سواد رسانه‌ای؛ راه مقابله با اعتیاد رسانه‌ای
کد خبر: 3821619
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

سواد رسانه‌ای؛ راه مقابله با اعتیاد رسانه‌ای

گروه اجتماعی ــ روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان گفت: آشنا کردن فرزند با رسانه‌ها و کارکردهای آن از راهکارهای ترک اعتیاد رسانه‌ای است؛ در واقع با استفاده از آموزش‌های درست، می‌توان آسیب‌های رسانه را به فرزندان یادآور شویم.

سواد رسانه‌ای؛ راه مقابله با اعتیاد رسانه‌ای

مهرداد خرسندی، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان در رابطه با تعریف اعتیاد رسانه‌ای اظهار کرد: والدین در زمینه استفاده فرزندان خود از رسانه، باید نقش آموزشی داشته باشند و کودکان را نباید به حال خودشان رها کنند، زیرا آن‌ها نمی‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند و هنوز توانایی تشخیص و تمییز مسائل در آن‌ها ایجاد نشده است. در واقع خانواده مهم‌ترین عنصر در تربیت فرزند به‌شمار می‌آید. همانطور که والدین به غذا و تغذیه جسم فرزندشان اهمیت می‌دهند، باید به غذای روح بچه‌ها هم توجه کنند.
وی در رابطه با ایجاد محدودیت‌های رسانه‌ای در خانواده گفت: به ‌طورکلی نمی‌توان استفاده از رسانه را منع کرد و این کار محال و امکان‌پذیر نیست، باید برای آن برنامه‌ریزی داشت. خانواده با جهت‌دهی و محدودیت صحیح می‌توانند فرزند خود را در زمنیه استفاده از رسانه‌ها کنترل کنند. جامعه و محیط عاملی در استفاده افراد از رسانه موثر است.
این روزنامه‌نگار بیان کرد: آشنا کردن فرزند با رسانه‌ها و کارکردهای ‌آن از راهکارهای ترک اعتیاد رسانه‌ای است. در واقع با استفاده از آموزش درست می‌توان آسیب‌های رسانه را به فرزندان یادآور شویم.
وی گفت: سواد رسانه‌ای باید از همان ابتدای زندگی به فرزندان آموزش داده شود. بچه‌های نسل امروز بسیار باهوش هستند و در برخی از موارد آن‌ها عملکرد بهتری در رابطه با استفاده از گوشی تلفن همراه، تبلت و همانند این‌ها دارند. بچه‌ها علاقه دارند با استفاده از انواع رسانه، دنیای جدید را کشف و تجربه کنند، اما از برخی معایب آن اطلاع و آگاهی ندارند. بچه‌ها را باید در هر زمانی تحت آموزش قرار داد و این محدودیت‌ها از زمانی اعمال می‌شود که کودک توانایی قدرت تشخیص را کسب کرده است.
این مدرس دانشگاه افزود: آموزش‌های غیر رسمی باید از همان ماه‌های اولیه تولد آغاز ‌شود. تنوع، سرگرمی و نداشتن برنامه‌های جایگزین از عوامل روی آوردن کودکان و نوجوانان به انواع رسانه‌ها می‌شود. زندگی‌های آپارتمانی و محدودیت فضا برای انجام بازی‌ها و فعالیت‌های فیزیکی و جسمانی از دیگر عوامل روی آوری به فضای رسانه است.
انتهای پیام

captcha