مدیران فرهنگی خط قرآنی را گم کرده‌اند/ وقتی مردم به تبع مسئولان برای قرآن کم هزینه می‌کنند
کد خبر: 3822008
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
بررسی دلایل عدم اقبال مردم به مسابقات قرآن؛

مدیران فرهنگی خط قرآنی را گم کرده‌اند/ وقتی مردم به تبع مسئولان برای قرآن کم هزینه می‌کنند

گروه مسابقات ــ رئیس موسسه قرآن و نهج‌البلاغه با انتقاد از اینکه مسئولان فرهنگی کشور خط قرآنی را گم کرده‌اند، بیان کرد: از سوی دیگر مردم به این گمان که نظام اسلامی بیشترین حمایت را از فعالیت‌های قرآنی دارد، برای فرزندان خود هزینه‌‌ای را پرداخت نمی‌کنند و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از مؤسسات قرآنی در آستانه تعطیلی قرار بگیرد.

مسئولان خط قرآنی را گم کرده‌اند / درسی که برگزاری مسابقات نهج‌البلاغه نشان داد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضازاده جویباری، رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در مورد میزان استقبال شهروندان از مسابقات قرآن و حضور کم‌رنگ در این رقابت گفت: اطلاع دقیقی از میزان مشارکت مردم در مسابقات قرآن ندارد. در سال‌های گذشته البته نوجوانان و جوانان اقبال خوبی به مسابقات قرآن داشتند، اما با وجود این باید به برخی نکات برای اقبال بیشتر مردم به این مسابقات توجه شود.

وی افزود: متأسفانه مسئولان فرهنگی کشور به ویژه نهاد‌هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و متولیان امور قرآنی، به امور قرآنی هم از لحاظ بودجه و هم از لحاظ فرهنگ‌سازی کمترین توجه را دارند.

کم‌توجهی به قرآن در شبکه‌های پرمخاطب

رضازاده جویباری با بیان اینکه سازمان صداوسیما با راه‌اندازی شبکه‌هایی همچون رادیو قرآن، رادیو تلاوت و شبکه قرآن تلاش کرده است تا به این عرصه وارد شود، گفت: این ورود باعث شده تا فعالیت‌های قرآنی در دیگر شبکه‌های پرمخاطب، به کمترین سطح خود برسد. باید برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای در عرصه فرهنگ قرآنی داشت، اما به نظر می‌رسد این گونه نیست. اکنون در صداوسیما رادیو و شبکه ورزش نیز راه‌اندازی شده است، اما هر ساعت از شبانه‌روز هر کدام از دیگر شبکه‌ها را که نگاه کنید شاهد پخش یک برنامه ورزشی هستید، اما در مسائل قرآنی این گونه نیست. حتی در زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن نیز فقط شاهد پخش این مسابقات از شبکه قرآن هستیم و سایر شبکه‌ها اگر همت به خرج دهند، در یک هفته برگزاری مسابقات مجموعاً یک ساعت برنامه هم پخش نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد فرهنگی مسئولان ما قرآنی نیست، بیان کرد: قرآنی نبودن رویکرد‌ها به گونه‌ای است که گاهی این برداشت به وجود می‌آید که شاید فعالیت‌ها و امور قرآنی برای مسئولان اهمیت چندانی ندارد. قطعاً هیچ کدام از ما با ورزش مخالف نیستیم و حتی در اسلام نیز بر این مسئله تأکید شده است، اما مقایسه این دو بخش به خوبی توجه و بی‌توجهی‌ها را مشخص خواهد کرد. بودجه‌ای که برای ورزش در نظر گرفته می‌شود به هیچ وجه با بودجه قرآنی قابل مقایسه نیست. بودجه‌ای که برای یک باشگاه در نظر گرفته می‌شود گاهی بسیار بیشتر از بودجه تمام مؤسسات قرآنی کشور است که شمار آن به چندین هزار می‌رسد.

اقبال کم والدین به هزینه‌های آموزشی قرآن

این داور بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم با تأکید بر اینکه کم‌توجهی مسئولان کشوری باعث می‌شود که چندهزار مؤسسه قرآنی فعال در کشور رفته رفته به سمت تعطیلی کشیده شوند، گفت: با توجه به اینکه نظام حاکم در کشور یک نظام اسلامی است، مردم گمان می‌کنند که مسئولان نظام به مؤسسات قرآنی کمک می‌کنند. لذا آن‌ها هم برای فرزندان خود هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و همین مسئله باعث تعطیلی و در آستانه تعطیلی قرار گرفتن بسیاری از موسسات قرآنی شده است.

در ادامه رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه برای نمونه به فعالیت دفتر مرکزی این مؤسسه در شهر قم اشاره و اظهار کرد: زمانی دفتر مرکزی این مؤسسه نزدیک به ۷۰ نیروی تمام‌وقت و پاره‌وقت داشت، اما در حال حاضر به کمتر از ۲۰ نفر رسیده است. علاوه بر این افرادی در این مجموعه هستند که حقوق ماهانه خود را که کمتر از یک میلیون تومان هست مرتب دریافت نمی‌کنند و حدود یک سال است که حقوق افرادی به‌روز نشده است. مطمئناً اگر وضع به همین منوال پیش برود، نه تنها کسی به حضور در این عرصه ترغیب نخواهد شد، بلکه رفته‌رفته همین میزان فعالیتی که وجود دارد نیز رو به کاهش می‌گذارد.

رضازاده جویباری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه نهاد‌ها و به ویژه صداوسیما باید در زمینه آموزش قرآن فرهنگ‌سازی کنند تا مردم همچون دیگر مسائل برای فرزندانشان در زمینه قرآنی نیز هزینه کنند، گفت: مردم باید متوجه شوند که این موضوع به مراتب اهمیت بیشتری از دیگر موضوعات دارد، اما متأسفانه در این زمینه فرهنگ‌سازی معکوس انجام شده است.

بی‌توجهی به مسابقات نهج‌البلاغه در کشور شیعی

این داور بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه این مسائل نشان می‌دهد مسئولان فرهنگی کشور خط قرآنی را گم کرده و گویی فاصله زیادی با قرآن دارند، بر آگاه نبودن مسئولان نسبت به این موضوع تأکید کرد و گفت: متولی رسمی برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه است و طی ۴۰ سال گذشته همواره این مسابقات برگزار شده است، اما در کشور شیعی ایران اهتمامی برای برگزاری رسمی مسابقات نهج‌البلاغه وجود ندارد. البته مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه از سال ۸۳ تا الان هفت دوره مسابقات ملی حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه را در هفت رشته برگزار کرده است، اما در بیش از ۱۵ سال تنها موفق شده است هفت دوره آن را برگزار کند و بیش از پنج سال از برگزاری آخرین دوره آن سپری می‌شود، اما نامه‌نگاری با مسئولان کشور باعث نشده تا حمایتی صورت بگیرد که این مسابقات بعد از پنج سال برگزار شود.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که یک نهاد دولتی متولی برگزاری چنین مسابقاتی شود، گفت:، به جهت اینکه دیدیم مسئولان فرهنگی از این موضوع غافل هستند، تصمیم گرفتیم تا چنین مسابقاتی را برگزار کنیم و خوشبختانه اقبال خوبی از این مسابقات وجود داشت، به طوری که در سال ۹۳ حدود ۳۰ هزار نفر شرکت کردند و ۴۰۰ محل آزمون در سراسر کشور داشتیم. با وجود اینکه مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه در همه استان‌ها شعبه ندارد، اقبال مردم از این مسابقات در چنین سطحی نشان‌دهنده این است که اگر برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، مردم آمادگی حضور در چنین عرصه‌هایی را دارند، اما متأسفانه در این زمینه مشکل جدی داریم. بنابراین در وهله اول و پیش از هر چیز مسئولان فرهنگی خود باید در مورد امور دینی دغدغه داشته باشند و از قرآن آگاهی و فهم داشته باشند تا در ادامه شاهد حضور پررنگ مردم در این عرصه باشیم.

غیبت مسئولان در مسابقات سراسری قرآن

این داور بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن غیبت مسئولان رده‌بالای کشور را در رخداد‌های قرآنی با وجود دعوت‌های رسمی، نشان از اهتمام کم به فعالیت‌های قرآنی دانست و بیان کرد: از سوی دیگر همان طور که گفتم خانواده‌ها گمان می‌کنند مسئولان حمایت‌های کافی از فعالیت‌های قرآنی دارند. لذا نیازی به حمایت بخش مردمی نمی‌بینند.

رضازاده جوبیاری در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مردم ما دین‌مدارند و با وجود برنامه‌ریزی مناسب زمینه حضور گسترده در برنامه‌های دینی و قرآنی را دارند، گفت: باید تلاش کنیم تا مردم با وظایف خود و عملکرد مسئولان و حمایت‌های آن‌ها از فعالیت‌های قرآنی آشنا شوند تا با شناخت کامل برای حضور در این عرصه اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha