همراهی شکوفایی اقتصادی با عدالت اجتماعی؛ ویژگی تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 3821902
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

همراهی شکوفایی اقتصادی با عدالت اجتماعی؛ ویژگی تمدن نوین اسلامی

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان همراهی شکوفایی اقتصادی با عدالت اجتماعی را ویژگی تمدن نوین اسلامی امام زمان(عج) ذکر کرد و گفت: مشکلات اقتصادی نتیجه سوء مدیریت، بی‌تدبیری، اختلاس، رانت‌خواری و سوء استفاده از منابع و ثروت عمومی است.

همراهی شکوفایی اقتصادی با عدالت اجتماعی؛ ویژگی تمدن نوین اسلامیآیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، یکی‌ از شاخص‌های تمدن نوین اسلامی حضرت مهدی(عج) را شکوفایی اقتصادی و عدالت اجتماعی دانست و گفت: اگر نگاه کنیم بخشی از آن تمدنی که امام زمان(عج) تشکیل می‌دهد و یک تمدن بی‌نظیر و بی‌مثال است مربوط به شکوفایی، رشد و پیشرفت اقتصادی است.
وی با بیان این‌که ویژگی پیشرفت اقتصادی تمدن نوین اسلامی امام زمان(عج) این است که همراه با عدالت اجتماعی است، ادامه داد: در طول تاریخ چه در زمان پیامبران و چه در زمان غیر پیامبران تمدن‌های متعددی به وجود آمده است و ما شاهد شکوفایی اقتصادی در دوره‌های متعدد تاریخ از جمله در زمان عاد، ثمود، یوسف ذوالقرنین و ... بوده‌ایم.
آیت‌الله میرعمادی اضافه کرد: ویژگی تمدن امام زمان(عج) این است که شکوفایی اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی است و این دو از یکدیگر جدا نیستند و اگر پیشرفتی هست توأم با عدالت است.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که امتیاز تمدن اسلامی حضرت مهدی(عج) در بخش پیشرفت اقتصادی نسبت به سایر تمدن‌ها در عدالت اجتماعی است، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) فرموده است: «در آخرالزمان مردی از امت من ظهور می‌کند و به سنت من عمل می‌کند عدالت را برقرار می‌سازد خداوند هم برکات آسمانی را بر او فرو می‌فرستد و زمین هم برکات خود را نازل می‎کند.
وی ادامه داد: هم‌چنین پیامبر اکرم(ص) فرمود: «در آخرالزمان مردی از امت من ظهور و به سنت من عمل می‌کند، او عدالت را برقرار می‌سازد و خداوند هم برکات آسمانی را بر او فرو می‌فرستد و زمین و آسمان هم برکات خود را بیرون می‌ریزند» هم‌چنین فرمود: «مردی از امت من ظهور می‌کند که ساکنان زمین و آسمان از او راضی و خوشنود هستند، آسمان تمام بارانش را نازل و زمین همه برکاتش را خارج می‌کند تا جایی‌که زندگان آرزو می‌کنند کاش مرده‌ها زنده می‌شدند و وضع ما را در فراوانی نعمت می‌دیدند».
این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه با بیان این‌که با توجه به احادیث و روایات مردم زمان ظهور امام زمان(عج) آرزویشان این است که ای کاش مرده‌ها زنده می‌شدند و رشد و شکوفایی اقتصادی را می‌دیدند، گفت: در طول تاریخ امت‌هایی بوده‌اند که رفاه داشتند و زندگی، زراعت، دامداری و صنعت آن‌ها عالی بود پس آرزوی یاران امام زمان(عج) برای زنده بودن مرده‌ها از آن جهت است که بیایند پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت را ببینند.
آیت‌الله میرعمادی افزود: در روایتی آمده است که وقتی امام زمان(عج) قیام می‌کند زمین گنج‌های خود را برای آن حضرت ظاهر می‌کند و حضرت مُشت‌مُشت آن‌ها را به مردم عطا می‌کند بدون این‌که آن‌ها را بشمارد و یا براثر اشتباه از آن‌ها پس بگیرد منظور این است دست و مشت امام زمان(عج) ترازوی عدالت است یعنی اگر چیزی را می‌بخشد براساس عدالت می‌بخشد؛ لذا اعطای منابع اقتصادی به مردم بر اساس عدل و ترازوی عدالت است.
وی با اشاره به این حدیث نبوی که فرمودند: «به شما ظهور امام مهدی(ع) را بشارت دهم ظهور شخصیتی‌ که جهان را پُر از عدل و داد می‌کند همان‌گونه که پُر از جور و ظلم شده است، او اموال را بین مردم به عدالت تقسیم می‌کند»، اظهار کرد: با توجه به این حدیث نبوی متوجه می‎شویم که در کنار تقسیم ثروت عمومی بین مردم مسئله عدالت اجتماعی نیز مطرح شده کمااینکه ظاهر شدن برکات زمین، خارج شدن گنج‌های زمین و آباد شدن ویرانی‌ها، رشد و شکوفایی کشاورزی و دامداری و کشف منابع زیرزمینی براثر عدالت است، اثر عدالت شکوفایی اقتصادی است و اگر تمدن اسلامی می‌خواهد شکل بگیرد اساس آن براساس عدالت است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که گرسنگی و فقر براثر کمبود منابع نیست بلکه فقر و گرسنگی نتیجه ظلم، فساد و تبعیض است؛ چراکه نعمت‌های خدا در زمین و آسمان آن‌قدر زیاد است که اگر ما و نسل ما بخواهند از این نعمت‌های خدادادی استفاده کنند زمین پاسخگوی نیازهای آن‌ها خواهد بود، گفت: اگر مشکلات اقتصادی هست نتیجه سوءمدیریت و سوءاستفاده از منابع و ثروت عمومی و نتیجه بی‌تدبیری، اختلاس رانت‌خواری سوءاستفاده از منابع و ثروت عمومی است خداوند همه نیازمندی‌های انسان را در آسمان و زمین قرار داه است.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که امام زمان(عج) برنامه اقتصادی و نیروهای اقتصادی دارد، گفت: نظام حاکم بر اقتصاد جهانی یک نظام استعماری است و اقتصاد کشور ما یک اقتصاد متکی بر نفت است و متاسفانه اختیار نفت هم در دست آمریکاست لذا با این روال مشکلات اقتصادی ما حل نمی‌شود، اظهارکرد: اقتصاد ما بر اساس موازین اسلامی نیست پس اگر بخواهیم تمدن اسلامی مدنظر امام زمان(عج) را مجسم کنیم یکی‌از شاخص‌های آن پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی است چراکه اگر فساد اقتصادی باشد قطعاً پیشرفت اقتصادی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

captcha