بیشتر علمای اهل سنت ایمان حضرت ابوطالب(ع) را تایید کرده‌اند
کد خبر: 3822154
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
در پیش‌نشست همایش حضرت ابوطالب(ع) بیان شد:

بیشتر علمای اهل سنت ایمان حضرت ابوطالب(ع) را تایید کرده‌اند

گروه حوزه‌های علمیه ــ پیش‌نشست همایش حضرت ابوطالب(ع) برگزار و در آن تایید شد که بیشتر علمای اهل سنت ایمان حضرت ابوطالب(ع) را تایید کرده‌اند و تنها عده اندکی با بیان شذوذاتی، ایمان ایشان را زیر سؤال می‌برند.

بیشتر علمای اهل سنت ایمان حضرت ابوطالب(ع) را تایید کرده‌اندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان محمدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه، سوم تیرماه در نشستی به مناسبت برپایی همایش بین‌المللی «حضرت ابوطالب؛ مؤمن قریش» که در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد با بیان اینکه تکریم حضرت ابوطالب تکریم امام علی(ع) است گفت: سه دسته گزارش در مورد حضرت ابوطالب وجود دارد که دسته اول گزارشات مرتبط با قبل از تولد پیامبر، دسته دوم گزارشات تولد تا قبل از بعثت و گزارشات دسته سوم بعد از بعثت تا وفات حضرت ابوطالب(ع) است.
 
نبود تردید در ایمان حضرت ابوطالب(ع)
 
وی با بیان اینکه دو روایت در مورد قبل از تولد داریم افزود: سیف بن جزن با عبدالمطلب دیدار کرده و گفته سلام مرا به ابوطالب برسان و بشارت بده به او که فرزندی بزرگ از او متولد خواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به گزارشات بعد از تولد بیان کرد: در کافی آمده وقتی پیامبر(ص) پدر و مادر خود را از دست دادند ابوطالب او را بر صدر خود نهاد و به لطف خدا شیر نازل شد. همچنین روایت دیگری بیان شده است که ابوطالب عقیقه قربانی کرد و فرمود این عقیقه احمد است که البته از دید او اشکالاتی بر این دو روایت وجود دارد؛ از جمله اینکه عقیقه قبل از اسلام بوده یا نبوده است؛ ما بخشی از این روایات را قبول نداریم، ولی برخی روایات است که به لحاظ تاریخی وقتی بررسی شود ارج و منزلت و ایمان ابوطالب در کنار پیامبر(ص) روشن می‌شود.

وی اظهار کرد: از جمله در روایت آمده که حضرت ابوطالب پیامبر(ص) را خیلی دوست داشت و هرگز از او به علت دوست داشتن زیاد، جدا نمی‌شد و غذاخوردن بدون حضور پیامبر(ص) به آن‌ها لذت نمی‌داد و این دوستی و عشق، نشان از ایمان ابوطالب به پیامبر(ص) است.
دفاع جانانه حضرت ابوطالب از پیامبر(ص) بعد از بعثت، ایستادگی در برابر قریش و همچنین حضور ایشان در بحث ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه پررنگ است
 
دفاع جانانه حضرت ابوطالب از پیامبر(ص)
محمدی ادامه داد: مکه قبل از بعثت محل تجارت بین‌المللی بوده است و حضرت ابوطالب هم یکی از کسانی بوده که تجارت به شام داشته است؛ برخی گفته‌اند که وقتی حضرت پیامبر(ص) 7، 9 یا 13 سال سن داشته است همراه ابوطالب به این سفر می‌رود و با بحیرا مواجه می‌شوند؛ البته محل مواجهه هم مورد مناقشه و اختلاف است؛ بنابراین اصل این روایت هم نمی‌تواند درست باشد و دارای اشکالات سندی است، ولی باز مؤیدی بر محبت ابوطالب به پیامبر(ص) است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ماجرای دفاع حضرت ابوطالب از پیامبر(ص) پرداخت و بیان کرد: دفاع جانانه حضرت ابوطالب از پیامبر(ص) بعد از بعثت و ایستادگی در برابر قریش، همچنین حضور ایشان در بحث ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه پررنگ است و در بعثت نیز نقش نمایانی داشته است.

محمدی افزود: حضرت ابوطالب در برابر قریش به دفاع از پیامبر(ص) پرداخت و در نهایت وقتی نتوانستند ایشان را مجاب کنند تصمیم به کشتن پیامبر(ص) گرفتند، ولی حضرت ابوطالب(ع) تا آخرین لحظات عمر خود هم دست از پیامبر(ص) بر نداشت. از نصوص تاریخی ایمان حضرت ابوطالب نسبت به پیامبر روشن می‌شود.
 
روایتی بی‌پشتوانه؛ منشا تکفیر حضرت ابوطالب
 
همچنین آیت‌الله یوسفی غروی، استاد و محقق برجسته تاریخ اسلامی در سخنانی گفت: سیف بن جزن که در گروه اول روایات اشاره شده است، بشارتی به تولد پیامبر(ص) و امام علی(ع) داده است؛ صدوق در کمال‌الدین این روایت را ذکر کرده است؛ البته خیلی از این اخبار جای حرف و حاشیه دارد، ولی مجموعاً نشانگر علاقه شدید ابوطالب به پیامبر(ص) است.

وی افزود: در مکه جایی به نام مقبره حجون است و چون مقبره حضرت ابوطالب هم آنجاست، نرده‌ای میان قبر ایشان و قبر مسلمین کشیده‌اند. گویا وهابیون ایمان ایشان را زیر سؤال برده‌اند.

یوسفی غروی بیان کرد: عمده چیزی که اهل سنت را مصر به عدم ایمان حضرت ابوطالب می‌کند ورود برخی خبر‌ها از جمله روایت «ضحضاح» در صحیح بخاری است که برای اولین بار در عرب، ضحضاح در معنای آتش به کار می‌رود؛ در حالی که معنای این واژه «آبگیر» است.

والایی قصیده لامیه

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در سخنانی با بیان اینکه این همایش در چهار بخش برگزار خواهد شد، گفت: یکی از کمیسیون‌ها، کمیسیون شعر و ادب است که آثار خوبی نیز در این زمینه تولید و تهیه شده است.

وی افزود: در روایت است که امام علی(ع) فرمودند که اشعار ابوطالب را به فرزندان خود یاد دهید که نشان می‌دهد فراتر از بحث شعر است و مطالب علمی و اعتقادی عمیق است. به خصوص قصیده لامیه ایشان که جای کار بیشتر دارد.
دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان در تکثیر و ترویج تکفیر حضرت ابوطالب دخیل بوده است، زیرا این دو گروه رقابت دیرینه با بنی هاشم به خصوص علویان داشتند و با جعل روایات ایمان حضرت ابوطالب را زیر سؤال بردند.

وی با اشاره به شذوذاتی که از اهل سنت در بحث کلامی ارائه شده است، تصریح کرد: طرح مطالب در مورد حضرت ابوطالب کمک به رفع اختلاف شیعه و سنی می‌کند، زیرا جمهور علمای اهل سنت قائل به ایمان ایشان هستند و فقط عده اندکی کفر را به ایشان نسبت می‌دهند.

تکفیر ابوطالب توطئه سیاسی است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: کار چندانی در مورد حضرت ابوطالب نشده لذا برگزاری این همایش ضرورت داشته است.
 
وی با اشاره به چرایی ترویج نسبت کفر به حضرت ابوطالب(ع) بیان کرد: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان در تکثیر و ترویج تکفیر حضرت ابوطالب دخیل بوده است، زیرا این دو گروه رقابت دیرینه با بنی هاشم به خصوص علویان داشتند و با جعل روایات ایمان حضرت ابوطالب را زیر سؤال بردند.

وی تاکید کرد: عباسیان هم وقتی به قدرت رسیدند سادات حسنی را رقیب خود یافتند و برای از میدان قدرت به در کردن آنان دست به این کار‌ها زدند.

انتهای پیام

 

captcha