کاهش آمار ازدواج‌ در استان‌ها/ لزوم افزایش نشاط اجتماعی در قم
کد خبر: 3822015
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
وزیر ورزش خبر داد:

کاهش آمار ازدواج‌ در استان‌ها/ لزوم افزایش نشاط اجتماعی در قم

گروه جامعه ــ وزیر ورزش و جوانان در جلسه هفتاد و سوم ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، با بیان اینکه آمار ازدواج‌ در استان‌ها رو به کاهش است و این مسئله به ویژه در استان قم نگران‌کننده است، گفت: گسترش ورزش همگانی و میزبانی رویداد‌های ملی و حتی بین‌المللی می‌تواند ابزار خوبی در افزایش نشاط اجتماعی این استان باشد.

به گزارش ایکنا؛ هفتاد و سومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با حضور مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان، اعظم کریمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، محمود محدث، مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان، بهرام سرمست، استاندار قم، رسول منعم، مدیرکل ورزش و جوانان استان قم و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های مختلف امروز دوشنبه، سوم تیرماه، در محل این وزارتخانه و با محوریت ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه جوانان استان قم از سوی استاندار و نیز تبیین برنامه‌های هفته ازد‌واج و انتظارات از دستگاه‌های مختلف برای همکاری در مقوله ازدواج برگزار شد.

وزیر ورزش و جوانان در این جلسه با ابراز امیدواری از افزایش جلسات به منظور رشد کیفی مصوبات، بیان کرد: امیدواریم بالا رفتن کیفیت مصوبات بتواند در حل مشکلات اجتماعی و معضلات جوانان مؤثر باشد. رشد طلاق و به مثابه آن، کاهش ازدواج، نگران‌کننده است. آمار طلاق در سال گذشته به نسبت سال ۹۵ با کاهش روبرو بوده، اما نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است. از طرفی، آمار ازدواج‌ها در استان‌ها رو به کاهش است و این مسئله به ویژه در استان قم نگران‌کننده است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه قم جامعه مذهبی‌تری دارد، ادامه داد: برای ایجاد نشاط اجتماعی در این استان، ملاحظاتی داریم و امکان استفاده از همه ابزار‌های فرهنگی و هنری را نداریم، بنابراین گسترش ورزش همگانی می‌تواند ابزار خوبی در افزایش نشاط اجتماعی این استان باشد. برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد و نیز میزبانی رویداد‌های ملی و حتی بین‌المللی از جمله نیاز‌های استان قم در این موضوع است و مسئولان استانی باید این میزبانی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: نقطه جغرافیایی این استان خوب است و امکانات لازم و کافی را داراست. طی این دو هفته که والیبال در اردبیل و آذربایجان‌غربی برگزار شد، همه استان فعالیت داشتند و درگیر بودند و نشاط اجتماعی زیاد شده بود. در استان قم همچنین باید بتوان در همه میلاد‌های ائمه(ع)، برنامه‌های فرهنگی ـ ورزشی و بومی - محلی را توسعه داد. قم باید بتواند هر دو ماه یک‌بار یک رویداد ورزشی را میزبانی کند. نزدیکی به تهران هم از دیگر مزایای آن است.

وزیر ورزش گفت: امید داریم با تحرک بیشتر خانواده‌ها و به صحنه آمدن آن‌ها جامعه شادتر و فعال‌تری داشته باشیم و شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

در بخشی از این جلسه محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری، امریه جوانان فعال سمن‌ها در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم این امر انجام و جوانان بتوانند از آن بهره‌مند شوند، گفت: با وجود زیرساخت‌ها و افزایش دفاتر مشاوره تعداد دوره‌های آموزشی معاونت جوانان کم شده است، اگرچه آموزش‌های دفاتر مشاوره ازدواج و سرباز مهارت وجود دارد.

تندگویان ادامه داد: تا زمانی که دوره‌های آموزشی مشاوره‌های قبل از ازدواج جوانان اجباری نشود، وضعیت ازدواج آن‌ها بهبود نمی‌یابد. اگرچه کمبود دوره‌های آموزشی به دلیل استقبال کم جوانان است. بیمه مشاوره نیز یکی از چالش‌های موجود است و تا زمانی که مراجعه‌کنندگان تحت پوشش بیمه قرار نگیرند با هزینه‌های بالای مشاوره نمی‌توانند از ادامه جلسات استفاده کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه وظایف مشخص شده هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای بهتر عمل کردن در هفته ازدواج باید به امضای مقام عالی وزارت برسد، گفت: شرح وظایف هر یک از نهاد‌های مربوطه به آن‌ها ابلاغ و ارسال و پیرو این ابلاغیه گزارش عملکرد از دستگاه‌ها دریافت می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد.

در بخشی از این جلسه بهرام سرمست، استاندار قم نیز به تشریح امور جوانان در این استان پرداخت و اظهار کرد: استان قم به لحاظ وسعت و جمعیت، وسیع نیست و طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد جوانان ۳۳۵ هزار و ۲۴۳ نفر است و ۲۶ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود. به لحاظ تبعات بیکاری و فرصت‌های اشتغال لازم است برنامه‌های نشاط اجتماعی را در استان گسترش دهیم. تعداد ۴۱ سمن در حوزه جوانان در استان قم فعال و هشت سمن در حال تشکیل و ثبت هستند که تعداد سمن‌ها نسبت به ابتدای آغاز به کار دولت، سه برابر شده است.

استاندار قم ادامه داد: برای داشتن برنامه برای اشتغال جوانان تلاشمان این است که از ظرفیت تشکل‌ها برای جذب جوانان استفاده کنیم. برای اوقات فراغت جوانان استان قم در ایام تابستان برنامه‌های متنوعی با همکاری نهاد‌های مربوطه برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام
captcha