حجاب را سیاسی نکنیم/ بی‌حجابی مجوزی برای فیلم گرفتن نیست
کد خبر: 3821649
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
آیت‌الله علیدوست:

حجاب را سیاسی نکنیم/ بی‌حجابی مجوزی برای فیلم گرفتن نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه حجاب واجب شرعی است و باید رعایت شود، تأکید کرد: رعایت حجاب مختص ایران نیست، بلکه هر فرد مسلمانی باید در خارج از ایران هم آن را رعایت کند. همچنین، گرفتن عکس از خود و دیگران و نشر و دامن زدن به آن نمی‌تواند مجوز شرعی داشته باشد.

علیدوستآیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مسئله پوشش و حجاب برای زن و مرد جزء ضروریات دین اسلام است و جزء مسائل اختلافی میان فقها نیست.

وی افزود: تمامی مجتهدان اسلامی در بحث لزوم رعایت پوشش شرعی برای زنان و مردان متفق‌‎القول هستند و این موضوع جزء ضروریات دین اسلام و مسئله‌ای غیراختلافی است، گرچه ممکن است در مورد حدود آن اختلاف‌نظر باشد.

حجاب را سیاسی نکنیم

علیدوست با بیان اینکه مسئله پوشش موضوعی سیاسی نیست و نباید آن را از این جنبه بحث کرد، اظهار کرد: حجاب و عفاف از موضوعاتی نیست که موافق و مخالف بخواهند آن را سیاسی جلوه دهند، زیرا مسئله‌ای کاملاً دینی است که نباید مشمول لوازم سیاسی شود، اگرچه برخی تلاش دارند آن را سیاسی جلوه دهند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه حجاب نیز باید مانند سایر واجبات انجام شود و از حرام‌های مرتبط با آن پرهیز شود، تصریح کرد: بحث حجاب در ایران علاوه بر جنبه دینی آن، موضوعی ملی است و در هیچ مقطعی از تاریخ نبوده است که زنان ایرانی با پوشش نامناسب در اجتماع حاضر شوند؛ پدیده بی‌حجابی سوغات رضاخان از غرب برای ملت ایران بود که در همان زمان هم با واکنش تند زنان و مردان باغیرت ایرانی مواجه شد و به جایی نرسید.

دبیر علمی همایش فقه هنر در دو دوره برگزار شده با تأکید بر اینکه حجاب تراث اسلامی و ایرانی است، بیان کرد: بنده رعایت حجاب و عفاف را هم در مورد زنان و هم مردان لازم می‌دانم، زیرا برای مرد هم در اسلام دستوراتی وجود دارد و منحصر به زنان نیست، گرچه اهمیت آن برای زنان بسیار بیشتر است.

معضلات اجتماعی بی‌حجابی

استاد فقه و اصول حوزه علمیه با بیان اینکه هر حرکتی که برخلاف حجاب و عفاف صورت بگیرد، موجب شکستن حریم الهی و ضد حکم خداوند می‌شود، بیان کرد: عدم رعایت حجاب و عفاف در درجه اول رعایت نکردن حکم خداست، نه صرفاً یک مرجع تقلید و یا قانون حکومتی. اگر اسلام دستوری می‌دهد، هدفش تأمین منافع مردم و مبتنی بر فطرت آنان است، وگرنه دستورات الهی برای خداوند سودی ندارد و عدم رعایت آن هم به خدا ضرری نمی‌زند.

علیدوست با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه ما ناشی از عدم رعایت همین مسئله حجاب و عفاف است، اظهار کرد: بسیاری از طلاق‌های عاطفی و جدایی‌های واقعی و خیانت‌های خانوادگی ریشه در عدم رعایت عفاف و حجاب دارد و متأسفانه در حال افزایش است. بنابراین رعایت دستورات دینی کارکرد اجتماعی آرامش‌بخشی برای خانواده و جامعه دارد.

بی‌حجابی مجوزی برای فیلم گرفتن نیست

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه در مورد انتشار فیلم برخی بازیگران سینما و یا افراد غیرمشهور که حجاب ندارند، بیان کرد: اگر کسی غیر از فرد بی‌حجاب از او عکس و فیلم بگیرد و منتشر کند، عنوان مجرمانه دارد و تجاوز به حریم دیگران محسوب می‌شود و عدم رعایت حجاب از سوی آن فرد هم مجوزی برای گرفتن فیلم و عکس و نشر آن نیست؛ البته اگر فردی عکس یا فیلمی را از خودش منتشر کند، بدون تردید با قصد خودش را در معرض دید دیگران قرار داده است و حکم فرق می‌کند.

اگر شخص شناخته شده باشد حتی بدون نیت سوء و مفسده هم دیدن آن فیلم یا عکس جایز نیست؛ به ویژه اگر فرد مسلمانی باشد که خودش از اینکه دیگران او را با این وضع ببینند ابا و اکراه دارد.

این استاد فقه و اصول حوزه علمیه با بیان اینکه معمولاً این مسائل خالی از عناوین ثانویه مباحث محرم و نامحرم نیست، تصریح کرد: در مورد دیدن این فیلم‌ها و عکس‌ها هم اغراض مختلف در نگاه کردن وجود دارد که می‌تواند در حرمت آن دخیل باشد و نظر مشهور این است که اگر با قصد لذت باشد، حرام است.

علیدوست با بیان اینکه گرفتن عکس نامناسب از خود و دیگران و نشر و دامن زدن به آن نمی‌تواند مجوز شرعی داشته باشد، بیان کرد: یکی از مسائلی که باید مورد توجه همگان، به ویژه رسانه‌ها و افراد متدینی قرار بگیرد، که در فضای مجازی کار می‌کنند این است که اگر این موضوعات باعث ترویج بی‌بندوباری و خدشه‌دار شدن عفت عمومی باشد، نباید به آن دامن زده شود.

دیدن عکس فرد مشهور حتی بدون نیت سوء جایز نیست

علیدوست با بیان اینکه در خصوص موارد خاصی که اخیراً رخ داده قضاوت نمی‌کنم و خود آن فرد باید اظهارنظر کند، ادامه داد: اصل قضیه رعایت حجاب مختص شهر و روستا نیست، بلکه بر هر زن و مرد مسلمان رعایت آن مانند واجبات دیگر واجب است و عدم رعایت آن ارتکاب حرام است؛ بنابراین اینکه اتفاقی بیرون از ایران رخ دهد حکم را تغییر نمی‌دهد. البته متأسفانه در ایران هم شاهد افزایش خدشه به حجاب هستیم.

وی در پایان با اشاره به نظر فقهی مشهور درباره مشاهده این کلیپ‌ها، بیان کرد: نظر مشهور فقهی این است که اگر عکس و فیلمی به قصد و نیت آلوده دیده شود جایز نیست، ولو آن فرد شناخته‌شده باشد یا نباشد. اگر شخص شناخته‌شده باشد، حتی بدون نیت سوء و مفسده هم دیدن آن فیلم یا عکس جایز نیست؛ به ویژه اگر فرد مسلمانی باشد که خودش از اینکه دیگران او را با این وضع ببینند ابا و اکراه دارد.

انتهای پیام

captcha