کد خبر: 3822115
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
سرپرست وزارت آموزش و پرورش:
گروه جامعه ــ سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موفق‌ترین تشکل غیردولتی، مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که بیش از ۳۰ هزار خیّر را به صورت تشکیلاتی ساماندهی کرده است، افزود: تصمیم داریم تا مجامع خیرین مدرسه‌یار را زیر نظر خیرین مدرسه‎ساز در مدارس راه‎اندازی کنیم و مدل فراگیر مشارکت با محوریت خیرین مدرسه‌ساز ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران، عصر امروز دوشنبه، سوم تیرماه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت با حضور سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، علی شهری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و جمعی از خیرین مدرسه‌ساز استان تهران برگزار شد.

سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در این مراسم به اهمیت تهران و جایگاه آن از لحاظ جمعیت و موقعیت سیاسی به عنوان پایتخت پرداخت و اظهار کرد: تهران به‌ طور طبیعی با یک جمعیت سربار مواجه است و باید ضمن اینکه خدمات ملی داشته باشد، علاوه بر پاسخگویی به جمعیت ساکن، به جمعیت مهاجر هم خدماتی ارائه دهد.

وی افزود: تهران بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز دارد که در ۷۴ هزار کلاس درس تحصیل می‌کنند. این تعداد به لحظ تراکم دانش‌آموزی و وضعیت فضای آموزشی وضعیت خاصی است؛ برای مثال میانگین تراکم دانش‌آموزی در کشور ۲۴ نفر در هر کلاس است و در تهران این عدد به ۳۴ نفر می‌رسد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه به سرانه سبز فضای دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: این سرانه امروز با میانگین کشوری فاصله بسیاری دارد، در حالی که استاندارد جهانی سرانه فضای سبز ۸.۳۹ مترمربع و میانگین کشوری این عدد ۵.۲ مترمربع است، اما در تهران ۴.۵ مترمربع است.

حسینی تصریح کرد: تراکم دانش‎آموزی از یک سو و فضای غیراستاندارد از سوی دیگر نیاز به توجه دارد؛ در حالی که حداقل ۲۳ هزار کلاس درس در تهران نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی است و اسلامشهر و شهرقدس در قیاس با سایر مناطق برخوردار حساسیت بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: استان تهران از نظر وضعیت نامناسب فضای آموزشی، بعد از سیستان و بلوچستان قرار دارد که با وجود همه مشکلات و به همت خیرین و دولت، سالانه هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان ساخته می‌شود و برای رسیدن به فضای استاندارد به ۱۲ هزار مدرسه با ۱۸ هزار کلاس درس نیاز داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر ساخت ۱۱ هزار کلاس درس تا ۱۴۰۱ هدفگذاری شده است، اما دو مشکل در آموزش و پرورش وجود دارد که باید آن‌ها را مرتفع کنیم. اولاً، ساختمان‌های بسیار زیادی داریم که تعداد قابل توجهی از آن‌ها سنددار نیست و ثانیاً، امکانات زیادی در هنرستان‌ها داریم که در نگهداشت آن اهتمام کافی نداریم.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز ۲۰ هزار کلاس درس توسط خیرین ساخته شده است که نشان می‌دهد یک سوم مدارس را خیرین مدرسه‌ساز ساخته‎اند که باید به آن‌ها درود گفت؛ در جشنواره بیستم، خیرین مدرسه‌ساز، ۶۶ میلیارد تومان تعهد کردند که تاکنون از ۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است.

وی با بیان اینکه موفق‌ترین تشکل غیردولتی، مجمع خیرین مدرسه‌ساز بوده است که بیش از ۳۰ هزار خیر را به صورت تشکیلاتی ساماندهی کرده است، افزود: باید این جریان مشارکت داوطلبانه ادامه پیدا کند؛ لذا تصمیم داریم تا مجامع خیرین مدرسه‌یار را زیر نظر خیرین مدرسه‎ساز در مدارس راه‎اندازی کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: باید طرح آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود و مدل فراگیر مشارکت با محوریت خیرین مدرسه‌ساز ایجاد شود؛ امروز پرهزینه‌ترین وجه کار خیر یعنی مدرسه‌سازی را خیرین انجام دادند و ما هم می‌توانیم زیر نظر خیرین مدرسه‌ساز، خیرین هنریار، فن‌یار، دانش‌یار و سلامت‎یار را راه‎اندازی کنیم.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: