قرار نیست به هر قیمتی مخاطب جذب کنیم/ برنامه‌سازی برای کودکان حساس‌ترین نوع تولید محتوا
کد خبر: 3821680
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹

قرار نیست به هر قیمتی مخاطب جذب کنیم/ برنامه‌سازی برای کودکان حساس‌ترین نوع تولید محتوا

گروه هنر ــ محسن احتشامی، کارگردان مسابقه «نو ستاره»، در نشست خبری این برنامه گفت: قرار نیست برنامه نو ستاره به هر قیمتی تولید شود و مخاطب جذب کند، زیرا تولید محتوا برای کودکان یکی از دشوارترین نوع برنامه‌سازی است و تلاش کرده‌ایم معیارهای گوناگونی را برای ساخت این برنامه رعایت کنیم.

حضور سلبریتی‌ها در اجرا را نمی‌پسندم / هراسی از انگ پولشوئی نداریم

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اولین مسابقه کشف استعداد کودکان و نوجوانان «نوستاره» با حضور محسن احتشامی (طراح، مجری طرح و کارگردان)، الهه رضایی (مجری برنامه کودک)، بهنام صفاریان (آهنگساز)، نیلوفر امینی فرد (مجری)، مهیار مجیب (مجری) و شهرام صادقی (سرمایه گذار) امروز یکشنبه، 2 تیرماه، در تماشاخانه سیمرغ برگزار شد.

احتشامی در ابتدای این نشست اظهار کرد: در سال 93 اولین مسابقه کشف استعداد را با عنوان «ویترین» تولید کردم. این مسابقه در آن زمان بازتاب‌ خوبی داشت، زیرا برای اولین بار بود که اجرا می‌شد. البته برنامه‌های گوناگونی در این زمینه در کشور اجرا شده، اما نحوه و شکل تولید آن متفاوت است. 

وی افزود: برنامه نوستاره از شبکه نمایش خانگی پخش شد زیرا امکان پخش برخی صحنه‌ها از تلویزیون فراهم نبود. البته این خود جای سؤال دارد که چرا قوانین متغیرند و چیزی که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود در صداوسیما قابل پخش نیست. در برنامه‌های کشف استعداد برخی افراد به عنوان شرکت کننده حاضر می‌شوند که حاضرند سال‌ها تجربه کاری‌شان را در اختیار دیگران قرار دهند، در صورتی که کشف استعداد واقعی در کودکان رخ می‌دهد و برنامه نوستاره در همین راستا گام برمی‌دارد.

نوستاره‌ برنامه‌ای برای استعدادیابی کودکان

احتشامی با تأکید بر اینکه نو ستاره نیز از شبکه نمایش خانگی و تلویزیون‌های اینترنتی پخش خواهد شد، گفت: سال اول این برنامه در 20 قسمت تولید و پخش خواهد شد و هر سال نیز شاهد تولید آن هستیم. شرکت «تکسام» حامی و سرمایه گذار این طرح است و قرار نیست در مقابل این حمایت فعالیت خاصی صورت گیرد. 

احتشامی تأکید کرد: این برنامه در جزیره کیش ضبط می‌شود، زیرا این جزیره به دلیل شرایط محیطی می‌تواند برای ضبط برنامه مناسب باشد و قصد داریم برنامه‌ای ارائه کنیم که برای مخاطبان هم سودمند باشد و سرمایه‌گذار هم از آن منتفع شود، زیرا یک اثر خوب همیشه می‌تواند به سودآوری منجر شود.

توجه به ابعاد گوناگون کودک

این کارگردان اضافه کرد: در مرحله اول 98 شرکت کننده باهم به رقابت خواهند می‌پردازند و شرکت‌کنندگان گوناگونی در این میان حضور دارند، در این برنامه جنبه‌های گوناگون هنری، ورزشی، اجتماعی و .... در نظر گرفته شده است. درباره داوران هم تلاش کرده‌ایم تا از افراد خبره در این میان استفاده شوند. در این راستا الهه رضایی، بهنام صفاریان و یاسر خاصب به عنوان داور در برنامه نوستاره حضور خواهند داشت. نیلوفر امین فرد و مهیار مجیب نیز از مجریان این برنامه هستند. در هر قسمت دو نفر به‌عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند که یکی از آن‌ها را داوران و دیگری را تماشاگران انتخاب می‌کنند. فیلم‌برداری این مجموعه از چهارم تیرماه آغاز می‌شود و در ادامه هفته دو روز ضبط خواهیم داشت. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره چگونگی ایجاد جذابیت نسبت به اثر قبلی خود و ساخته‌های نو در این زمینه چون عصر جدید اظهار کرد: برنامه ویترین در سال 93 ساخته شد و در آن زمان هیچ برنامه استعداد‌یابی تولید نشده بود و ما اولین گام را در این زمینه برداشتیم. البته باید به یک نکته توجه کرد که بودجه‌ای که در این زمینه در اختیار سازمان است در اختیار بخش خصوصی نیست. 

با اجرای سلبریتی‌ها مخالفم

وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه چرا از چهره‌های مطرح برای افزایش جذابیت برنامه استفاده نکرده است، گفت: به عنوان فردی که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنم باید بگویم به شدت با حضور سلبریتی‌ها به عنوان مجری مخالفم، البته شاید این اقدام در بسیاری از کشورها انجام می‌شود، اما اقتضائات فرهنگی چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. 

صفاریان از داوران این برنامه تأکید کرد: اینکه سلبریتی‌ها با عنوان چهره در برنامه‌های تلویزیونی حضور یابند تا چندی پیش باب بود اما به دلیل حواشی و آسیب‌های پیش آمده، سیما دیگر مایل نیست چنین رویکردی را اتخاذ کند. 

الهه رضایی در ادامه اضافه کرد: حوزه اجرا نیازمند تخصص است نه چهره زیبا. اگر قرار باشد یک برنامه به واسطه چهره مجری‌اش تماشاگر را جذب کند، آن اثر فاقد ارزش فرهنگی و هنری است. 

کلیشه‌های ذهنی را بشکنیم

مجیب یکی دیگر از مجریان نو ستاره در ادامه اظهار کرد: فعالیت برای کودکان از دغدغه‌های فکری من است و به هیچ وجه حاضر نیستم این حوزه را با دیگر عرصه‌ها معاوضه کنم، زیرا گفت‌‌وگو با کودکان لحن و زبان ویژه‌ای می‌طلبد و این امر نیازمند کسب مهارت است. نو ستاره قصد دارد این کلیشه ذهنی را که در خانواده‌ها وجود دارد که هر کودکی باید دکتر یا مهندس شود را بشکنیم و به والدین بگوییم که فرزندان آن‌ها می‌توانند به طرق دیگر نیز به موفقیت دست یابند. 

وی درباره حضور سلبریتی‌ها این‌چنین توضیح داد: اینکه بخواهیم از بازیگران مطرح در تولیدات مربوط به کودکان استفاده کنیم اصلاً قابل پذیرش نیست زیرا در برنامه‌های کودک حتماً باید آسیب‌های ممکن واکاوی شود و به روانشناسی کودک به عنوان یک وجه مهم این برنامه‌ها نگاه شود. شاید محمدرضا گلزار در اجرای برنامه برنده باش موفق شده باشد اما نمی‌توان انتظار داشت همه به این موفقیت دست یابند. 

لذت استعدادیابی برای خانواده‌ها

در بخش دیگری  این برنامه صادقی سرمایه گذار پروژه در پاسخ این سؤال که آیا رسالت فرهنگی مجموعه خلیج فارس تولید چنین برنامه‌ای را ایجاب می‌کند گفت: یکی از رسالت‌های مجموعه فرهنگی خلیج فارس فعالیت فرهنگی است، اما متأسفانه برخی مواقع تحت هر شرایطی مورد نقد قرار می‌گیرید و بنابراین این هجمه‌ها برایم اهمیتی ندارد و البته همه والدین از استعدادیابی فرزندشان لذت خواهند برد. به همین جهت سعی کردم این لذت را برای خانواده‌ها به ارمغان بیاوریم.

در پایان این نشست احتشامی، کارگردان این برنامه، درباره جایگاه رونق تولید در این اثر اظهار کرد: کارآفرینی این مجموعه حداقل برای جمعی که در آن مشغول به فعالیت هستند کاملاً عیان است اما بسیاری از شرکت‌کننده‌ها در حوزه اختراعات علمی و اقتصادی نیز در این برنامه حضور خواهند یافت که این بخش در راستای رونق تولید ملی است.

انتهای پیام

captcha