جایگاه معنوی دف احیا می‌شود/ نصب المان دف در سنندج
کد خبر: 3822456
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

جایگاه معنوی دف احیا می‌شود/ نصب المان دف در سنندج

گروه فرهنگی ــ یکی از اعضای هیئت مدیره «خانه دف ایران» با اشاره به افتتاح این خانه در سنندج گفت: امروزه جایگاه ساز عرفانی دف در جامعه کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است که درصددیم تا جایگاه واقعی این ساز عرفانی نه تنها در استان بلکه در سطح کشور احیا شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، احمد پاک‌طینت، یکی از اعضای هیئت مدیره «خانه دف ایران» در گردهمایی جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان عرصه دف‌نوازی استان که شب گذشته، 4 تیر در مسجد خورشید لقاخانم سنندج برگزار شد، اظهار کرد: دف در استان کردستان و بین مردم کُرد به جهت عرفانی بودن از جایگاه والایی برخوردار است.

وی افزود: در بیشتر مراسم معنوی و مذهبی مناطق مختلف استان کردستان از دف استفاده می‌شود و با نواختن این ساز معنوی بر عرفانی بودن مجلس می‌افزودند.

پاک‌طینت با اشاره به افتتاح خانه دف ایران در سنندج، بیان کرد: امروزه جایگاه این ساز عرفانی در جامعه کم رنگ‌تر از گذشته شده است که با افتتاح خانه دف ایران درصددیم تا جایگاه واقعی این ساز عرفانی نه تنها در استان بلکه در سطح کشور احیا شود.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه اصلی ساز عرفانی دف را باید احیا و بازسازی کنیم، بیان کرد: دف بخشی از فرهنگ و آیین قوم کُرد از گذشته تاکنون بوده که امروز به دست فراموشی سپرده شده است.

این دف‌نواز کردستانی افزود: دف آنقدر در مناطق کُردنشین کشور از احترام و قداست برخوردار بوده که دف‌نوازان آن را رابطی میان خود و خداوند متعال می‌دانستند. عشق به اولیاء‌الله در مناطق کردستان با دف عجین شده بود و در همین راستا مراسم مولودخوانی و میلاد پیامبر اکرم(ص) همواره با دف‌نوازی برگزار می‌شود.

پاک‌طینت ادامه داد: هدف از راه‌اندازی خانه دف ایران این است که با برنامه‌ریزی وانجام فعالیت‌های مؤثر بتواند آیین معنوی دف‌نوازی و جایگاه واقعی دف را بین مردم احیا و از این آیین کهن حفاظت شود تا به جایگاه واقعی خود بازگردد.

بیژن کامکار، از هنرمندان صاحب نام کشور و از اعضای هیئت مدیره خانه دف ایران نیز در گفتگوی تلفنی با این مراسم اظهار کرد: بسیار خوشحال و خرسندیم که بعد از گذشت چهل سال توانستیم یک مکان در پایتخت دف ایران به نام خانه دف افتتاح کنیم.

وی افزود: افتتاح خانه دف که همزمان با کنگره مشاهیر کُرد در استان کردستان برگزار می‌شود، نتیجه بسیار خوبی هم برای استان و هم برای احیای جایگاه دف در سطح کشور خواهد داشت.

کامکار بیان کرد: خاستگاه دف در ایران مربوط به دیار کردستان بوده است که امیدواریم بتوانیم این آیین کهن را بار دیگر در استان احیا کنیم.

در این گردهمایی که با حضور اعضای شورای شهر سنندج برگزار شد، اعضای شورای شهر عنوان کردند که المان دف در یکی از میادین اصلی شهر سنندج به منظور معرفی آیین و فرهنگ مردم کردستان نصب و رونمایی می‌شود.

یادآور می‌شود؛ خانه دف ایران یکی از برنامه‌های جنبی کنگره مشاهیر کُرد بوده که همزمان با برگزاری این کنگره در 12 تیرماه جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح خواهد شد.
انتهای پیام

captcha