اعتیاد ریشه در سایر آسیب‌ها و مفاسد اخلاقی دارد
کد خبر: 3822299
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

اعتیاد ریشه در سایر آسیب‌ها و مفاسد اخلاقی دارد

گروه اجتماعی ــ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی مهم‌ترین آسیب جامعه را اعتیاد و مواد مخدر دانست و عنوان کرد: اعتیاد ریشه در سایر آسیب‌ها به ویژه طلاق، حاشیه‌نشینی و مفاسد اخلاقی دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمود خلجی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: همه ما نسبت به محیط جامعه مسئولیت اجتماعی داریم که در راستای این مسئولیت مداخلات ما می‌تواند مؤثر واقع شود به ویژه کمک به افرادی که زمینه اعتیاد در آن‌ها وجود دارد و در بسیاری از مواقع در پیشگیری از اعتیاد می‌تواند، مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه همه مردم در برابر مواد‌مخدر آسیب‌پذیرند و همه ما وظیفه داریم در تبلیغ مضرات اعتیاد و نکاتی که منجر به انحراف می‌شود فرضیه امر به معروف و نهی از منکر را جدی گرفته و در پیشگیری از اعتیاد مشارکت داشته باشیم افزود: بر این اساس دست یاری به سمت مردم دراز کرده تا در کنار ما قرار گیرند، کمک کنیم نهضت پیشگیری از مواد‌مخدر در کشور ایجاد شود تا شاهد نباشیم که سرمایه انسانی کشور به جای اینکه مولد باشد، مصرف‌کننده مواد‌مخدر شود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه یکی از اقدامات پیشگیرانه پلیس در حوزه مواد‌مخدر اطلاع‌رسانی به مردم از طریق تولیدات تلویزیونی در قالب تیزر و انیمیشن و همچنین حضور در فضای مجازی است، خاطر‌نشان کرد: بیش از800 کارگاه آموزش همگانی با استفاده از ظرفیت کارشناسان انتظامی و مربیان آموزش همگانی در مدارس، مساجد، ادارات دولتی، اصناف و... برگزار شده و منابع آموزشی را در اختیار مسئولان مراکز آموزشی قرار داده تا در مدارس، مساجد و محیط های کار ارائه دهند.

سرهنگ خلجی در ادامه عنوان داشت: نمایش فیلم‌های آموزشی متناسب با محیط‌های مختلف در راستای آگاه‌سازی و ظرفیت بالایی از جوانان آگاه‌سازی نسبت به تهدیدات مواد‌مخدر یکی دیگر از اقدامات پلیس در این حوزه به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: سال گذشته بیش از 50 هزار نفر در استان از سوی پلیس آموزش چهره به چهره دیدند که هر یک از این افراد آموزش‌‌های دریافت شده را به دیگران منتقل کرده‌اند.

این مقام مسئول اظهار داشت: مهم‌ترین لایه‌ای که می‌تواند از اعتیاد پیشگیری کند، خانواده است، خانواده باید ببیند، چه تغییری در رفتار اعضای خانواده به وجود آمده است تا متناسب با آن عکس‌العمل نشان دهد نه اینکه با یک رفتار نامناسب باعث تشدید و ترویج مصرف و گرایش فرد سالم به سمت مصرف مواد‌مخدر شود.

سرهنگ خلجی در توصیه به والدین گفت: هرگونه تغییرات رفتاری در اعضای خانواده اعم از نوجوانان و جوانان را جدی بگیرید چرا که ممکن است نشانه‌ای از مصرف آن‌ها به مواد‌مخدر باشد بر این اساس با رفتار متناسب و به موقع می‌توان در کاهش موارد اعتیاد مؤثر بود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مركزی تصریح کرد: تغییرات رفتاری در مصرف‌کننده مواد‌مخدر متفاوت است بر این اساس ممکن است فردی کم‌خواب، دیگری پرخواب، یک نفر کم‌حرف و دیگری پرحرف شود. خانواده‌ها باید توجه کنند نه تنها در مصرف گل بلکه در سایر مواد‌مخدر تغییرات رفتاری به وجود می‌آید و علاوه بر این مواردی دیده می‌شود که خانواده‌ها باید نسبت به آن حساس باشند.

وی از دیگر علائم افراد مصرف‌کننده به ‌ویژه در نوجوانان و جوانان پرخوری یا بی‌اشتهایی، گوشه‌گیری، پرخاش‌گری، عکس‌العمل شدید نسبت به رفتار خانواده و کناره‌گیری از درس در افراد درس‌خوان عنوان کرد.

خلجی در پایان به افرادی که در این حوزه فعالیت‌های مجرمانه دارند هشدارداد و گفت : پلیس با این پدیده به شدت برخورد قانونی خواهد کرد و بهتر است که این افراد رفتار خود را اصلاح کرده و از دست زدن به اعمال بزه‌کارانه که امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازد خودداری کنند.
انتهای پیام

captcha