نشست «نماز؛ تمرین وظیفه‌شناسی و تزکیه» برگزار شد
کد خبر: 3821950
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
در مسجد جمکران؛

نشست «نماز؛ تمرین وظیفه‌شناسی و تزکیه» برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ نشست دانشجویی «نماز؛ تمرین وظیفه‌شناسی و تزکیه از منظر صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه»، امروز دوشنبه، 3 تیرماه در شبستان مسجد مقدس جمکران با حضور جمعی از جوانان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت سخنران این نشست دینی بود که با مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

لفطیان گفت: نماز در رام کردن نفس سرکش اماره برای فرمانبرداری از نفس مطمئنه و عادت دادن آن به پیروی از این، نمازگزار را یاری می‌دهد. روح عبادت، توجه به خدا و روی دل به سوی او داشتن است، نماز و دعا موجب این است که نیروی طغیانگر و سرکش نفس اماره، تحت فرمان عقل در آید.
وی افزود: پایه و زیربنای نماز، اقبال و توجه به سوی خداوند متعال است و تذکر و ادراک مقام کبریایی خداوند موجب تعظیم اوست، و تعظیم خداوند و درک مقام ربوبی، نیز مستلزم پدید آمدن بیم، امید یا خوف و رجاست. یعنی هنگامی که عظمت و قدرت پروردگار را تصور می‌کنیم و می‌نگریم که هرچه هست از آن اوست، امید ما به او برانگیخته می‌شود.
مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم نماز‌های جمعه و جماعت را اکسیر اعظم و کیمیای اکبر دانست که می‌تواند مس تیره وجود انسان را، به طلای ناب تقوا مبدل کند. وی گفت: قرآن مجید، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز بر انجام این عبادت انسان‌ساز و آثار تربیتی آن تأکید کرده‌اند و پیامبر اعظم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) نیز مقام محمود را که مقام بسیار والا و برجسته‌ای است، در سایه عبادت پیدا کرد.

محمود لطفیان 

انتهای پیام

captcha