کسب حمایت غرب؛ انگیزه منامه از میزبانی اجلاس معامله قرن
کد خبر: 3821813
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
روحانی بحرینی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

کسب حمایت غرب؛ انگیزه منامه از میزبانی اجلاس معامله قرن

گروه بین‌الملل ـ عضو هیئت مرکزی شورای علمای شیعه بحرین درباره اهداف منامه از برگزاری اجلاس اقتصادی با محوریت معامله قرن اظهار کرد: کسب حمایت سیاسی آمریکا و برخی کشورهای غربی و اعمال فشار عربستان دلیل میزبانی بحرین از این اجلاس است.

کسب حمایت غرب؛ انگیزه منامه از میزبانی اجلاس معامله قرن

به گزارش ایکنا؛ کنفرانس اقتصادی منامه با شعار «صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی» و به عنوان نخستین گام طرح معامله قرن قرار است از امروز، چهارم تیرماه، آغاز شود. این کنفرانس دو روزه خواهد بود؛ در حالی که برگزاری آن با مخالفت بسیاری از کشورهای اسلامی و تمامی گروه‌های فلسطینی مواجه شده است.

در همین راستا با «شيخ محمدحسن خجسته»، روحانی بحرینی معارض رژیم آل‌خلیفه و عضو هیئت مرکزی شورای علمای شیعه این کشور، گفت‌و‌گو کردیم و نظر وی را درباره کنفرانس منامه جویا شدیم، این روحانی بحرینی اظهار کرد: فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است، اما امروز شاهدیم که برخی دولت‌های عربی به مسئله فلسطین و قدس شریف خیانت می‌کنند.
 
شیخ محمدحسن خجسته درباره میزبانی بحرین از این اجلاس گفت: بحرین از خود اختیار و اراده‌ای ندارد و فقط اوامر و نواهی آمریکا و کشورهای مزدور آن را در منطقه مانند امارات و عربستان اجرا می‌کند. وقتی به تاریخ بحرین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هر وقت مردم این کشور خواستند نهضت یا انقلابی داشته باشند، حکومت آن‌ها را سرکوب کرد و طرف‌های خارجی نیز در این زمینه دخالت کردند.
 
وی تصریح کرد: در انتفاضه مردمی بحرین در سال 1994، که مردم برای به دست آوردن زندگی باکرامت جنگیدند، رژیم آل‌ خلیفه آن‌ها را قلع و قمع کرد. در آن زمان برخی از کشورهای خارجی در امور بحرین دخالت کردند و در آن زمان دیدارهایی نیز میان مسئولان بحرینی و مقامات اسرائیل انجام شد و این دیدارهای مخفیانه میان مقامات بحرینی و اسرائیلی در سال 2011 و همزمان با انقلاب 14 فوریه نیز دوباره آغاز شد.

عضو شورای علمای شیعه بحرین با تأکید بر این که رژیم بحرین برای گرفتن تأیید و کسب حمایت سیاسی آمریکا، اسرائیل و بریتانیا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا خواسته‌های آن‌ها را اجابت کند، اظهار کرد: بحرین در سال‌های اخیر بسیار شاهد رفت و آمد گروه‌ها و برخی مقامات اسرائیلی بوده و آن‌ها در پایتخت و بازارهای بحرین به راحتی حضور می‌یابند و تردد دارند.

محرومیت آوارگان فلسطینی از حق بازگشت

این روحانی بحرینی گفت: اگر این نشست دستاوردی برای فلسطین داشت، قطعاً گروه‌های فلسطینی از شرکت‌کنندگان اصلی آن بودند، اما می‌بینیم که آن‌ها این کنفرانس را تحریم و به شدت با آن مخالفت کردند. مشوق‌های اقتصادی در این کنفرانس نیز فقط بهانه‌ای برای فروختن سرزمین فلسطین و محرومیت آوارگان از حق بازگشت است.

شیخ محمدحسن خجسته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، که در بسیاری از مواقع خواسته‌های امارات و عربستان را اجرا کرده، حضور در این کنفرانس را تحریم کرد، گفت: اهداف این کنفرانس کاملاً مشخص است. به همین خاطر هیچ گروه و شخصیت فلسطینی حاضر نیست در آن شرکت کند و یا آن را تأیید کند و به نظر من حکومت سعودی نیز نمی‌تواند در این مسئله روی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأثیر بگذارد، چراکه نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان در این کنفرانس کاملاً واضح و آشکار است.

خیانت کشورهای عربی

وی در ارزیابی مشارکت برخی کشورهای عربی در کنفرانس منامه گفت: برخی حکومت‌های عربی فقط در راستای منافع اسرائیل و آمریکا حرکت و به قدس و فلسطین خیانت می‌کنند، اما مسئله ملت‌های اسلامی و عربی با نظام‌ها فرق دارد، زیرا ملت‌ها به وضوح و با صراحت نظر خود را در مخالفت با این کنفرانس اعلام کرده‌اند.

این روحانی بحرینی در پاسخ به این پرسش که آیا نتایج این کنفرانس در سرزمین‌های فلسطین قابلیت اجرا دارد، گفت: تا زمانی که مردم فلسطین و جهان اسلام آگاه و هوشیار باشند، این اتفاق نخواهد افتاد، چرا که این کنفرانس به دنبال تحریم آن از سوی تمامی گروه‌های فلسطینی و مخالفت گسترده ملت فلسطین و ملت‌های عربی و اسلامی مرده به دنیا آمد.

وی در پایان تأکید کرد: کنفرانس اقتصادی منامه فقط بیان‌کننده دیدگاه رژیم بحرین است و مردم بحرین موافق آن نیستند، چراکه ملت مجاهد و مبارز بحرین همیشه حامی و مدافع مردم فلسطین و قدس بوده‌اند.

کسب حمایت غرب؛ انگیزه منامه از میزبانی اجلاس معامله قرناز راست: شیخ محمدحسن خجسته، عضو هیئت مرکزی شورای علمای شیعه بحرین

انتهای پیام

captcha