، هند، پاکستان، افغانستان، آلمان، کنیا، لبنان و بحرین برای شرکت در همایش یاد کرد و ادامه داد: این کشورها آمادگی خود را برای شرکت در همایش ماه مستور اعلام کرده‌اند. البته مقالاتی که ارائه می‌شود به شرطی در همایش شرکت می‌کنند که پس از ارزیابی از سوی هیئت داوران، امتیاز لازم را کسب کنند.

محورها و اهداف همایش 

رکن‌آبادی به محورها و موضوعات این همایش اشاره کرد و توضیح داد: مقاومت و پایداری در سیره حضرت زهرا(س)، الگوبرداری از آن حضرت در زندگی، دلایل تلاش حضرت زهرا برای حفظ سرزمین فدک، تحلیل فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی حضرت زهرا و نقش آن حضرت در جهاد فرهنگی و اقتصادی محور مقالات را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: غیرایرانیان مقیم داخل کشور نیز می‌توانند در این همایش شرکت کنند و هدف از برگزاری این همایش فعالیت فرهنگی است تا افراد نسبت به حضرت زهرا(س) معرفت کسب کنند و به دنبال دانش‌افزایی در این باره بروند.

رکن‌آبادی تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری این همایش آن است که ضعف اطلاعاتی کشورهای مختلف درباره اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) را بشناسیم و در راستای رفع کمبودها تلاش کنیم و به تهیه اثر و ارائه اطلاعات و تکمیل آنها در مناطق مشخص‌شده بپردازیم.

وی این همایش را زمینه‌ای برای دانش‌افزایی در میان امت مسلمان به ویژه در میان بانوان دانست و گفت: این همایش طی سه روز و به منظور تولید ایده برگزار خواهد شد. در این راستا کمیته‌هایی تشکیل شده‌اند که با برنامه‌ریزی در ایده‌پردازی و تبادل ایده به شرکت‌کنندگان کمک خواهند کرد.

گفت‌و‌گو: آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha