طعم مرگ‌آور خردل از یادم نمی‌رود
کد خبر: 3822280
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
گزارش ایکنا از همایش «نفس‌های سوخته»؛

طعم مرگ‌آور خردل از یادم نمی‌رود

گروه جهاد و حماسه ــ همایش «نفس‌های سوخته» امروز 4 تیرماه به مناسبت گرامیداشت قربانیان حادثه سلاح‌های شیمیایی برگزار شد و در آن یکی از قربانیان درباره تجربه دردناکش از فاجعه سردشت سخن گفت. سخن از طعم مرگ‌آوری که سال‌هاست بر جانش نشسته. او حالا مادر است و صدای سرفه‌هایش را خفه می‌کند تا مبادا کام کودکش هم تلخ شود.

طعم مرگ‌آور خردل از یادم نمی‌رود

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «نفس‌های سوخته» در تجلیل از صبوری قربانیان سلاح‌های شیمیایی، صبح امروز، 4 تیرماه، در هتل انقلاب برگزار شد. در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا حاجی‌پور، مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی استان فارس، اظهار کرد: در جنگ جهانی اول آلمان برای اولین بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد و بلژیک قربانی سلاح‌های شیمیایی شد. 5 هزار نفر در آن فاجعه جان باختند. هم‌اکنون در آن مکان موزه‌ای به یاد قربانیان شیمیایی وجود دارد. در جنگ جهانی دوم بمب‌های شیمیایی استفاده نشد و فقط در بخش‌های محدودیتی این اتفاق به وقوع پیوست، زیرا در سال 1925 پروتکلی تصویب و استفاده از سلاح‌های شیمیایی منع شد.

وی ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1980 رژیم بعث عراق به صورت گسترده از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد. گاز خردل اصلی‌ترین سلاح شیمیایی عراق در هشت سال جنگ تحمیلی بود، زیرا ساخت آن آسان بود. به همین جهت اکثر قربانیان سلاح‌های شیمیایی هشت سال دفاع مقدس با گاز خردل آسیب دیده‌اند. پس از جنگ جانبازان برای احقاق حقوق خود اقدام به تشکیل‌ سازمان‌های مردم نهاد کردند تا بتوانند پیام مظلومیت خود را به گوش جهانیان برسانند. جانبازان سند‌های زنده‌ای هستند تا با وجود آن‌ها حقانیت مردم ایران در مجامع جهانی تأیید شود و جانبازان مدافعان به حق نظام اسلامی‌اند.

اقدامات فرهنگی با رویکرد حمایت از جانبازان

پس از سخنان حاجی‌پور مستندی از زندگی علیرضا یعقوبی، جانباز سلاح‌های شیمیایی، که در عملیات خیبر مجروح شده بود، پخش شد و در ادامه سجاد قاسمی، نماینده ریاست سازمان بنیاد شهید در امور تشکل‌های شیمیایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از 15 سال پیش جانبازان برای اثبات مظلومیت خود و ملت ایران در مجامع جهانی حضور یافتند تا به جهانیان نشان دهند که بزرگترین قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی هستند. در این راستا هنرمندان نیز تلاش کردند تا این وقایع را با زبان هنر بیان کنند و با هماهنگی‌ با سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، قرار است المان‌هایی مربوط به جانبازان شیمیایی در خیابان‌های شهر نصب شود. 

وی افزود: چند کتاب با محوریت جانبازان شیمیایی در دست نگارش است و هزار پرونده پزشکی نیز گردآوری شده تا این مستندات را به مراکز جهانی برای معرفی ملت ایران به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی ارائه دهیم. تمام این تلاش‌ها برای احقاق حقوق گوشه‌ای از جانبازان شیمیایی است. 

امید معنوی، خواننده و هنرمند ارزشی، در ادامه این مراسم به اجرای برنامه پرداخت. وی قطعه‌ای را به صورت پلی‌بک اجرا کرد و در بخش دوم این برنامه با اجرای زنده و احساسی یاد و خاطره جانبازان را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی، نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید، به‌ عنوان دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: این جلسه به مناسبت بمباران شیمیایی سردشت برگزار شده، اما در ابتدا لازم است از وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و بخش حقوقی ریاست جمهوری تشکر کنم که ما را در احقاق حقوق جانبازان یاری کردند. همچنین از محمدجواد ظریف به خاطر زحماتی که در این راستا کشیده‌ است، کمال تشکر را دارم. ظریف یکی از خادمان خوب جمهوری اسلامی است و امیدوارم خداوند حافظ او باشد. 

وی با بیان اینکه تیرماه برای این سرزمین یادآور تلخی است، گفت: تیرماه در سال‌های مختلف برای این  سرزمین یادآور روزهای تلخی بوده است. مقام معظم رهبری 6 تیر ترور شدند، 7 تیر حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی رخ داد، 8 تیر سردشت بمباران شیمیایی شد و آمریکا 12 تیر به هواپیمای مسافربری ایرباس حمله کرد. اگر تمامی این حوادث را مرور کنیم، در‌می‌یابیم آمریکا یا صهیونیست‌ها در آن دخیل بوده‌اند، حتی اگر خودشان در آن دست نداشتند، با سکوتشان آن‌ها را تأیید کردند. 

نمی‌گذاریم حقوق 65 هزار جانباز پایمال شود

حجت‌الاسلام شهیدی در پایان با بیان اینکه رهبری این هفته را به عنوان حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کردند، اظهار کرد: ادعاهای دروغین حقوق بشر آمریکایی برای همه روشن است و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد تا حقوق 65 هزار جانباز شیمیایی پایمال نشود. در این راستا در سال 87 با پیگیری جانبازان در بنیاد شهید، مرکزی راه‌اندازی شد تا با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و بخش حقوقی ریاست جمهوری مسائل جانبازان مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین، از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده عبارت‌اند از: همکاری با شعب بین‌المللی دادگستری در راستای اثبات حقوق جرم، ارتباط با حقوقدانان بین‌المللی، تشکیل بانک اطلاعاتی جانبازان، حضور جانبازان در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، حمایت از فعالیت‌های دانشگاهی با محوریت سلاح‌های شیمیایی، راه‌اندازی کلینیک شیمیایی در بیمارستان ساسان، راه‌اندازی درمانگاه تخصصی در سردشت برای جانبازان.

نفس کشیدن دشواری زندگی‌ام است

سپس شبنم شیخی، جانباز 65 درصد، سخنرانی کرد که در 5 سالگی در بمباران شیمیایی سردشت مجروح شد. وی گفت: خوشحالم که به‌ عنوان یکی از نمایندگان سردشت در این مراسم حضور دارم. در روزی که شیمیایی شدم دیگر زندگی نبود، بلکه مرگ بود. نمی‌دانم چرا طعم تند خردل پس از این همه سال از یادم نمی‌رود. امروز نیز پس از سال‌ها حالا که خودم مادر شده‌ام بالشت بر دهان می‌گذارم تا فرزندم شب‌ها از صدای سرفه‌هایم بیدار نشود اما از این درد گله‌مند نیستم، زیرا به زندگی‌ام رنگ دیگری بخشیده است. 

وی افزود: سردشت هنوز نفس می‌کشد، اما دشوار است که نفس کشیدن قسمت سخت زندگی‌ات باشد. سردشت را به‌ عنوان اولین شهری می‌شناسم که بمباران شیمیایی شده است، ولی سکوت مدعیان حقوق بشر بیشتر آزارمان می‌دهد. مردم سردشت پشت نظام ایستاده‌اند و از آن با تمام وجودش دفاع می‌کنند. همچنین از وزیر امور خارجه می‌خواهم راهکاری عملی و اجرایی برای جنایتکاران شیمیایی و کسانی که به آن‌ها کمک کرده‌اند بیابد تا گوشه‌ای از حقوق جانبازان برآورده شود. در ضمن باید از تلاش‌های پدرانه حجت‌الاسلام شهیدی به ویژه از اقدامی که برای برداشتن سقف درمان بیماران شیمیایی انجام داده است تشکر کنم.

جانبازان مظهر مقاومت ایران هستند

در ادامه این مراسم محمدجواد ظریف در تجلیل از صبوری قربانیان سلاح‌های شیمیایی اظهار کرد: تمام افتخار این سرزمین مدیون ایثار شهدا، جانبازان و خانواده‌های آن‌هاست. از حضور جانبازان و خانواده‌هایشان شرمنده‌ام، زیرا ایثار آن‌ها را به هیچ وجه نمی‌توان جبران کرد. جانبازان مظهر مقاومت ایران هستند. آن‌ها نشان دادند که ایرانیان فشار، رنج و درد بمباران شیمیایی را تحمل می‌کنند، اما زیر بار ذلت نمی‌روند.

وی ادامه داد: بزرگترین ابزار بازدارندگی ما علاوه بر توانمندی‌هایی دفاعی، مقاومت مردم و فرهنگ ایثار حاکم بر این سرزمین است که توانسته ایران را در بدترین شرایط سربلند نگاه دارد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: کسانی که علیه مردم ایران جنایت کرده‌اند امروز کجایند؟ صدام، صدامیان و علی شیمیایی دیگر وجود ندارند، اما ملت ایران سربلند ایستاده است و همه این افتخارات را مدیون شهدا و جانبازانیم. در همین راستا تشکر ویژه‌ای از حجت‌الاسلام شهیدی دارم که سبب شدند امروز در حضور جانبازان شیمیایی باشیم.

ظریف با بیان اینکه استفاده از سلاح شیمیایی تقریباً پس از فتح خرمشهر آغاز شد، گفت: پس از فتح خرمشهر جنایات مداوم صدام را در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی به سازمان ملل تذکر دادیم، به ویژه اقداماتی که در سردشت و حلبچه رخ داد، اما هیچ یک از این اقدامات منجر به بروز عکس‌العمل خاصی از سوی سازمان ملل نشد. من شش بار از رئیس سازمان ملل درخواست کردم تا از جانبازان شیمیایی بازدید کند و آن‌ها هیئتی را به کشورمان فرستادند و از جانبازان گزارش تهیه کردند، حتی من از مجروحان شیمیایی در نیویورک استقبال کردم، اما مدافعان دروغین حقوق بشر عکس‌العمل درخوری نشان ندادند. کسانی که می‌گویند استفاده از سلاح‌های شیمیایی خط قرمز ماست در زمان جنگ تلاش کردند تا صدام بدون مشکل و هزینه از این سلاح‌ها استفاده کند.

زخم‌خوردگان باید از سلاح‌های شیمیایی سخن بگویند

وزیر امور خارجه اظهار کرد: پس از یکی بمباران‌های شیمیایی در مقام کاردار جمهوری اسلامی ایران از سفیر ۶۵ ساله فرانسه درخواست ملاقات کردم و به او متذکر شدم که باز صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، اما او گفت اجازه ندارد در این زمینه صحبت کند. با این پیشینه چگونه مردم باید سخنان آن‌ها را بپذیرند و بر مخالفت‌های آنان با سلاح هسته‌ای و شیمیایی صحه بگذارند. اگر قرار است کسی درباره سلاح‌های کشتار جمعی سخن بگوید، آن‌هایی هستند که زخم تسلیحات شیمیایی بر بدن دارند، نه مدعیان دورغین. غربی‌ها نه تنها جنایات صدام را محکوم کردند، بلکه کوشیدند روی آن سرپوش بگذارند، حتی خواستند ایران را مسئول بمباران حلبچه بدانند.

در بخش پایانی این مراسم از جانبازان شیمیایی شهر سردشت و پزشکانی که عمر خود را صرف خدمت به جانبازان شیمیایی کرده‌اند تجلیل شد. شبنم شیخی، لقمان ادیبان، کاظم فریق‌پور، ناصر احمدی و شهلا کریمی جانبازانی بودند که از آن‌ها تجلیل به عمل آمد و حمید سهراب‌پور، مصطفی قانعی، پرویز طوسی، غضنفری، فقیه‌زاده، صدیقین مقدم و سروش پزشکانی بودند که از آن‌ها تقدیر شد.

در پایان این مراسم از زحمات محمد جواد ظریف تجلیل به عمل آمد و دو هنرمند نقاش اثر خود را به او اهدا کردند. 

انتهای پیام

 

captcha