رشد ۲۰ درصدی دانشجویان خارجی در ایران
کد خبر: 3822499
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

رشد ۲۰ درصدی دانشجویان خارجی در ایران

گروه شهرستان‌ها ــ معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با رشد سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصدی دانشجویان خارجی در ایران، در حال حاضر آمار دانشجویان خارجی در ایران به ۳۹ هزار نفر رسیده است.

رشد 20درصدی دانشجویان خارجی در ایرانمجتبی صدیقی، معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، اظهار کرد: در ایران حدود 29 هزار دانشجوی خارجی در مجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم در حال تحصیل هستند که به همراه آمار دانشجویان خارجی دانشگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد از کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهایی که با آن‌ها قرابت فرهنگی داریم و کشورهای دیگر دنیا، این آمار به 39 هزار دانشجو می‌رسد.
وی ادامه داد: این دانشجویان به دو گروه شهریه‌پرداز و بورسیه تقسیم می‌شوند که بیشتر دانشجویان خارجی حاضر در ایران بنا بود شهریه‌پرداز باشند.
رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه 50 درصد این دانش‌آموختگان در تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند، عنوان کرد: با افزایش 20 تا 25 درصدی این دانشجویان در سال گذشته، 1100 نفر دانشجوی بورسیه و 2800 نفر دانشجوی شهریه‌پرداز به تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران افزوده شد.

استفاده 10 هزار دانشجوی خارجی از خوابگاه
وی در ارتباط با استفاده از خوابگاه توسط دانشجویان خارجی بیان کرد: برخی از این افراد مقیم ایران هستند و نیاز به خوابگاه ندارند، اما 10 هزار نفر از آن‌ها در حال استفاده از خوابگاه هستند و شرط بین‌المللی شدن و جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور، برای ارائه خدمات اسکان به این دانشجویان را اعلام کرده‌ایم.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص استفاده از فرصت مطالعاتی دانشجویان دوره دکترا تصریح کرد: به جای اعزام دائم دانشجویان بورسیه شرایط استفاده از فرصت مطالعاتی 6 ماهه در دانشگاه‌های داخلی و خارجی را فراهم کرده‌ایم که در بیرون از کشور معمولا با توجه به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده به دانشگاه‌های کانادا، اروپا و کشورهای غربی و شرقی اعزام می‌شوند و در داخل کشور نیز از دانشگاه‌های کوچک‌تر به دانشگاه‌های بزرگتر برای استفاده از فرصت مطالعاتی 6 ماهه، راهنمایی اساتید ایرانی و استفاده از خدمات آزمایشگاهی، اعزام می‌شوند.

ارز دانشجویی با نرخ شناور/ فرصت انتقال دانشجویان خارجی به ایران
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با نرخ ارز ارائه شده به دانشجویان خارجی با بیان اینکه این ارز با توجه به بخشنامه بانک مرکزی با قیمت نرخ شناور روزانه و ETS پرداخت می‌شود، افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده، برخی از خانواده‌ها توان دریافت این ارز را ندارند که برای حمایت از این دانشجویان امکان انتقال دانشجویان خارجی به داخل کشور فراهم شده است که دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارجی می‌توانند با ارائه درخواست مربوطه براساس سقف دانشگاه متقاضی، اقدام کنند.
صدیقی عنوان کرد: به دلیل تحریم‌های موجود امکان انتقال ارز از مبادی رسمی به دانشجویان خارجی وجود ندارد و ارز دانشجویان خارجی تحویل خانواده آن‌ها  داده می‌شود و خانواده‌ها خودشان آن را به فرزندانشان می‌رسانند.

انتهای پیام

captcha