«محمد زین المجد»؛ چهره‌ای قرآنی و بهترین استاندار سال در اندونزی
کد خبر: 3821848
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

«محمد زین المجد»؛ چهره‌ای قرآنی و بهترین استاندار سال در اندونزی

گروه بین‌الملل ـ «تُوان گورو باجانگ»، استاندار سابق نوساتِنگارای غربی و معروف به «محمد زین المجد»، از چهره‌های شناخته‌شده در اندونزی و حافظ قرآن است، او در سال 2017 از سوی وزارت کشور اندونزی بهترین استاندار سال شد.

به گزارش ایکنا؛ اندونزی یا به‌ طور رسمی جمهوری اندونزی کشوری است که در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه قرار دارد. این کشور مجمع‌الجزایری متشکل از 17 هزار و 508 جزیره و 33 استان است.

اندونزی با جمعیت بیش از ۲۶۰ میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت جهان است. نظام سیاسی این کشور جمهوری با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و پایتخت آن جاکارتاست.

زبان رسمی این کشور زبان اندونزیایی و واحد پول آن روپیه است. مردم این کشور متشکل از اقوام گوناگونی هستند که جاوه‌ای‌ها با حدود ۴۰ درصد بزرگ‌ترین قوم هستند و سپس سوندانی‌ها ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. البته جاوه‌ای‌ها بر امور سیاسی اندونزی چیرگی دارند.

86/1 درصد از مردم اندونزی مسلمان هستند و اسلام به وسیله بازرگانان دریانورد مسلمان به این منطقه راه یافت. اندونزی در 17 آگوست 1945 از هلند استقلال یافت و استقلال آن در 27 دسامبر 1949 به رسمیت شناخته شد.

اندونزی؛ سرزمین قرآنیان

به گفته پروفسور دین شمس‌الدین (Prof. Dr. M. Din Syamsuddin)، مشاور و نماینده ویژه جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی، در بزرگ‌ترین کشور اسلامی جهان مطالعه قرآن بسیار گسترده است و در بسیاری از روستاها کودکان روخوانی قرآن کریم را آموزش می‌بینند و پدیده‌ای به نام حفظ کل قرآن در سراسر اندونزی در جریان است.

همچنین مراکز و مدارس زیادی در اندونزی برای حفظ کل قرآن راه‌اندازی شده است و فستیوال‌ها و مسابقات تلاوت و حفظ قرآن هر ساله در سطوح مختلف استانی، ملی و بین‌المللی در این کشور برگزار می‌شود.

هزاران قاری و حافظ در مراکز قرآنی روستاها و مدارس به کودکان قرآن آموزش می‌دهند و تعداد مراکز و حتی قاری و حفاظ در اندونزی آن قدر زیاد است که نمی‌توان آمار دقیقی از آن ارائه داد.

«محمد زین المجد»؛ چهره‌ای قرآنی و سیاستمداری موفق در اندونزی«محمد زین المجد»، استاندار سابق نوساتِنگارای غربی در اندونزی

این کشور آسیایی چهره‌ها و شخصیت‌های قرآنی زیادی دارد که یکی از آن‌ها «تُوان گورو باجانگ»، استاندار سابق نوساتِنگارای غربی(جزایر سوندای کوچک) و معروف به «محمد زین المجد»، در میان مردم شناخته‌شده است.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، او موفقیت‌های زیادی را در زمان استاندار بودن کسب کرد و به تدريج وضعیت استان نوساتِنگارای غربی را بهبود بخشید. در یکی از تحقیقات دانشگاه سنگاپور آمده است که این استان در زمان فعالیت محمد زین المجد به طور چشم‌گیری از رتبه 26 در سال 2015 به رتبه 19 در سال 2016 رسیده است.

محمد زین المجد؛ بهترین استاندار سال 2017

محمد زین المجد در 36 سالگی به عنوان استاندار انتخاب شد. همچنین در دو دوره استانداری موفق شد نوساتنگارای غربی را که استانی عقب‌افتاده خوانده می‌شد، به پیشرفت و شکوفایی برساند. در سال‌های 2014 تا 2016 نرخ رشد اقتصادی این استان به 9.9 درصد رسید. این موفقیت سبب شد که استان نوساتِنگارا غربی بهترین استان از لحاظ رشد اقتصادی به شمار آید. این موفقیت حتی بالاتر از رشد اقتصاد ملی است که تنها به 4.9 درصد رسید. 

همچنین، زین المجدی موفق به کاهش نرخ بیکاری در این استان شد و نوساتِنگارای غربی در زمان وی در جایگاه ششمین استان با کمترین نرخ بیکاری قرار گرفت.

او با این موفقیت‌ها به عنوان بهترین استاندار از سوی وزارت کشور اندونزی در سال 2017 انتخاب شد. این انتخاب براساس ارزیابی جنبه‌های رهبری، شایستگی و مقبولیت عمومی انجام شد.

استاد تفسیر و علوم قرآن

محمد زین المجد به عنوان یک فرد متدین و عالم دینی شناخته شده است. او طلبه حوزه‌ای در منطقه «لومبوک شرقی» بود و در آنجا توانست قرآن را حفظ کند. این چهره اندونزیایی استاد تفسیر و علوم قرآن نیز هست.

«محمد زین المجد»؛ چهره‌ای قرآنی و بهترین استاندار سال در اندونزی

عنوان تُوان گورو باجنگ نیز به دلیل تسلط بر احکام و معارف اسلامی به او داده شد. تُوان گورو به معنی «آقای مرشد» عنوانی است که قبیله ساساک در اندونزی به یک شخصیت دینی می‌دهند و نام باجنگ به زبان ساساک به معنی «جوان» است.

او در سال 1992 به قاهره رفت و در رشته تفسیر و علوم قرآن دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر تحصیلاتش را از کارشناسی تا دکتری به پایان رساند. او در حال حاضر رئیس انجمن جهانی فارغ‌التحصیلان الازهر در اندونزی است و فعالیت تبلیغی نیز انجام می‌دهد.

حمایت از فلسطین

این چهره اندونزیایی از مدافعان و حاملان فلسطین و مخالف اشغالگران اسرائیل است. وی می‌گوید: «مسئله قدس و فلسطین همواره در قلب ملت اندونزی جای دارد. زمانی که اندونزی در سل 1945 اعلام استقلال کرد، نخستین کشورهایی که این استقلال را به رسمیت شناختند، مصر و فلسطین بودند. همواره با این دو کشور در تعامل هستیم و از فلسطین حمایت می‌کنیم».

«محمد زین المجد»؛ چهره‌ای قرآنی و سیاستمداری موفق در اندونزیمحمد زین المجد در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «الغد» قاهره

وی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «الغد» قاهره از حمایت همیشگی رئیس‌جمهور این کشور از ملت فلسطین یاد کرده و گفته است: «از حامیان فلسطین هستیم، زیرا مسئله فلسطین فقط مسئله‌ای عربی و اسلامی نیست، بلکه انسانی است».

گردآوری و تنظیم: زهرا نوکانی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha