استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان۱۲۰ بیمار فلج مغزی
کد خبر: 3822143
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان۱۲۰ بیمار فلج مغزی

مدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان با بیان اینکه سلول‌های بنیادی مشتق از بافت بند ناف را جمع آوری و برای حدود ۱۲۰ بیماری که مبتلا به فلج مغزی بودند استفاده کردیم، گفت: نتایج اولیه این اقدام کاملا رضایت بخش بوده است.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: مرتضی ضرابی‌ با بیان اینکه سلول‌درمانی همانطور که از نام آن پیداست، استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌هاست، گفت: سلول های بنیادی می توانند جایگزین سلول‌های آسیب دیده در بخش‌های مختلف بدن شوند. در بیماری‌هایی با منشاء عصبی که درگیری سیستم عصبی وجود دارد، این سلول‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.‌

وی در خصوص آخرین اقدامات درمانی برای درمان بیماران فلج مغزی توضیح داد: سلول‌های بنیادی مشتق از بافت بند ناف را جمع آوری کردیم و با همکاری مرکز طبی کودکان برای حدود ۱۲۰ بیماری که مبتلا به فلج مغزی بودند، این سلول‌ها مورد استفاده قرار گرفت. خوشبختانه نتایج اولیه کاملا رضایت بخش بود که نشان دهنده بهبود شرایط حرکتی بیماران بود.

ضرابی ادامه داد: اکنون تجارب خوبی در دنیا برای استفاده از سلول‌های بنیادی در بیماران «اس ام ای» که دچار اختلالات حرکتی بوده و عضلاتشان درگیر است، وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان تأکید کرد: بر همین اساس ما اعلام آمادگی کردیم در صورتی که مرکز طبی کودکان بخواهد برای بیماران «اس ام ای» طرحی را اجرا کند، در تامین سلول‌های بنیادی همکاری کامل را داشته باشیم. سلول‌های بنیادی مورد استفاده نیز سلول‌های بنیادی مشتق از بند ناف است که بعد از جداسازی و خالص سازی به شکل داخل نخاعی حداقل در سه نوبت برای بیماران می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با شروع این طرح بتوانیم حداقل شرایط حرکتی را برای این بیماران بهبود بخشیم و سرعت پیشرفت بیماری را کند کنیم.

ضرابی ابراز کرد: این طرح در مرحله تحقیقات است و یکی از مهم‌ترین مسائل در این بخش بحث هزینه‌های تامین سلول خواهد بود. اگر قرار باشد برای هر بیمار حداقل سه نوبت تزریق صورت گیرد، حدود ۲۰ میلیون تومان اعتبار برای هر بیمار مورد نیاز خواهد بود.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که حدود ۲۰۰ تزریق برای این بیماران نیاز باشد که رقم قابل توجهی می‌شود. اما با توجه به مساعدت‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد بتوانیم ظرف مدت سه تا چهار ماه آینده این طرح را با همکاری مرکز طبی کودکان آغاز کنیم.

انتهای پیام

captcha