نقش دسترسی آزاد به اطلاعات در مقابله با فساد اقتصادی/ سامانه اعلام اموال مسئولان در حال طراحی است
کد خبر: 3821783
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
معاون مرکز آمار قوه قضائیه تشریح کرد:

نقش دسترسی آزاد به اطلاعات در مقابله با فساد اقتصادی/ سامانه اعلام اموال مسئولان در حال طراحی است

گروه اقتصاد ــ علی‌اصغر تدین ضمن تشریح نقش دسترسی آزاد به اطلاعات در مقابله با فساد اقتصادی گفت: اجرای قانون اعلام اموال و دارایی مسئولان مستلزم تدوین آئین‌نامه‌ و زمان‌بر بود. براساس آئین‌نامه باید سامانه‌ای برای اعلام اموال طراحی شود و امیدواریم به زودی این امر تحقق یابد.

علی‌اصغر تدین، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فرارسیدن هفته قوه قضائیه، به بیان نکاتی درباره نقش این قوه در مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین نقش شفافیت اطلاعات در کاهش فساد پرداخت و گفت: هرچقدر شفافیت در مورد عملکرد و دادرسی‌های قوه قضائیه بیشتر باشد، مطمئناً فساد کمتر خواهد شد. از سوی دیگر دسترسی آزاد مردم به اطلاعات می‌تواند اهرمی کنترلی برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی در کشور باشد.

اهمیت دسترسی آزاد مردم به اطلاعات

وی با اشاره به نقش دسترسی آزاد به اطلاعات مقابله با فساد اقتصادی ادامه داد: اطلاع‌رسانی آزاد و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات می‌تواند ابزاری برای جلوگیری از فسادهایی باشد که گاه در کشور رخ می‌دهد. لذا در فرایند دادرسی هم اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

تدین بیان کرد: همچنین افراد می‌توانند از طریق دسترسی‌هایی که به آن‌ها داده شده است، از قسمت اطلاع‌رسانی پرونده در سایت خدمات الکترونیک قضایی، آخرین اطلاعات پرونده‌ خود را مشاهده کنند و در جریان اتفاقات و تصمیمات اتخاذشده قرار گیرند.

کنترل مردمی بر فعالیت‌های قضایی

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه یادآور شد: اکنون دیگر پرونده قضایی چیزی نیست که مخفیانه باشد و در دسترس مردم قرار نگیرد، بلکه تمام این فرایندها و اتفاقات که ثبت می‌شود در دسترس قرار می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند کمک کند که کنترلی مردمی بر روی دادرسی‌ها وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر احیاناً خطا یا اشتباهی وجود داشت، مردم می‌توانند آن‌ها را پیگیری کنند و از این طریق می‌توانیم با مفاسدی که ممکن است رخ دهد مبارزه کنیم و شاهد کاهش سطح فساد باشیم.

چرا اعلام اموال مسئولان تاکنون اجرا نشده است؟

تدین تأکید کرد: اگر چنین سیستمی در سایر سازمان‌ها و مراکز توسعه یابد، می‌تواند کمک کند که هرچقدر می‌توانیم با اطلاع‌رسانی و شفافیت در فرایند رسیدگی‌ها، هم مردم با حقوق خود آشنا شوند و هم مردم به تکالیف خود عمل کنند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع اعلام اموال مسئولان تاکنون اجرا نشده است؟ بیان کرد: قانونی که تصویب شد مستلزم تدوین آئین‌نامه‌ای بود و این موضوع زمان‌بر بود تا اینکه آئین‌نامه لازم تدوین شد و اخیراً ریاست محترم قوه قضائیه آن را ابلاغ کرده است. براساس آئین‌نامه هم باید سامانه لازم برای اعلام اموال مسئولان طراحی شود و امیدواریم به زودی این موضوع تحقق یابد.

انتهای پیام

captcha