مهرداد خرسندی، روزنامهنگار و مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان در گفتوگو با ایکنا از اصفهان در رابطه با تعریف اعتیاد رسانهای اظهار کرد: والدین در زمینه استفاده فرزندان خود از رسانه، باید نقش آموزشی داشته باشند و کودکان را نباید به حال خودشان رها کنند، زیرا آنها نمیتوانند برنامهریزی داشته باشند و هنوز توانایی تشخیص و تمییز مسائل در آنها ایجاد نشده است. در واقع خانواده مهمترین عنصر در تربیت فرزند بهشمار میآید. همانطور که والدین به غذا و تغذیه جسم فرزندشان اهمیت میدهند، باید به غذای روح بچهها هم توجه کنند.
وی در رابطه با ایجاد محدودیتهای رسانهای در خانواده گفت: به طورکلی نمیتوان استفاده از رسانه را منع کرد و این کار محال و امکانپذیر نیست، باید برای آن برنامهریزی داشت. خانواده با جهتدهی و محدودیت صحیح میتوانند فرزند خود را در زمنیه استفاده از رسانهها کنترل کنند. جامعه و محیط عاملی در استفاده افراد از رسانه موثر است.
این روزنامهنگار بیان کرد: آشنا کردن فرزند با رسانهها و کارکردهای آن از راهکارهای ترک اعتیاد رسانهای است. در واقع با استفاده از آموزش درست میتوان آسیبهای رسانه را به فرزندان یادآور شویم.
وی گفت: سواد رسانهای باید از همان ابتدای زندگی به فرزندان آموزش داده شود. بچههای نسل امروز بسیار باهوش هستند و در برخی از موارد آنها عملکرد بهتری در رابطه با استفاده از گوشی تلفن همراه، تبلت و همانند اینها دارند. بچهها علاقه دارند با استفاده از انواع رسانه، دنیای جدید را کشف و تجربه کنند، اما از برخی معایب آن اطلاع و آگاهی ندارند. بچهها را باید در هر زمانی تحت آموزش قرار داد و این محدودیتها از زمانی اعمال میشود که کودک توانایی قدرت تشخیص را کسب کرده است.
این مدرس دانشگاه افزود: آموزشهای غیر رسمی باید از همان ماههای اولیه تولد آغاز شود. تنوع، سرگرمی و نداشتن برنامههای جایگزین از عوامل روی آوردن کودکان و نوجوانان به انواع رسانهها میشود. زندگیهای آپارتمانی و محدودیت فضا برای انجام بازیها و فعالیتهای فیزیکی و جسمانی از دیگر عوامل روی آوری به فضای رسانه است.
انتهای پیام