مبلغ میدان باشیم نه پشت میز/ میدان عمل تبلیغ را اشتباه گرفته‌ایم
کد خبر: 3822033
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران:

مبلغ میدان باشیم نه پشت میز/ میدان عمل تبلیغ را اشتباه گرفته‌ایم

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با انتقاد از شیوه‌های به‌کارگیری تبلیغ، اظهار کرد: دشمن کوچه به کوچه و منطقه به منطقه جلو می‌آید، ولی ما سمینار برگزار می‌کنیم، در فضای مجازی انتقاد می‌کنیم، کتاب و مقاله می‌نویسیم و برای حمایت از پوشش اسلامی راهپیمایی می‌کنیم.

طلاب، مبلغ میدان باشند نه پشت میز و کامپیوتر/ میدان عمل تبلیغ را اشتباه گرفته‌ایمبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران امروز، سوم تیرماه در مراسم گرامیداشت روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی با بیان اینکه تبلیغ، رسالت بزرگ انبیاء است و خداوند وقتی می‌خواهد اولین پیام را به مخاطبان برساند، با ادبیات تبلیغ از آن یاد کرده است، گفت: آنچه از قرآن می‌توان استفاده کرد، این است که مبلغ از منظر قرآن کسی است که پیامی را از جانب خداوند برای اولین بار به مردم می‌رساند. بنابراین در عنوانی که برای تبلیغ به کار رفته است، همگامی و هماهنگی با پیامبران مدنظر و توجه است.

خطر عرفی شدن جامعه

وی افزود: اگر نظام و مجموعه‌ای نتواند مسئله حل کند، به رغم شکوفایی و جایگاه والایی که برای مدتی خواهد داشت، دوره زوال خود را طی خواهد کرد؛ مسیحیت 11 قرن بر اروپا حاکم بود، ولی به تدریج یکسری مسائل پیدا شد که قدرت حل آن را نداشت و چون قدرت حل آن را نداشت، جامعه مسیر عرفی خود را در پیش گرفت و راهکارهای دینی را به حاشیه راند.

بهجت‌پور اظهار کرد: اگر تاریخ ویل دورانت را ملاحظه کنید، خواهید دید مسائلی مانند طلاق، ممنوعیت ازدواج مجدد و ... به میان آمد که کلیسا نتوانست جامعه را متقاعد کند، لذا فرصت را از دست داد و گروه‌های مرجع دیگر جای کشیشان را گرفتند.

مدیر حوزه خواهران با اشاره به مسئله قرآن در زندگی ما بیان کرد: در مورد قرآن و ارزش آن بسیار تأکید شده و هیچ مسلمانی نیست که توصیه به تمسک به قرآن را دریافت نکرده و اهمیت آن را نداند و مسلمانی نیست که نداند باید شب و روزش با قرآن باشد، ولی آیا به همین نسبت در تحقق عینی و عملی قرآن در جامعه هم کوشا بوده‌ایم و قرآن وارد زندگی شده است؟

امر به معروف نادرست به مثابه افتادن در دره هولناک

این مفسر قرآن با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از جمله ارزش‌های بسیار والاست که امام علی فرموده همه اعمال نیک در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره در برابر دریاست، افزود: این مسئله با همه اهمیت، در فضای میدانی جامعه کمرنگ است و گره این مسئله به نظرم در روش‌ها است؛ مقام معظم رهبری در دیدار با مبلغان فرمودند که شما نقش پیامبرانه دارید و نقش پیامبران تحقق دین در زندگی مردم است که نیاز به روش درست دارد و اگر درست وارد نشویم، به درهای بسته می‌خوریم و گرفتار دره‌های هولناک می‌شویم و زحمات ما هدر خواهد رفت.

بهجت‌پور ادامه داد: مبلغان جزء اولین گروه‌هایی هستند که باید راه تحقق مفاهیم دینی را مطلع باشند و فرابگیرند وگرنه حتماً بخش زیادی از تلاش‌ها مثمر ثمر نخواهد بود.

تمرکز بر منابع اصیل دینی

مدیر حوزه خواهران با بیان اینکه حوزه علمیه در امر مفهوم‌سازی و کنار هم گذاشتن مفاهیم و انتقال یکسری فرهنگ‌ها به جامعه باید تمرکز بر منابع اصلی دین داشته باشد، اظهار کرد: روش‌های تحقق دین باید بر مدار دین شکل بگیرد؛ مفهوم‌سازی‌ها باید بر مدار دین باشد وگرنه استفاده از دانش‌های دیگر ما را گرفتار التقاط می‌کند؛ این روش‌ها حتی اگر از منظر سکوت دین و یا انذار دین مورد بررسی قرار نگیرد، ما را به نتیجه نخواهد رساند، بنابراین مبلغان باید در استفاده از منبع دین حریص و در افزونی مفاهیم و روش‌های دیگران بخیل و سختگیر باشند.

بهجت‌پور تصریح کرد: گاهی متدینین تجارب و دریافت‌های شخصی خود و نه الزاماً مفاهیم دینی را مطرح می‌کنند، بنابراین حرص در استفاده از منابع اسلامی و بخل استفاده از پیشنهادات عرفی حتی متدینین باید مد نظر باشد، لذا باید در شناخت منابع دین تلاش بیشتری صورت بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری بیان کرد: چرا باید کشوری با این فرهیختگی و نهادهایی با وظایف ذاتی، چشمشان را بر برخی مسائل ببندند که ایشان به ما تذکر بدهند و آن هم مسئله قم است؛ چرا قم باید مسیری را طی کند که ایشان را نگران کند، چرا ما و نهادهای دیگر رصد نکرده و اقدامی نمی‌کنند تا اینکه سیمای این شهر که خانه اهل بیت است، در حال تغییر باشد.

محدود شدن مطالبه رهبری به حجاب جفاست

بهجت‌پور تصریح کرد: نگرانی رهبری در مورد تغییر سیمای قم نباید به مسئله پوشش زنان فروکاهیده شود؛ این هم جفای دیگر به ندیدن سقف بلند هشدار و مطالبه رهبری است؛ ساختمان ساخته می‌شود، ولی هیئت دینی ندارد؛ تصویری که از طراحی دکور مغازه‌ها و از نوع خیابان‌بندی و ساخت داخل خانه‌های ما هست، همه مشمول نگرانی رهبری است. معماری و طراحی مکان‌هایی مانند حرم مطهر با انسان گفت‌و‌گو می‌کند و سیمای کل قم باید متفاوت از سیمای شهرهای دیگر باشد.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی حساس است که یزد و کاشان تغییر سیما ندهند و برای این کار در طراحی و نحوه استفاده از وسایل معماری دخالت می‌کنند، افزود: قم به امان غیرخدا رها شده و سبک‌های رومی و ... در معماری ما دخالت کرده است؛ مدل داخل خانه‌ها تغییر کرده و کسی هم اعتراضی نمی‌کند.

میدان عمل تبلیغ را اشتباه گرفته‌ایم

بهجت‌پور با بیان اینکه نباید دغدغه رهبری صرفاً به بحث پوشش آن هم فقط پوشش زنان منحصر شود، تصریح کرد: آن چیزی که باید در تبلیغاتمان به آن توجه کنیم، این است که دشمن در کجا مشغول شمشیر زدن است و میدان جولان او کجاست و میدان اقدام ما کجا هست؟ دشمن در کف میدان شهر کوچه به کوچه و منطقه به منطقه جلو می‌آید، ولی ما سمینار می‌گذاریم و در فضای مجازی انتقاد می‌کنیم؛ کتاب و مقاله می‌نوسیم و راهپیمایی حمایت از پوشش اسلامی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: دشمن برای ایجاد نافرمانی سیاسی چندین بار در ایران اقدام کرد، اما موفق نشد، همان طور که در عرصه نظامی نمی‌تواند و با ضربه سپاه مواجه شده و می‌شود. بنابراین مسئله خود را بر روی نافرمانی اجتماعی گذاشته است که پاکدامنی، حجاب و شکستن حیا در قم از جمله این میدان‌ها است.

پوشش مشکل نظری ندارد

وی افزود: ما باید بدانیم مسئله پوشش اسلامی مشکل نظری ندارد، زیرا روشن است و به قدر کافی اطلاعات داریم، بلکه دشمن از منظر نافرمانی مدنی و نگاه سیاسی مسئله پاکدامنی را مورد هجمه قرار داده است و حوزه خواهران باید متوجه این مسئله باشد وگرنه اینکه ما جلسه بگذاریم و بگوییم قرآن دستور به رعایت حجاب داده، فایده ندارد.

بهجت‌پور با بیان اینکه دشمن فشار تحریم را روی ملت ایران آورده است، اظهار کرد: این فشارها سبب شده تا مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد شود و متعاقب آن تا حرکت اصلاحی برای رفع مشکل حجاب صورت می‌گیرد، می‌گویند بروید مشکلات اقتصادی و اختلاس‌ها را حل کنید؛ حتی دشمنان ابزار مقابله با حرکت‌های اصلاحی را هم به آنان آموخته‌اند.

وی خطاب به بانوان مبلغه تأکید کرد: شما این کار را جهاد در راه خدا بدانید و خود را برای سیلی خوردن در مسیر اسلام آماده کنید؛ شما باید خود را برای اینکه به شما بگویند آدم حکومت و آدم دولت و مجنون هستید آماده کنید و نترسید؛ کسی که دلش برای خداست و جان و تن به شهادت می‌دهد، خودش را برای چنین مواجهه‌هایی هم آماده خواهد کرد.

تربیت نیروی مبلغ برای مبارزه در کف میدان

صاحب تفسیر راهنما بیان کرد: نباید در شهری به عظمت و بزرگی قم ناهیان از منکرش در هر شب از صد نفر تجاوز نکند، بلکه باید این تعداد موج بزند و چندهزار نیروی توانای قوی و آماده برای گفت‌و‌گوهای چالشی، خود را آماده کنند؛ حوزه خواهران به عنوان یکی از نهادها، اصرار دارد که مسئله را در میدان، حل و نیرو برای کف خیابان آماده کنیم، بنابراین باید شهامت و شجاعت روبرو شدن با فساد را در حوزه خواهران تقویت کنیم.

مبلغان باید مبلغ میدان باشند، نه پشت میز و کامپیوتر

وی با بیان اینکه پیامبران در مساجد سخن نمی‌گفتند، بلکه در سر چهار راه و خیابان با مخالف سخن می‌گفتند، تصریح کرد: امروز اصلاح قم به پیاده نظام بصیر، آگاه و دارای قدرت و توان ایستادن در برابر توهین و توانا برای برهم زدن امنیت فساد نیاز دارد والا کتاب و مقاله را هم می‌نویسیم و در این میدان همه شیر هستیم، ولی آنچه مسئله است، حضور در میدان است و ما باید مبلغ میدان باشیم نه صرفا مبلغ پشت کامپیوتر و میز و ... .

بهجت‌پور با بیان اینکه باید روی ترویج زنان پوشیده تمرکز و آنان را معرفی کنیم بیان کرد: باید ارزش اجتماعی زن پوشیده و ارزش محتوایی و کیفیت‌های نهفته اجتماعی او را در قالب یک چادر نشان دهیم و درست نیست که مسیری را که قرآن به ما یادداده است آن را نادیده بگیریم. نشان دهیم در این چادر زنی هست که اهل قنوت و باورمند به قرآن و آخرت و عملا مطیع خداست و هر جا خدا فرموده باش هست و اهل ایثار و از خودگذشتگی است و اهل پیشرفت و کسب علم و این گونه موارد باید ترویج شوند.

تفکیک پاکدامنی از پوشش

بهجت‌پور افزود: مسئله پاکدامنی را باید جدا از مسئله پوشش مطرح کنیم، زیرا ما پوشش را برای عفیف بودن نمی‌خواهیم، بلکه پوشش، معرف عفاف است؛ پوشش شرعی نماد مسلمانی است؛ مسئله پوشیدگی یک بحث و حیا یک بحث دیگر است و اتفاقاً در جامعه اسلامی ما جلوگیری از دریدگی اخلاقی و عفاف بسیار خوب قابل ترویج است، بدون اینکه هزینه مسئله پوشش را داشته باشیم.

مدیر حوزه خواهران تصریح کرد: عفاف و حجاب یک جریان نیستند، گرچه ممکن است لازم و ملزوم باشند؛ تمرکز باید بر روی پاکدامنی باشد، زیرا ممکن است زنی با حجاب بیرون بیاید، ولی لباسی بپوشد که زینت‌های او را نشان دهد.

انتهای پیام

captcha