سر رشته مشکل عدم پرداخت شهریه دانشگاه فرزندان جانبازان چیست؟
کد خبر: 3822521
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

سر رشته مشکل عدم پرداخت شهریه دانشگاه فرزندان جانبازان چیست؟

با وجود ادعا برخی فرزندان جانبازان مبنی بر عدم پرداخت شهریه تحصیلی آنها از سوی بنیاد شهید، مسئولین بنیاد این موضوع را رد و در صورت وجود این مشکل، خواستار مراجعه دانشجویان به بنیاد شده اند.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: مدتی است برخی فرزندان و همسران جانبازان زیر ۲۵ درصد، نسبت به عدم پرداخت بخشی از شهریه دانشگاه خود از سوی بنیاد شهید، معترض هستند.

بر اساس بند «ث» ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، «دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به‌منظور حمایت و تجلیل از رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) جانبازی و آزادگان با کمتر از شش‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.»

در ادامه این ماده قانونی آمده است: «تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سی‌درصد (۳۰%) هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره‌های شبانه دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه‌های مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی.»

بر اساس این ماده قانونی، دولت موظف است با تامین بودجه حداقل ۳۰ درصد شهریه تحصیلی فرزندان و همسران جانبازان زیر ۲۵ درصد را پرداخت کند. موضوعی که بر اساس اعلام برخی از خانواده های ایثارگران، مدتی است عملی نمی‌شود. این افراد معتقدند، بنیاد شهید موظف به پرداخت بخشی از شهریه دانشگاه آنها بوده و این در حالی است که چندین ماه است که این مبلغ به دانشگاه ها و مراکز آموزشی مدنظر پرداخت نشده و دانشجویان با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

معاون توسعه بنیاد شهید: بنیاد مسئول پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد است

به همین دلیل موضوع را از منصور میر مرادی معاون توسعه منابع انسانی بنیاد شهید جویا شدیم.

میر مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر با توضیح در خصوص بند ث ماده ۸۸ گفت: طبق متن ماده قانونی مورد نظر، دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی تسهیلات رفاهی، خدماتی و غیره این افراد را تامین کند که پرداخت یا معافیت ۳۰ درصد از هزینه تحصیل نیز یکی از مصادیق آن است. در نتیجه پرداخت این هزینه بر عهده دولت بوده و بخشی از آنکه بر عهده بنیاد است، منوط به تامین بودجه سنواتی از سوی دولت است.

وی با تفکیک سهم مسئولیتی بنیاد شهید و دولت در این موضوع، افزود: بنیاد شهید وظیفه پرداخت ۳۰ درصد هزینه تحصیلی افراد مذکور که در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند را دارد. پرداخت هزینه تحصیل دانشجویان دانشگاه های پیام نور، غیر انتفاعی و دیگر مراکز آموزشی بر عهده دولت است.

معاون توسعه منابع انسانی بنیاد شهید تصریح کرد: بر این اساس، تنها پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد که زیر نظر بنیاد هستند، بر عهده ما است و مابقی مراکز بر عهده دولت است. به علاوه طبق آیین نامه موجود، دانشگاه آزاد در خصوص این قسمت از شهریه دانشجویان وابسته به بنیاد شهید، نباید در روند تحصیلی دانشجویان خللی ایجاد کند و در صورت وجود هر گونه دیرکرد یا مشکل در این باره، موضوع باید با بنیاد شهید در میان گذاشته شود.

میر مرادی ادامه داد: تاکنون نیز روند بر همین منوال بوده و دانشگاه آزاد با دانشجویان کاری نداشته است.

وی در خصوص صحت عدم پرداخت شهریه دانشجویان خانواده های ایثارگران نیز توضیح داد: تاکنون در اجرا این موضوع مشکلی نبوده و هیچ موردی در خصوص عدم پرداخت شهریه خانواده های ایثارگران مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اعلام نشده است. ممکن است این موضوع مربوط به دانشجویان دیگر مراکز آموزشی ازجمله دانشگاه پیام نور یا غیر انتفاعی باشد اما در خصوص دانشگاه آزاد که بر عهده بنیاد شهید است، تاکنون تمامی موارد انجام شده است.

درصورت عدم پرداخت شهریه، دانشجویان به بنیاد شهید مراجعه کنند

معاون توسعه منابع انسانی بنیاد شهید عنوان کرد: برخی بدهی‌ها یا مبادلات مالی میان بنیاد شهید و دانشگاه ها وجود دارد و طی جلسه با وزارت علوم، اعلام کردیم که بنیاد شهید حاضر است به منظور تسویه بدهی های خود با دانشگاه ها و پرداخت مطالبات خود، برخی املاک متعلق به بنیاد را به دانشگاه آزاد واگذار کند. در صورت موافقت دانشگاه آزاد نیز بدهی‌های بنیاد پرداخت می شود و دانشگاه می تواند از این املاک برای ساخت مراکز آموزشی استفاده کند.

میر مرادی تاکید کرد: این روند پرداختی از سوی بنیاد تاکنون اجرا شده و در صورتی که هریک از دانشجویان با موارد این چنینی از سوی دانشگاه مواجه شدند، حتماً به بنیاد شهید اعلام کنند و بنیاد فوراً این موضوع را حل خواهد کرد.

بر اساس توضیحات معاون توسعه منابع انسانی بنیاد شهید، این دستگاه شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را که بر عهده دارد، پرداخت کرده و در صورتی که هر یک از دانشجویان این دانشگاه با عدم پرداخت مواجه شد، می‌تواند به معاونت آموزشی بنیاد شهید مراجعه و موضوع را اعلام کند.

اما پرداخت شهریه دانشجویان دیگر مراکز آموزشی بر عهده دولت بوده و باید طبق بودجه سنواتی دولت، پرداخت شود. بر همین مبنا و بر اساس توضیحات این مسئول بنیاد شهید، باید منتظر اقدام دولت برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان بود.

امید است دستگاه‌های مربوطه دولتی به منظور حل مشکلات ایجاد شده برای این دسته از دانشجویان و پیشگیری از ترک تحصیل جوانان کشور به دلیل مشکلات مالی، هر چه سریع تر نسبت به پرداخت این هزینه اقدام کند.

انتهای پیام

captcha