5 راهبرد مهم آمریکا در تحمیل معامله قرن
کد خبر: 3822416
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
دستیار وزیر خارجه تبیین کرد؛

5 راهبرد مهم آمریکا در تحمیل معامله قرن

گروه بین‌الملل ـ عادی‌سازی روابط عرب‌ها با اسرائیل، حذف قدس و مقدسات از اذهان مسلمانان، فراموشی آوارگان، الحاق جولان اشغالی به اسرائیل و تثبیت هویت یهودی اسرائیل 5 راهبرد مهمی است که آمریکا و اسرائیل از طرح معامله قرن پیگیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حمیدرضا دهقانی پوده، دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه ایران، عصر امروز(چهارم تیرماه) با بیان این مطلب در نشست «فلسطین و طرح آمریکایی معامله قرن» در تهران گفت: طرح موسوم به «معامله قرن» نخستین طرحی نیست که از سوی آمریکایی‎‌ها برای حل و فصل مسئله فلسطین ارائه می‌شود، بلکه از سال 1967 میلادی تاکنون طرح‌های مختلفی از سوی آمریکا و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه ارائه شده است.

وی با اشاره به برپایی کنفرانس مادرید در سال 1991 میلادی گفت: در این کنفرانس، طرح‌های زیادی از سوی آمریکایی‌ها، عرب‌ها و اروپایی‌ها برای حل و فصل مسئله فلسطین ارائه شد که «زمین در مقابل صلح» از جمله راهبردهای این طرح بود، اما  در آن زمان مجلس شورای اسلامی ایران کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران را برگزار کرد که بر ضرورت مقاومت در برابر جبهه سازش تأکید شد.

دهقانی پوده گفت: توافقنامه اسلو و توافقنامه «وادی عربه»(توافقنامه بین اردن و اسرائیل) و ابتکار پادشاه وقت عربستان در سال 2002 میلادی مبنی بر بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 در مقابل عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل از دیگر طرح‌هایی بوده که برای حل و فصل مسئله فلسطین ارائه شده که تا به امروز هیچ نتیجه‌ای نداشته‌اند.

وی به طرح معامله قرن اشاره کرد و گفت: طرحی که جراد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ و جیسون گرینبلات، فرستاده رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه برای فلسطین آماده کرده‌اند، این است که فلسطینیان در مقابل دریافت پول، سرزمین خود را بدهند.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه ایران گفت: در بخش اقتصادی معامله قرن، مسائلی همچون رشد اقتصادی و توسعه انسانی را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که 150 پروژه اقتصادی تعیین کرده‌اند که حدود 50 میلیارد دلار برای این پروژه‌ها هزینه می‌شود که از این مبلغ، 27 میلیارد دلار در غزه و کرانه باختری و بقیه این پول در مصر، لبنان و اردن سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با اسرائیل، سیطره رژیم صهیونیستی بر قدس و مقدسات آن، فراموشی بحث آوارگان، الحاق جولان اشغالی به اسرائیل و به رسمیت شناختن این موضوع از سوی آمریکا و تثبیت ماهیت یهودی اسرائیل 5 راهبرد مهمی است که طرح معامله قرن به دنبال آن است.

دهقانی پوده با اشاره به اینکه «معامله قرن» طرح دو دولت را به کلی منتفی کرده، گفت: طرح دو دولت درصدی از قطعنامه‌های سازمان ملل را به همراه داشت و بخشی از فلسطینی‌ها موافق آن بودند، اما در طرح معامله قرن هیچ یک از گروه‌های فلسطینی آن را قبول ندارند.

وی گفت: امروز فشاری که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال می‌شود، یک پیام برای کشورهای عربی دارد و آن اینکه موضوع فلسطین را به فراموشی بسپارند.

یادآوری می‌شود، نشست «فلسطین و طرح آمریکایی معامله قرن» عصر امروز(چهارم تیرماه) با حضور حمیدرضا دهقانی پوده، دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه ایران، صلاح الزواوی، سفیر فلسطین در تهران، محمدباقر خرمشاد، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، ناصر ابوشریف،  نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، خالد القدمی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و جمعی از سفرا، دیپلمات‌ها و اصحابه رسانه در ساختمان شورای راهبردی وزارت خارجه در تهران برگزار شد.

انتهای پیام
 
captcha