برخی قوانین دستگاه قضایی نیاز به بازنگری دارد
کد خبر: 3822458
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
مولوی عبدالحمید:

برخی قوانین دستگاه قضایی نیاز به بازنگری دارد

گروه اجتماعی ــ امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: تصمیم دستگاه قضائی که دنبال اصلاحات و ایجاد برخی تغییرات است واقعاً خوشحال‌کننده است؛ پس از گذشت چهل سال از عمر بابرکت نظام جمهوری اسلامی ایران بعضی از قوانین در دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌ها نیاز به بازنگری، اصلاح و تغییر دارند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز، 5 تیرماه در جمع مسئولان قضایی استان، علما و طلاب دارالعلوم زاهدان، گفت: این‌که شاهد شکل‌گیری برخی تغییرات و اصلاحات در دستگاه قضایی هستیم، جای خوشحالی و امیدواری است.
وی با اشاره به تلاش‌های قوه قضائیه جهت کاهش اعدام‌ها و جلب رضایت خانواده مقتول برای رهایی قاتل از قصاص، افزود: بحمدالله «مردم‌داری» در دستگاه قضایی تا حد زیادی در حال شکل‌گیری است که این یک پدیده بسیار خوب و مجاهدتی ستودنی است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: رئیس محترم قوۀ قضائیه نیز اعلام کرده‌اند که از کارشناسان و نخبگان جامعه در راستای اصلاح قوۀ قضائیه استفاده خواهد شد. این تصمیم دستگاه قضائی که دنبال اصلاحات و ایجاد برخی تغییرات است واقعاً خوشحال‌کننده است. پس از گذشت چهل سال از عمر بابرکت نظام جمهوری اسلامی ایران بعضی از قوانین در دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌ها نیاز به بازنگری، اصلاح و تغییر دارند.
وی افزود: قوانینی که بر اساس نص صریح قرآن و حدیث صحیح وضع شده باشند، قابل تغییر و اصلاح نیستند، اما هر قانونی که ساخت بشر باشد و یا فتوای یک مرجع و مجتهد و مفتی در هر مذهبی با توجه به شرایط و نیاز زمان قابل اصلاح و تغییر است، زیرا ممکن است بعضی از این قوانین و فتواها بعد از اجرا، جوابگو نباشند.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: قوای مقننه، مجریه و قضائیه هر کدام در حوزه فعالیت خودشان باید هر قانونی را که پاسخگوی نیاز زمان نیستند اصلاح کرده و تغییر بدهند تا مشکل مردم حل شود و بن‌بستی که به‌وسیله یک قانون در مقابل حل مشکلات مردم ایجاد شده است، برطرف شود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای عدالت در جامعه، عنوان کرد: تمام ادیان و مذاهب و حتی تمام فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها اجرای عدالت را قبول دارند. عدالت یکی از ارکان و اصول مهم دین در بین مذاهب اسلامی است. اجرای عدالت به‌ویژه در نظام جمهوری اسلامی و نظام دینی بسیار مهم و حیاتی است.
این عالم اهل سنت افزود: الله تعالی شاید بت‌پرستی و شرک و کفر را تحمل کند، اما ظلم به انسان‌ها و تضییع حقوق آن‌ها را تحمل نمی‌کند. بنده هیچ عبادتی را با اجرای عدالت برابر نمی‌دانم. عباداتی مانند نماز و روزه و حج اگرچه از فرایض و ارکان دین اسلام هستند، اما عبادات شخصی هستند که مربوط به فرد و پروردگار می‌شوند. اگر ما در یک پرونده عدالت را اجرا کنیم پاداش آن از حج مقبول هم برای ما بیشتر است و نوعی «جهاد» محسوب می‌شود.

انتهای پیام

captcha