دست کم گرفتن دشمن اشتباهی استراتژیک است/ دشمن احمق نیست
کد خبر: 3822103
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵
زائری در آیین رونمایی از «چرا سوریه»:

دست کم گرفتن دشمن اشتباهی استراتژیک است/ دشمن احمق نیست

گروه جهاد و حماسه ــ حجت‌الاسلام زائری در آیین رونمایی از کتاب «چرا سوریه» گفت: اشتباه استراتژیک ما این است که دشمن را دست کم گرفتیم و او را احمق فرض می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین نشست مدافعان فرهنگی حرم عصر امروز سوم تیرماه با رونمایی از کتاب «چرا سوریه؟» در حسینیه هنر رونمایی شد.

در آغاز این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری برگزاری این نشست را اتفاقی مبارک خواند و گفت:‌ متأسفانه جمهوری اسلامی در بسیاری مواقع به اندازه هزینه‌ای که صرف کرده، نه تنها نتوانسته به همان اندازه بهره ببرد، بلکه فضا و میدان را برای بهره‌برداری کشورهای دیگر نیز باز کرده است.

وی با اشاره به نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپایی افزود: متأسفانه ما به این مسئله نیز بی‌توجهی کردیم و نتوانستیم کار مطلوبی انجام دهیم. مدام می‌گوییم دشمنان از احمق‌ها هستند و با بد و بیراه گفتن به دشمنان، آنها را احمق فرض کردیم، در حالی که آنها در منطقه معرفت الهی احمق هستند، اما در عمل مادی بسیار هم عاقلند. امروز برای جوانان و نسل امروز سوال است که اگر دشمنان احمق هستند، چرا دفاع مقدس ۸ سال طول کشید؟

زائری ادامه داد: این یک اشتباه استراتژیک و راهبردی است که دشمن را دست کم بگیریم. در حالی که دشمن از تمام ظرفیت‌های خود برای مقابله با ما استفاده می‌کند. آنها برای انجام یک عملیات نفر، ساعت‌های بسیاری را بر اهداف خود تمرکز و برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با تأکید بر بیان واقعیت گفت: اگر ما واقعیت را درباره دشمنان خود بیان کنیم، در این صورت است که قدرت ما و ارزش کار مدافعان مشخص خواهد شد، نه اینکه دشمن را نفهم و احمق بشماریم. اگر بگوییم یک دنیا تدبیر و برنامه‌ریزی پشت تکفیری‌ها بود، آن وقت است که ارزش مدافعان حرم و رزمندگان فاطمیون مشخص می‌شود،‌ اما در این زمینه خلط مفهومی صورت گرفته است.
زائری ادامه داد: یکی از موارد مهم در این راستا تقسیم کار است. افرادی در حوزه جنگ سخت هستند و افراد دیگری نیز در حوزه جنگ نرم فعالند و هر یک تخصص خود را انجام می‌دهد، اما در برخی موارد دیده می‌شود که فرمانده جنگ نرم ما اخلاص دارد و جانش را در طبق اخلاص می‌گذارد، اما تخصص ندارد و در همه حوزه‌ها دخالت می‌کند و من می‌بینم که بی‌توجهی به علویان در سوریه چه آسیب‌هایی می‌زند، اما فرماندهی که تخصص ندارد و متوجه این موضوع نیست، باعث این اشکال شده است. جبهه جنگ، گلوله و تفنگ می‌خواهد و مقابله با پهپاد آمریکایی نیاز به اقدام نظامی دارد، اما از آن طرف هم نیاز به جنگ رسانه‌ای و نرم‌افزاری است و افراد متخصص باید به این حوزه ورود کنند.

دست کم گرفتن دشمن اشتباه استراتژیک است/ دشمن احمق نیست
حجت‌الاسلام زائری تصریح کرد: متأسفانه دوستانی که تخصصی در روابط اجتماعی و دیپلماتیک و فرهنگی ندارند، در کارها دخالت می‌کنند و آنها هستند که راه را بسته‌اند. ‌صادقانه اعتراف می‌کنم اگر کسی بخواهد با ژست روشنفکری، اهمیت کار میدانی جنگ را کم کند، اشتباه کرده است.
علی جهانشاهی، مدیر مؤسسه فرهنگی وارثین در ادامه این نشست گفت: این موسسه در عرصه بین‌المللی در کشورهای عراق و سوریه فعال بوده و کارهای اجتماعی و خدمات‌رسانی را در اولویت خود قرار داده است. اما همواره این سوال مطرح بوده که آیا هزینه‌ای که در سوریه کرده‌ایم، به همان اندازه بهره برده‌ایم؟ در برهه‌ای از زمان دشمن حمله کرد و سوریه در حال ساقط شدن بود، بنابر این اولویت ما حفظ آن حکومت بود. 7 سال به بهترین نحو این مرحله را اجرا کردیم، یک کشور با تمام عقبه‌هایش ایستاد، نیروهای نظامی و امنیتی ما نه تنها کارشان را درست انجام دادند، بلکه شاهکاری خلق کردند.
وی به حضور رزمندگان ایرانی اشاره کرد و گفت: با همه شهدایی که در کشور سوریه اهداکردیم و همه هزینه‌های مادی، بهره آن را خیلی بیشتر در بلندمدت بردیم، اما بحث اینجاست که از این جا به بعد چه باید بکنیم؟ بنابر این مقوله جنگ و پساجنگ مهم است. یک سالی است که شرایط سوریه به آرامش رسیده است. از آن زمان آمادگی برای فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی باید ایجاد می‌شد، هر چند نمره قبولی جبهه مقاومت 100 است، اما چه کار فرهنگی و اجتماعی کرده‌ایم؟
وی با اشاره به انوع ادیان و مذاهب در سوریه افزود: سوریه کشوری است که شیعیان 12 امامی در آن یک درصد هستند، 73 درصد اهل سنت هستند، 11 درصد علوی هستند، 10 درصد مسیحی. اما باید ما بدانیم با چه کشوری مواجه هستیم و چه اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم؟ سوریه یک حکومت سکولار است و در سابقه تاریخی این کشور مخالفت با فعالیت‌های اسلام‌گرایی به خوبی دیده می‌شود. حالا فکر کنید ما می‌خواهیم در این کشور کار فرهنگی را آغاز کنیم که حاکمیت آن نمی‌خواهد به اسلام‌گرایی بپردازد.
وی افزود: تاکنون ما در عرصه سیاست خارجی سراغ مردم نرفته‌ایم و به نخبگان و مسئولان بهای بیشتری دادیم. ما همواره سراغ سیاست‌مداران می‌رویم، چرا که بیشتر در پی دولت‌سازی بودیم تا جامعه‌سازی. در حالی که حکومت‌ها پایدار نیستند و اساس کار باید همچون انبیاء با مردم باشد. ما در اغلب موارد مردم را فراموش کردیم و این یک اشتباه در تعیین استراتژی کلان است.
جهانشاهی ادامه داد: با توجه به موقعیت کشور سوریه و وجود اقوام و مذاهب مختلف، انجام فعالیت‌های اجتماعی خدمات‌رسانی به مردم بیش از سایر فعالیت‌ها باید در اولویت قرار گیرد. همانطور که امام موسی صدر در لبنان در ابتدا به کارهای اجتماعی و فرهنگی پرداخت و در نهایت دست به فعالیت‌های نظامی زد.
زائری در بخش دیگری از این نشست درباره کتاب «چرا سوریه» گفت: ‌ما باید 40 سال پیش برای سوریه فرهنگ‌سازی می‌کردیم و اکنون پس از جنگ آماده فعالیتهای فرهنگی می‌شد، اما از این مسئله غافل بودیم. بنابراین براساس سوال‌های بسیار درباره سوریه، ایده این کتاب از اینجا شروع شد و در این زمینه آقای نصرالله شایسته‌ترین فرد برای پاسخ به سؤالات است.
انتهای پیام

captcha