ملت ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی/ آقای ترامپ نگران 150 نفر بودید؟
کد خبر: 3822241
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
محمدجواد ظریف بیان کرد:

ملت ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی/ آقای ترامپ نگران 150 نفر بودید؟

گروه جهاد و حماسه ــ وزیر امور خارجه در همایشی در بین قربانیان سلاح‌های شیمیایی ضمن اشاره به یک ادعای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا از او پرسید: «نگران 150 نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشته‌اید؟ چند نسل را با این سلاح‌ها از بین برده‌اید؟»

ملت ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی/ آقای ترامپ نگران 150 نفر بودید؟

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، در همایش نفس‌های سوخته، که صبح امروز، 4 تیرماه در هتل انقلاب برگزار شد، در تجلیل از صبوری قربانیان سلاح‌های شیمیایی اظهار کرد: تمام افتخار این سرزمین مدیون ایثار شهدا، جانبازان و خانواده‌های آن‌هاست. از حضور جانبازان و خانواده‌هایشان شرمنده‌ام، زیرا ایثار آن‌ها را به هیچ وجه نمی‌توان جبران کرد. جانبازان مظهر مقاومت ایران هستند. آن‌ها نشان دادند که ایرانیان فشار، رنج و درد بمباران شیمیایی را تحمل می‌کنند اما زیر بار ذلت نمی‌روند.

وی ادامه داد: بزرگترین ابزار بازدارندگی ما علاوه بر توانمندی‌هایی دفاعی، مقاومت مردم و فرهنگ ایثار حاکم بر این سرزمین است که توانسته ایران را در بدترین شرایط سربلند نگاه دارد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: کسانی که علیه مردم ایران جنایت کرده‌اند امروز کجایند؟ صدام، صدامیان و علی شیمیایی دیگر وجود ندارند، اما ملت ایران سربلند ایستاده‌ است و همه این‌ افتخارات را مدیون شهدا و جانبازانیم. در همین راستا تشکر ویژه‌ای از حجت‌الاسلام شهیدی دارم که سبب شدند امروز در حضور جانبازان شیمیایی باشیم.

شعار دروغ مدعیان حقوق بشر

ظریف با بیان اینکه استفاده از سلاح شیمیایی تقریباً پس از فتح خرمشهر آغاز شد، گفت: پس از فتح خرمشهر جنایات مداوم صدام را در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی به سازمان ملل تذکر دادیم، به ویژه اقداماتی که در سردشت و حلبچه رخ داد اما هیچ یک از این اقدامات منجر به بروز عکس‌العمل خاصی از سوی سازمان ملل نشد. من شش بار از رئیس سازمان ملل درخواست کردم تا از جانبازان شیمیایی بازدید کند و آن‌ها هیئتی را به کشورمان فرستادند و از جانبازان گزارش تهیه کردند، حتی من از مجروحان شیمیایی در نیویورک استقبال کردم، اما مدافعان دروغین حقوق بشر عکس‌العمل درخوری نشان ندادند. کسانی که می‌گویند استفاده از سلاح‌های شیمیایی خط قرمز ماست در زمان جنگ تلاش کردند تا صدام بدون مشکل و هزینه از این سلاح‌ها استفاده کند. 

زخم‌خوردگان باید از سلاح‌های شیمیایی سخن بگویند

وزیر امور خارجه اظهار کرد: پس از یکی بمباران‌های شیمیایی در مقام کاردار جمهوری اسلامی ایران از سفیر 65 ساله فرانسه درخواست ملاقات کردم و به او متذکر شدم که باز صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، اما او گفت اجازه ندارد در این زمینه صحبت کند. با این پیشینه چگونه مردم باید سخنان آن‌ها را بپذیرند و بر مخالفت‌های آنان با سلاح هسته‌ای و شیمیایی صحه بگذارند. اگر قرار است کسی درباره سلاح‌های کشتار جمعی سخن بگوید، آن‌هایی هستند که زخم تسلیحات شیمیایی بر بدن دارند، نه مدعیان دورغین‌. غربی‌ها نه تنها جنایات صدام را محکوم کردند، بلکه کوشیدند روی آن سرپوش بگذارند، حتی خواستند ایران را مسئول بمباران حلبچه بدانند. 

وی تأکید کرد: اگر غرب در زمان جنگ جلوی صدام را می‌گرفت، امروز داعش به خود جرئت نمی‌داد در عراق و سوریه از بمب شیمیایی استفاده کند. ایران سال‌ها قبل مدارک دستیابی داعش به سلاح‌های شیمیایی را به مجامع جهانی ارائه کرده بود، اما باز هم همانند هشت سال جنگ تحمیلی بر روی آن سرپوش گذاشته شد.

مخزن شیمیایی‌مان را خودخواسته نابود کردیم

ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی به‌ عنوان بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی و به فرموده مقام معظم رهبری، که سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده، در برابر سلاح‌های کشتار جمعی ایستاده است. ما به عنوان اولین کشور جهان مخزن محدود شیمیایی خود را که در سال آخر جنگ برای مقابله با صدام ایجاد کرده بودیم و هیچ گاه هم از آن استفاده نکردیم، نابود کردیم، اما آمریکا هنوز سلاح‌های خود را از بین نبرده است.  

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در زمره کشورهایی بودیم که به دستور رهبری به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی پیوستیم و از اولین کشورهایی بودیم که مخازن شیمیایی خود را نابود کردیم. آمریکا از نابود کردن سلاح‌های شیمیایی اجتناب می‌ورزد و رژیم صهیونیستی نیز از پیوستن به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی امتناع می‌کند.

همچنین، ظریف در خصوص ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه به‌ خاطر جان 150 نفر به ایران حمله نکرده، پرسید: نگران 150 نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشته‌اید؟ چند نسل را با این سلاح‌ها از بین برده‌اید؟ ما هستیم که سردمدار مبارزه با این سلاح‌ها هستیم. ما هستیم که براساس دیدگاه شرعی خود هیچ‌وقت دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت.

18 سال زندان برای تاجر سلاح شیمیایی

وی افزود: در عین حال تلاش می‌کنیم کسانی را که از سلاح شیمیایی استفاده کردند به پای میز عدالت  بکشانیم. وزارت امور خارجه افتخار دارد که در این زمینه توانسته تاجر اصلی فروش سلاح شیمیایی به عراق را به ۱۸ سال زندان محکوم کند. افتخار داریم که در کنار سایر دوستان تلاش می‌کنیم تا حقوق جانبازان و خانواده‌های شهدای شیمیایی را در دادگاه‌های جمهوری اسلامی بر اثر عمل متقابل از آمریکا و سایر حامیان سلاح‌های شیمیایی بگیریم.

ظریف ادامه داد: تلاش می‌‌کنیم که در همه مجامع بین‌المللی با حضور پرارزش خانواده‌ها و جانبازان سلاح‌ شیمیایی نشان دهیم که واقعیت مقابله با سلاح شیمیایی کجاست؟ چه کسانی در برابر سلاح شیمیایی ایستاده‌اند و کماکان تلاش می‌‌کنیم که خاورمیانه را عاری از سلاح کشتار جمعی کنیم تا هیچ حادثه‌ای همانند آنچه برای سردشت و حلبچه رخ داد اتفاق نیفتد. می‌کوشیم دوباره مردم مجبور نباشند تمامی عمرشان را با یاد سلاح شیمیایی و کابوس این سلاح زندگی کنند. باید کابوس سلاح کشتار جمعی از صحنه منطقه و جهان حذف شود.

جانبازان بهترین شاهدان اثبات مظلومیت ما

وزیر خارجه با بیان اینکه سلاح کشتار جمعی مظهر سبعیت است، گفت: دنیای امروز نباید این مظاهر سبعیت را بپذیرد و شما جانبازان و خاندان شهدا بهترین شاهدانی هستید که این واقعیت را به دنیا اثبات می‌‌کنید. من در برابر همه شما سر تعظیم و شرمندگی فرود می‌آورم و دستان همه جانبازان شیمیایی را می‌بوسم، برای اینکه افتخار آفریدید، کماکان ایستاده‌اید و افتخار می‌آفرینید. از اینکه ایرانی و هموطن شما هستم به خود می‌بالم.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم لوح تقدیری به محمدجواد ظریف به مناسبت کوشش‌هایش برای احقاق حقوق جانبازان شیمیایی اهدا شد.

انتهای پیام

captcha